خاطره‌سازی‌ با سردار دل‌ها و تقابل گرمای تئاتر با سرمای کویر

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، با پشت سر گذاشتن روز سوم سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی و عبور از نیمه جشنواره و قرار گرفتن در آستانه روز پایانی؛ تب و تاب و شور و حال بیشتری میان هنرمندان و گروه‌های شرکت‌کننده از یک سو و از سویی دیگر میان اعضای هیات داوران دو بخش‌ رقابتی تئاتر خیابانی و رادیوتئاتر را می‌شد رصد کرد.

جایی که نخستین گمانه‌زنی‌ها، پچپچه‌ها و حرف‌های در گوشی بعد از دیدن اغلب کارهای نمایشی میان هنرمندان و هیات داوران را می‌شد دید و شنید که درباره کیفیت آثار و برگزیدگان احتمالی این دوره رویداد صحبت می‌کردند.

همچنین بازار داغ نقد آثاری که تا به این لحظه اجرای خود را پشت سر گذاشته بودند فصلی دیگر از گعده‌های هنرمندان و داوران را به خود اختصاص داده بود.

خاطره‌سازی‌ با سردار دل‌ها و تقابل گرمای تئاتر با سرمای کویر

افزایش تبلیغات محیطی بعد از گزارش ایرنا

بعد از حاشیه‌نگاری روز نخست خبرنگار تئاتر ایرنا مبنی‌بر نبود و یا کمبود بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی در حوزه تبلیغات شهری و محیطی برای معرفی هرچه بیشتر میزبانی دیار کریمان از سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی؛ دست‌اندرکاران حوزه شهری و همچنین برگزارکنندگان استانی جشنواره طی تعامل با یکدیگر تعداد بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی محیطی و شهری را افزایش دادند

به‌گونه‌ای که این‌بار و در روز سوم با عبور و گذار از شهر در تقاطع‌ها و میدان‌های بیشتری می‌شد رد و اثر تبلیغات شهری مبنی بر میزبانی کرمان از جشنواره تئاتر سردار آسمانی در گام سوم را رصد کرد.

خاطره‌سازی‌ با سردار دل‌ها و تقابل گرمای تئاتر با سرمای کویر

حضور گروه‌های تئاتری در مناطق روستایی

یکی از وعده‌هایی که در نشست خبری سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی از سوی سیدوحید فخرموسوی دبیر این رخداد عنوان شد به حضور برخی از گروه‌های شرکت‌کننده در این رویداد از روستاهای اطراف کرمان بازمی‌گشت.

این اتفاق در دومین روز از جشنواره با همراهی و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با تئاتررول (کامیونی که صحنه نمایش و امکانات فنی اجرای نمایش را با خود حمل می‌کند) صورت گرفت. اجرای نمایش‌هایی در روستان «دِه زیار» که به خاستگاه تعزیه کرمان شهره است همچنین روستای «قنات ملک» که محل تولد سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است از جمله روستاهایی بودند که میزبان گروه‌های نمایش خیابانی جشنواره تئاتر سردار آسمانی بودند

اتفاقی که موجی از شادی و حلقه گرمی از استقبال اهالی روستا برای میزبانی از هنرمندتان تئاتر را با خود به همراه داشت.

خاطره‌سازی‌ با سردار دل‌ها و تقابل گرمای تئاتر با سرمای کویر

خاطره‌سازی پیرمرد هنرمند ۸۲ ساله با سردار دل‌ها

از دیگر اتفاقات سومین روز جشنواره تئاتر سردار آسمانی در حاشیه اجراها می‌توان به طیف متنوع مخاطبان اشاره کرد. جایی‌که کودکان و نوجوانان کرمانی تا پیرمردانی که گذر روزگار ردی خاکسترنشین بر موها و محاسن آن‌ها گذاشته را می‌شد میان مخاطبان آثار نمایشی رصد کرد.

به عنوان یکی از جالب‌ترین و درعین‌حال شیرین‌ترین این اتفاقات می‌توان به پیرمردی ۸۲ ساله‌ای اشاره کرد که با قاب عکسی که با دستان خود از عکس‌های مختلف سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی درست کرده و در میدان گنجعلی‌خان به تماشای آثار نشسته بود بیش‌از پیش جلوه‌نمایی می‌کرد

همراهی این پیرمرد با آثار نمایشی اجرا شده در میدان گنجعلی‌خان، دبیر جشنواره را نزد او کشاند و بعد از گفت‌وگویی کوتاه، فخرموسوی غرقِ خاطرات آن پیرمرد از سردار دل‌ها شد و این آغاز نقطه‌ای برای نشستن نم اشک بر صورت هر دوی این افراد بود.

خاطره‌سازی‌ با سردار دل‌ها و تقابل گرمای تئاتر با سرمای کویر

رفع تاخیر در اجراها با گزارش خبرگزاری ایرنا

از دیگر اتفاقاتی که گزارش‌های روزانه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در قالب حاشیه‌نگاری‌های جشنواره منتشر می‌کرد و تاثیر آن را می‌توان در شکل و شیوه اجرایی جشنواره دید به این مساله بازمی‌گشت که برخلاف روز دوم جشنواره که شاهد تاخیر حداقل در اجرای دو اثر نمایشی در بخش تئاتر خیابانی و رادیوتئاتر بودیم، نمایش‌های روز سوم با نظارت گروه ستادی و دست‌اندرکاران جشنواره بدون تأخیر به مخاطبان ارائه شد که رضایت از این مسئله را می‌شد هم در میان مخاطبان و تماشاگران آثار و هم در صحبت‌های اعضای هیات داوران دو بخش تئاتر خیابانی و رادیو تئاتر به‌وضوح مشاهده کرد.

خاطره‌سازی‌ با سردار دل‌ها و تقابل گرمای تئاتر با سرمای کویر

وقتی سرمای کویری هم حریف هنرمندان و مخاطبان نشد

دیار کریمان (کرمان) به عنوان شهری در حاشیه کویر به همان اندازه که روزهای تفتیده و داغ تابستان آن شهره است سرمای سخت و دمای چندین درجه زیر صفر شب‌های زمستانی‌اش نیز مشهور است. اما طی روزهای برگزاری این جشنواره کمتر می‌شد رد و نشانی از سرمای زیر صفر درجه شهر کرمان را میان مخاطبان و به‌ویژه گروه‌های اجرایی حس کرد.

گویی گرمای اجراها توانسته بود سدی محکم در برابر این سرما برای مخاطبان کرمانی و گروه‌های نمایشی ایجاد کند. جایی‌که از ساعت ۱۰ صبح هم‌زمان با اولین اجرای تئاترخیابانی تا ساعت ۲۰ که مصادف با آخرین اجرای گروه‌های نمایش خیابانی بود، همواره شاهد حلقه گرم و تنگاتنگ علاقه‌مندان، مخاطبان، مشتاقان و دوستداران هنر نمایش گرداگرد گروه‌های نمایشی هستیم. که با شور، حال و حرارت خاصی به نظاره آثار نشسته‌اند.

خاطره‌سازی‌ با سردار دل‌ها و تقابل گرمای تئاتر با سرمای کویر

میزبانی تئاترشهر کرمان فراتر ظرفیت خود از مخاطبان رادیوتئاتر

اجراهای روز دوم جشنواره تئاتر سردار آسمانی در بخش رقابتی رادیوتئاتر هرچقدر با میزان استقبال کمتر مخاطبان نسبت به آثار تئاتر خیابانی همراه بود؛ اما درست برعکس در سومین روز این رخداد هم‌زمان با دومین روز اجرای نمایش‌های رادیوتئاتر، تئاترشهر کرمان که میزبان گروه‌های نمایش رادیویی بود با انبوه مخاطبان مواجه بود

به‌گونه‌ای که سالن ۲۰۰ نفره تئاترشهر کرمان بیش‌از گنجایش خود برای مخاطبان پذیرای ظرفیت بود و تعدادی از دوستداران حوزه هنرهای نمایشی به‌ویژه نمایش‌های رادیویی به شکل ایستاده به تماشای آثار این هنرمندان پرداختند.

به‌ویژه اجرای نمایش رادیویی مدافع عشق به نویسندگی پیمان قریب‌پناه و کارگردانی بهرام سروری‌نژاد در شامگاه یکشنبه (۱۹ دی ماه) میزبان بیش از ۲۰۰ مخاطب و دوستدار نمایش‌های رادیویی بود.

خاطره‌سازی‌ با سردار دل‌ها و تقابل گرمای تئاتر با سرمای کویر

این نمایش میزبان میهمانان ویژه‌ای چون سیدمحمد یاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، سیدوحید فخر موسوی دبیر جشنواره، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، وحید محمدی معاون هنری اداره‌کل ارشاد استان کرمان و جمعی دیگر از مسئولان و دست‌اندرکاران استانی و جشنواره بود.

سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، که از ۱۷ دی ماه ۱۴۰۰ به دبیری سیدوحید فخرموسوی در کرمان آغاز شده، روز ۲۱ دی‌ماه همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.