ماجرای کارت واکسن ۵۰۰ هزار تومانی/ واکنش وزارت بهداشت

به گزارش خبرنگار مهر، انعکاس گزارشی از صدور کارت دیجیتال واکسن با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در شبکه‌های اجتماعی، ابعاد گسترده پیدا کرده است. به طوری که جعلی یا اصلی بودن این کارت‌ها، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. البته پیش از این، مدیران ارشد وزارت بهداشت بارها به این موضوع اشاره داشته‌اند که امکان تقلب در صدور کارت دیجیتال واکسن وجود ندارد. با این حال، چنین تخلفاتی مشهود است.

علیرضا رحیم نیا مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، در نشست خبری که داشت از صدور کارت واکسن تقلبی برای ۲۳ نفر و شناسایی افرادی که این کارت‌های تقلبی را صادر کرده‌اند، خبر داده بود.

اما، نکته قابل تأمل، ادعای مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، وی در نقل قول دیگری عنوان داشته بود که امکان تخلف در صدور کارت واکسن ندارد. زیرا، «تسلیم کارت ملی افراد بعد از انجام واکسیناسیون انجام می‌شود و با توجه به اینکه همه در نوبت هستند، عملاً امکان تخلف وجود ندارد.»

این در حالی است که محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در واکنش به صدور کارت واکسن با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان، به خبرنگار مهر گفت: بررسی‌های لازم در این خصوص انجام شده و همانطور که مدیرکل دفتر بازرسی و شکایات وزارت بهداشت عنوان کرده‌اند، در یک مورد ۲۳ نفر دارای کارت واکسن جعلی شناسایی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه تعداد کارت‌های صادر شده بسیار کم بوده تا حدی که هیچ تأثیری در اعتماد عمومی به کارت واکسن ایجاد نمی‌کند، گفت: این موضوع را نمی‌توان به طور قطع به واکسن ستیزان ارتباط داد چرا که به نظر می‌رسد این اقدامات از سوی افراد سودجویی صورت می‌گیرد که به دنبال کاسبی هستند.

هاشمی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه برخی از کارت‌های صادرشده به سامانه صدور کارت واکسن دیجیتال متصل هستند، آیا این ادعا که برخی از زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت در بروز این تخلفات مشارکت دارند یا خیر، افزود: نهادهای نظارتی به این ماجرا ورود کرده و در صورت مواجهه قطعاً با متخلفان برخورد می‌شود. کارت ملی افراد پس از انجام واکسیناسیون ارائه می‌شود و با توجه به اینکه تزریق واکسن نوبتی است، عملاً امکان تخلف وجود ندارد و چنین اقدامی امکان‌پذیر نیست.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت همچنین با تاکید بر اینکه درباره کارت‌های مهر شده نگرانی چندانی وجود ندارد چرا که آنها در سامانه نیستند و در صورتی که استعلام گرفته شود، جعلی‌بودن آنها مشخص می‌شود، گفت: بیشترین پیگیری و بررسی از سوی وزارت بهداشت و نهادهای نظارتی درباره اقداماتی بوده که منجر به ثبت کارت واکسن در سامانه دیجیتال صدور کارت است.

هاشمی با اشاره به اینکه در پایگاه‌های واکسیناسیون مشکلی در این خصوص وجود ندارد و مردم بعد از تزریق واکسن، کارت واکسیناسیون را دریافت می‌کنند، گفت: برخی سودجویی‌ها از سوی کسانی است که با تبلیغات و در ازای دریافت پول اقدام به صدور کارت واکسن می‌کنند که اقدامات لازم در این راستا در حال انجام است.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در پاسخ به این سوال که آیا مبلغ ۵۰۰ هزار تومان برای صدور کارت دیجیتال واکسن را تأیید می‌کنید یا خیر، اظهار داشت: این موضوعی نیست که بتوان روی آن قیمت گذاشت، شاید یک نفر بخواهد ۳ میلیون تومان بابت این کار بگیرد.

هاشمی تاکید کرد: موضوع برخورد با فروش کارت بدون انجام واکسیناسیون از مدت‌ها قبل در دستور کار وزارت بهداشت بوده و از طریق نهادهای امنیتی در حال پیگیری است و نتیجه برخورد با متخلفان به زودی اطلاع رسانی می‌شود.

گفته می‌شود صدور این نوع کارت‌ها که در فضای مجازی قابل پیگیری است، تنها با ارائه کارت ملی به همراه سال تولد و شماره تلفن متقاضی انجام می‌شود و کاملاً معتبر به نظر می‌رسد.

اگر اینگونه که عنوان شده است، کارت‌های دیجیتال صادر شده معتبر باشند، شرایط به طور کلی تغییر خواهد کرد و حتی می‌تواند در روند برنامه ملی واکسیناسیون کشوری نیز اختلال ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.