نشست خبری فیلم سینمایی «ماهان» برگزار شد

هنروتجربه: نشست خبری فیلم سینمایی «ماهان» به کارگردانی حمید شاه‌حاتمی و تهیه‌کنندگی علی شاه‌حاتمی در خانه رسانه در سالن همایش‌های برج میلاد، با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش سایت هنروتجربه، نشست خبری فیلم سینمایی «ماهان» به کارگردانی حمید شاه‌حاتمی و تهیه‌کنندگی علی شاه‌حاتمی، در سانس دوم چهارمین روز از جشنواره فجر، در خانه رسانه در سالن همایش‌های برج میلاد، با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای نشست خبری با اجرای پدرام کریمی، علی شاه‌حاتمی تهیه‌کننده درباره سرمایه فیلم گفت: باتوجه به ارقامی که از سمت بنیاد سینمایی فارابی موجود است، این فیلم نزدیک ۳ ماه طول کشید. پیش‌تولید سختی داشت اما در نهایت با تمام پرودا‌کشن‌ها، ۳ میلیارد هزینه داشت.

هامون قابچی نویسنده فیلم سینمایی «ماهان» ذکر کرد: از ابتدا تلاش کردیم تا وجهه زشت سرطان را نشان ندهیم تا اگر بیمار مبتلا به سرطانی شاهد فیلم است، یادآور صحنه‌های زندگی خود نباشد.

علی شاه‌ حاتمی در پاسخ به این پرسش که آیا «ماهان» سفارشی است یا خیر، توضیح داد: کجای این فیلم سفارشی است؟ سرتاسر فیلم درباره امید نشان می‌دهد و بدون این‌که موضوع سرطان را سیاه‌نمایی کند، آن را نشان می‌دهد. بله، این فیلم از طرف خداوند سفارش شده است.

امیررضا نظری درباره حضور در فیلم بیان کرد: قرار بود در فیلم زهرا شاه‌حاتمی ایفای نقش کنم که این اتفاق نیفتاد. پس از آن به حمید شاه‌حاتمی معرفی شدم و برای در آوردن نقش به سراغ افرادی رفتم که دچار بیماری سرطان شده بودند.

علی شاه‌حاتمی خاطر نشان کرد: فیلم بر اساس قصه‌ای واقعی است و تلاش کردیم تا به واقعی بودن آن وفادار بودیم. قصد داشتم «ماهان» مستندتر از فیلم باشد.

کارگردان فیلم «ماهان» در ادامه نشست خبری گفت: اگر فیلم من با مخاطب ارتباط برقرار نکرده، طبیعتا من کارم را درست انجام ندادم و اگر ارتباط برقرار کرده، دلیلی برای مجاب کردن ندارم.

نگار جوکار بازیگر این فیلم عنوان کرد: من تازه وارد سینما شدم و برایم تجربه بسیار بزرگی بود. این فیلم سرتاسر تجربه و درس بود.

وحید رحیمیان بازیگر فیلم «ماهان» تشریح کرد: فکر می‌کردم کاراکتر مانی نقش کمدی است؛ اما پس از آن که فیلمنامه را خواندم، دیدم که دغدغه‌های جدی‌ای دارد. امسال فیلم دیگری در نقش جدی ایفا کرده‌ام.

حمید شاه‌حاتمی گفت: نقطه قوت فیلم، فیلمبرداری کار است. حضور در جشنواره فیلم فجر، انتخاب من نبود و تهیه‌کننده این تصمیم را گرفت.

وی افزود: به دلیل این که زمان فیلم زیاد شده بود، مجبور شدیم تا برخی سکانس‌ها را حذف کنیم. ضمن آن که ما دو بار فیلم را تدوین کردم؛ اما اکنون از نتیجه راضی هستم.

حمید شاه حاتمی توضیح داد: نقدهای زیادی به فیلم وارد است و من هم به آن واقف هستم. فیلم سفارشی نبوده است. حتی زمانی که فیلم را هیات انتخاب کردند، کنجکاو بودم تا دلیل‌ آن‌ها را بدانم. در هر صورت، با دستمزد یک بازیگر چهره، فیلم جاده‌ای ساخته‌ایم.

علی شاه‌حاتمی گفت: بعد از جشنواره باید یک جلسه محاکمه برگزار کنیم و ببینیم چرا برخی از فیلم‌ها را انتخاب کرده‌اند، گاهی برخی سوالات برایم تعجب‌برانگیز است. یادم است پیش از این فیلمی ساخته بودیم که جوایز زیادی برده بود اما به جشنواره فجر راه پیدا نکرد، اما من چیزی نگفتم. همیشه این اتفاق در جشنواره رخ می‌دهد و این چالش‌ها وجود داشته است، با این حال جشنواره برگزار شده است، همیشه سلایق وجود داشته است، خودمان را قاضی نبینیم، به اندازه قاضی نیستم، برخی فیلم را دوست دارند، برخی نه اما اینکه خودمان را جای هیات انتخاب یا داوران بگذاریم کار درستی نیست. من خودم در هیات انتخاب و داوری بوده‌ام این اختلاف سلیقه‌ها را دیده‌ام ممکن است روزی این اتفاق برای خودمان رخ بدهد و خیلی‌ها به نگاه ما ایراد بگیرند مته به خشخاش نگذارید، به هر حال یک انتخابی شده است دیگر، این اتفاق در اشکال مختلف در جشنواره‌های مختلف رخ داده است، لطفاً قاضی نباشیم.

حمید شاه‌حاتمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا نقد و نظر مخاطب برایش مهم است یا نه؟ گفت: صادقانه باید بگویم نه برایم مهم نیست. چون ایرادات را می‌دانم، فیلم در شرایط سختی ساخته شده است، خیلی جاها مجبور بودم از برخی چیزها بزنم، کار را شروع کرده بودم و باید هر طور شده تمامش می‌کردم.

وحید رحیمیان هم در پایان عنوان کرد: یادم است در دوره‌ای از جشنواره رفتم کلی فیلم دیدم دوستم پرسید کدام فیلم را دوست داشتی، گفتم همه آنها را، چون دلیلی برای دوست داشتن آن اثر پیدا می‌کردم، مثلاً نورپردازی، صحنه و…. من نه دوست دارم مورد انتقاد قرار بگیرم نه انتقاد کنم، کسی که کمکاری کرده است خودش بهتر می‌داند کجاها کم گذاشته است، به نظرم شما هم نگاه کنید کجای فیلم خوب است، خیلی هم انتقاد نکنید چون واقعاً زحمت زیادی کشیدیم، این به معنای این نیست که ترحم می‌خواهم، ولی مسایل مثبت را هم ببینید.

چهلمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن به دبیری مسعود نقاش‌زاده برگزار می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.