تجربه در فیلم کوتاه و درخشش در فیلم بلند

هنروتجربه-نژلا پیکانیان: امید شمس از فیلم کوتاه آغاز کرد. فیلم کوتاه «شب تولد» او در نخستین بسته فیلم کوتاه در سینمای هنروتجربه با عنوان «فیلم های کوتاه روز» به نمایش درآمد. رویکرد و سیاست درستی که حالا داریم نتیجه اش را در سینمای بلند هم می بینیم. نمونه اش خود امید شمس که با نخستین فیلم بلندش «ملاقات خصوصی» نظر مثبت اغلب منتقدان را جلب کرده است. گرچه فیلم کوتاه قرار نیست صرفا سکویی برای تولید فیلم بلند باشد اما می توان فرصت مغتنمی برای تجربه اندوزی برای ساخت فیلم هم باشد. چنانکه خود امید شمس در جلسه نقد و بررسی «فیلم های کوتاه روز» که در هنر و تجربه برگزار شد به درستی به ظرفیت فیلم کوتاه اشاره کرد و تاکید کرد:« از آن جایی که در فیلم کوتاه گیشه مهم نیست، فرصت خوبی برای یادگیری سینما فراهم می‌شود.»

امید شمس که به جز «شب تولد» فیلم های کوتاه «گذر» و «قرار» را هم در کارنامه خود دارد. «قرار» در همان حال و هوای «شب تولد» ساخته شده و فضای شهری دارد البته با کمی ژانر جنایی. نکته جالب اینکه در همان بسته فیلم کوتاهی که امید شمس فیلم کوتاه«شب تولد» را داشت بهمن و بهرام ارگ نیز با فیلم «حیوان» حضور داشتند. از دل تجربه فیلم کوتاه« حیوان» فیلم بلند «پوست» متولد شد که به شدت مورد توجه سینمادوستان و منتقدان قرار گرفت. حالا بهمن ارک به عنوان یکی از نویسندگان فیلم «ملاقات خصوصی» در کنار امید شمس قرار دارد. آنها هر دو جزو فیلمسازان کوتاهی هستند که نخستین فیلم بلندشان با واکنش های مثبتی از سوی مخاطبان و منتقدان همراه شد. فارغ از استعداد و توانمندی و پشتکار فردی باید به امکان اکران فیلم های کوتاه و نقش آن در بالندگی و انگیزه فیلمسازان در تولید آثار سینمایی بلند هم اشاره کرد که در واقع زمینه کشف و رشد استعدادهای فیلمسازی را فراهم می کند. جوایز متعددی که فیلم کوتاه «شب تولد» در جشنواره های داخلی و خارجی دریافت کرد قطعا نقش موثری در موفقیت امید شمس در نخستین فیلم بلندش داشته است. حتی می توان ردپای نگاه هنری و تجربی را در «ملاقات خصوصی» ردیابی کرد از جمله نگاه زیبایی شناسی به مقوله رنگ و قاب بندی های بصری.

واقعیت این است که موفقیت امروز فیلمساز را باید در مسیری که در گذشته طی کرده جستجو کرد. نه فقط امید شمس که بسیاری از فیلمسازان نسل جوان که در دو دهه گذشته همواره بهترین فیلم های سینمای ایران را ساخته اند از فیلم کوتاه آغاز کردند و گام های بلندی در آن برداشتند. قطعا حمایت نهادها و موسسات سینمایی از فیلم های کوتاه، هنری و تجربه گرا یکی از مولفه های مهم پیشرفت یک فیلمساز است. وقتی شرایط و لوازم حمایت از فیلمسازان جوان تجربه گرا فراهم شود در واقع زمینه سازی برای رشد و ارتقاء سینما هم فراهم خواهد شد. حالا امید شمس با درخشش در نخستین فیلمش خود گواه موثقی است از ضرورت توجه به فیلم کوتاه. کسانی مثل امید شمس با ساخت فیلم کوتاه، موفقیت های بلندی را در سینما تجربه کرده اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.