شان فوتسال ایران باید بالا برود/ واکنش به قرارداد یک میلیاردی

به گزارش خبرنگار مهر، وحید شمسایی مدتی پیش به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتسال ایران انتخاب شد و اقداماتش را برای حضور تیم ملی در مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا آغاز کرد. در کادر فنی شمسایی، شهاب سفال منش و مصطفی نظری به عنوان بدنساز و مربی دروازه بان حضور دارند و یک دستیار اسپانیایی هم به زودی به این کادر ملحق می‌شود.

شمسایی در حالی هدایت ایران را بر عهده گرفت که هنوز قراردادش با فدراسیون فوتبال امضا نشده است. بعضی از خبرها حاکی از یک میلیاردی بودن قرارداد سرمربی تیم ملی فوتسال است. همچنین گفته می‌شود مربی اسپانیایی مدنظر شمسایی در زمان تشکیل اردوها و برگزاری تمرینات در ایران خواهد بود.

شمسایی در گفتگو با خبرنگار مهر، نسبت به این مسائل واکنش نشان داد و توضیحاتی در خصوص آخرین شرایط کاری خودش و دستیارانش ارائه کرد. مشروح این گفتگو در ادامه می‌آید:

* خبرگزاری مهر – شما مدتی است که کارتان را در تیم ملی آغاز کرده‌اید و مسابقات لیگ را تماشا می‌کنید. با توجه به نزدیک شدن به هفته‌های پایانی مسابقات، ارزیابی‌تان از کیفیت لیگ و تیم‌ها چطور است؟

– وحید شمسایی: لیگ ما لیگ خوبی است. شکل برگزاری مسابقات از حالت پلی آف خارج شد و به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود. تیم‌های خوبی داریم که هزینه‌های خوبی در فوتسال انجام می‌دهند. گیتی پسند و مس همواره مدعی بوده‌اند. کراپ دو سالی است که به لیگ برتر آمده و مقاومت البرز هم فوق العاده بوده است. سن ایچ چه در زمان سرمربیگری جواد اصغری مقدم و چه الان با هدایت محسن حسن زاده جزو تیم‌های بالای جدول بوده است. لیگ خوبی داریم و به آن امیدواریم. همه مسابقات را رصد می‌کنیم و تا جایی که بتوانیم به سالن می‌رویم. همچنین از طریق تلویزیون و تلفن همراه هم بازی‌ها را زیر نظر داریم و تماشا می‌کنیم.

* خواسته‌ها و برنامه‌های شما برای تیم ملی فوتسال دقیقاً چیست؟

– از روزی که با آقای عزیزی خادم (رئیس فدراسیون فوتبال) جلسه داشتیم، حرفمان این بود که کار را حرفه‌ای جلو ببریم. هنوز چیزی روی کاغذ نیامده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا تاریخ برگزاری مرحله مقدماتی و نهایی مسابقات جام ملت‌ها را اعلام کرده است و خواستیم بر اساس این تقویم جلو برویم. حتی با آرش جابری در سازمان لیگ فوتسال صحبت کردیم تا اگر بتوانیم قبل از اتمام لیگ یک اردوی کوتاه مدت برگزار کنیم. نمی‌خواهیم حق الناس کنیم. همه بازیکنان را زیر نظر داریم و می‌خواهیم در صورت تکمیل شدن کادر فنی، ۳۵ بازیکن را دعوت کنیم تا آنها را در اردوی تیم ملی هم محک بزنیم. تفکر ما تغییر نسل است و همانطور که گفتم باید تمام بازیکنان را در اردو ببینیم. سرعت کارمان را با انتخاب دستیاران و مذاکره با مربیان اسپانیایی بالا بردیم تا زمان کم نیاوریم.

شان فوتسال ایران باید بالا برود/ واکنش به قرارداد یک میلیاردی
وحید شمسایی

* یکی از گزینه‌های مدنظر شما برای حضور در تیم ملی «خسوس کاندلاس» سرمربی پیشین تیم ملی بود؛ کسی که شما در زمان حضورش در تیم ملی به او شدیداً انتقاد داشتید و می‌گفتید خسوس مربی کوچکی برای فوتسال ما است. چه شد که برای همکاری خسوس را مدنظر قرار دادید؟

– بله؛ خسوس یکی از کسانی بود که از او انتقاد داشتم ولی او از فوتسال ما شناخت کاملی داشت. خسوس از نظر دانش فوتسال، برای ما یک دانشگاه بود! اما او برای سرمربیگری کاریزما نداشت. آدم نمی‌تواند تجربه و دانش یک مربی را زیر سئوال ببرد. خسوس برای فوتسال ما یک دانشگاه بود. همانطور که «جوراندینو» یک دبستان خوب بود. جوراندینو هم نمی‌توانست «نفر اول» تیم باشد. فوتسال ایران با سرعت رشد کرد و جزو کشورهای سطح بالا قرار گرفت. خسوس مربی بزرگی است ولی فوتسال ما هم رشد کرده است. فلسفه این بود که تیم‌های ملی از پایه تا بزرگسال با یک فلسفه جلو برویم. الان علی صانعی که سال‌ها برای فوتسال زحمت کشیده و استعدادیابی کرده است، سرمربی تیم زیر ۱۹ سال است. در رده سنی ۱۹ تا ۲۳ سال یک خلاء داریم که باید این را هم پر کنیم.

* کار انتخاب مربی اسپانیایی مدنظرتان به کجا رسید؟ آیا امروز در جلسه‌ای که با دبیر فدراسیون فوتبال دارید قراردادها امضا می‌شود؟

– مربیانی که مدنظر داشتیم در سطح جهانی و کاربلد بودند. امروز در جلسه با آقای کامرانی فر درباره جزئیات صحبت می‌کنیم یعنی بستن قرارداد، آدم‌ها، شرایط اردو و… من در تیم ملی فوتسال دو شعار دارم و اگر کاری از دستم بر نیاید، عطای آن را به لقایش می بخشم. شعار اولم این است: آمده‌ام که بسوزم ولی بسازم. تیم ملی نیاز به تغییر نسل دارد و ما باید مثل سال ۲۰۰۵ این کار را انجام بدهیم اما آینده را تضمین کنیم. شعار دوم هم شخصیت دادن به تیم ملی است.

* آیا با «میگوئل» مربی سابق بارسلونا برای حضور در تیم ملی به توافق رسیده‌اید؟

– سه مربی مدنظر داشتیم. خسوس، میگوئل و یک نفر دیگر. صحبت‌هایمان با میگوئل بیشتر بوده و به او نزدیکتر هستیم. ارتباطمان را با او زیاد کرده‌ایم و به لحاظ فکری به ما نزدیک است. نباید زمان را از دست بدهیم چون «نوش دارو بعد از مرگ سهراب» فایده‌ای ندارد. باید قراردادهای خودمان و مربی خارجی بسته شود. یکسری کارهای اداری برای اعزام تیم به مسابقات آسیایی هم از همین الان باید شروع شود.

* بعضی از گمانه زنی‌ها هم حاکی است که شاید «کاکائو» مربی برزیلی به عنوان سرمربی تیم امید انتخاب شود.

– خیر هیچ صحبتی نشده است. اجازه بدهید یک مطلب را بگویم. تا من گفتم می‌خواهم یک مربی خارجی به کادر فنی بیاورم و مجوزش را گرفتم، خیلی‌ها تماس گرفتند و گفتند فلان مربی هم هست. بعضی‌ها حتی خودشان بدون اجازه و هماهنگی با مربیان مذاکره می‌کردند. باید بگویم هیچ چیز رسمی به جز کانال ما و فدراسیون وجود ندارد. به صورت کلی باید بگویم ما باید در تیم‌های پایه از مربی پایه استفاده کنیم چون می‌توانند در این بخش به ما کمک کنند.

* بحثی هم درباره احتمال پروازی بودن دستیار اسپانیایی شما مطرح شده است. اینکه فقط زمان برگزاری تمرینات به ایران بیاید و برود. چرا از حضور مربی خارجی به صورت دائمی بهره نمی‌برید؟

– اگر یک مربی خارجی سطح بالا به صورت دائم در ایران باشد، هزینه‌ها و قراردادش بسیار بالا می‌رود. ما در سال سه یا چهار ماه کار داریم و این اقدام برای کاهش هزینه‌ها صورت می‌گیرد. من با عزیزی خادم و کامرانی فر صحبت کردم. هم باید بهینه هزینه کنیم و هم به درست.

شان فوتسال ایران باید بالا برود/ واکنش به قرارداد یک میلیاردی
میگوئل (سمت چپ) و خسوس کاندلاس (سمت راست)

* گفتید یکی از شعارهای شما شخصیت دادن به تیم ملی است. شخصیت دادن به تیم ملی از نظر شما چطور قرار است محقق بشود؟

– بازیکن باید با تمام وجود در تیم ملی کار کند و دغدغه نداشته باشد. خوشبختانه این فدراسیون تمام معوقات فوتسالی‌ها را پرداخت کرده است. ان شاءالله زمان ما هم همینطور باشد. به عزیزی خادم گفتم نمی‌خواهم شرایط طوری باشد که در پایان مسابقه، پیراهن بازیکن را دوباره پس بگیریم. ما برند ایرانی خوبی داریم که در تیم ملی فوتبال، کشتی، والیبال و… هم استفاده می‌شود. خود ما با تیم تاسیسات دریایی با این برند به مسابقات جام باشگاه‌های آسیا رفتیم. برند ایرانی بدهند و صد دست بدهند. نه اینکه پیراهن بازیکن را بگیریم. این را دوست ندارم. البته شاید یک مواقعی بن بست‌ها و مشکلات مالی هم باشد که در این صورت تعامل صورت می‌گیرد مشکلی نیست.

موضوع دیگر بحث روابط بین المل است که ما داریم این را درست می‌کنیم. از ارتباطات شهاب سفال منش در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا و در کنارش از اسم کوچکی هم که من دارم، استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه قراردادها هم بسته نشده است و باید پروسه اش طی بشود.

* گفته می‌شود قرارداد شما با فدراسیون یک میلیارد تومان خواهد بود. این مبلغ را تایید می‌کنید؟

– هنوز مبلغی به فدراسیون نگفته‌ام اما گفتن این حرف‌ها زشت است! یکی از مواردی که به شخصیت دادن تیم ملی مربوط می‌شود، همین مورد است. شخصیت بازیکن و مربی باید حفظ شود. کلاس مربیان ایرانی بالاست و اگر مربی خارجی هم می‌آوریم، سرمربی باید ایرانی باشد. باید از تجربه ژاپن استفاده کنیم. آنها از نظر فنی در فوتسال از ما پایین‌تر هستند ولی از نظر برنامه ریزی بالاتر هستند. الان همبازی سابق من سرمربی ژاپن است. ژاپنی‌ها او را چند سال به اسپانیا و پرتغال فرستادند و در حال حاضر هم سرمربی ژاپن است. از تیم زیر ۲۰ سال ژاپن که قهرمان آسیا شد، هفت بازیکن در جام جهانی ۲۰۲۱ لیتوانی برای ژاپن به میدان رفتند. ازبکستان کجای فوتسال بود و الان کجاست؟ یا حتی قزاقستان. آنها در جام جهانی نشان دادند که چه برنامه ریزی گسترده‌ای دارند. اگر همین نسل طلایی تیم ملی ایران کنار برود، ویتنام و ازبکستان هم از ما بالاتر خواهند بود.

* به عنوان سئوال پایانی؛ آیا ابوالفضل کریمیان سرپرست تیم ملی فوتسال باقی می‌ماند؟

– انتخاب سرپرست تیم ملی در اختیار فدراسیون است. ما باید با هم همراه باشیم. تا با هیچکس کار نکنم، او را قضاوت نمی‌کنم. اگر منِ شمسایی هم بد بودم، بعد از آنکه با من کار کردید قضاوتم کنید. همه باید در مسیر باشیم و کارمان را درست انجام بدهیم. ان شاءالله که در نهایت تیم ملی موفق باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.