«وفاداری» به استقلال و پرسپولیس چند میلیارد آب خورد؟

به گزارش خبرنگار مهر، حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی پس از برگزاری جلسه به منظور واگذاری پرسپولیس و استقلال گفت: ارزش نهایی باشگاه پرسپولیس ۳ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان و ارزش نهایی باشگاه استقلال ۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان است. این ارزش‌گذاری، از سوی کارشناسان رسمی دادگستری از دارایی‌های این دو باشگاه و به ویژه دارایی نامشهود که برند دو باشگاه بوده انجام شد و به تصویب اعضای هیئت واگذاری رسید.

رئیس سازمان خصوصی سازی اضافه کرد: قرار شد در مجامع دو باشگاه، در رابطه با افزایش سرمایه از نحوه عرضه سهام با سلب حق تقدم دولت صورت بگیرد، مصوبه نهایی ارائه و سپس بار دیگر در هیئت واگذاری، مطرح شود.

وی با اشاره به زمان عرضه سهام دو باشگاه برای افزایش سرمایه گفت: تا پایان بهمن یا نهایت اوایل اسفندماه، این اتفاق رخ خواهد داد و سپس تغییر در ترکیب سهامداری دو باشگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در ۶ ماه آینده و اواسط ۱۴۰۱ نیز بلوک‌های مدیریتی دو باشگاه نیز واگذار می‌شود تا هم حکمرانی بهتری در این دو باشگاه داشته باشیم و هم اینکه مشکل آنها در AFC و حذف از آسیا برطرف شود تا دو باشگاه بتوانند با قدرت در لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا کنند.

رئیس سازمان خصوصی سازی در حالی راجع به ارزش کلی سهام هر باشگاه و زمان شروع واگذاری آن صحبت کرد که هیچ جزئیاتی درباره نحوه واگذاری آنها اعلام نکرده است.

رئیس سازمان خصوصی سازی توجه ویژه کارشناسان رسمی دادگستری برای قیمت گذاری را برند دو باشگاه دانسته است. برندهایی که بر خلاف تمام برندهای حقوقی و تجاری داخل کشور اصل مهم وفاداری را به همراه دارند.

اصل وفاداری در صنعت برندینگ را می‌توان با مثال استفاده یک کاربر از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کرد. بر فرض اینکه مشتری استفاده از تاکسی‌های اینترنتی با قیمت کمتری روبرو شود سراغ همان قیمت کمتر برای سفر خود می‌رود اما هوادار پرسپولیس اگر با عرضه سهام ارزان‌تر استقلال روبرو شود سراغ آن نخواهد رفت.

باشگاه پرسپولیس در حالی ۳ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان ارزش گذاری شده است که علی اصغر یوسف نژاد نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای که ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ داشت میزان بدهی‌های این باشگاه را به شرح زیر اعلام کرد:

* ۱۳۵ میلیارد تومان زیان انباشته دارد
* ۱۹۰ میلیارد تومان بدهی پرسپولیس است
* ۷۵ میلیارد بدهی مالیاتی دارد

«وفاداری» استقلال و پرسپولیس چند میلیارد آب خورد؟

با استناد به صحبت‌های یوسف نژاد این اعداد مربوط به ابتدای سال ۱۳۹۹ است که شامل بدهی‌های پنهان نیز می‌شود. البته در ادامه همین مصاحبه نیز درباره اموال و دارایی‌های فیزیکی پرسپولیس نیز مختصر صحبت شده است که طبق آن دارایی‌های سخت افزاری سرخپوشان نیز به شرح زیر است:

* دفتر مرکزی واقع در میدان پیروزان
* ورزشگاه درفشی فر
* دو آپارتمان در فرمانیه
*ورزشگاه شهید کاظمی با گنجایش ۱۵ هزار نفر

با این تفاسیر می‌توان متوجه شد بخش عمده‌ای از قیمت گذاری بر اساس ارزش معنوی باشگاه پرسپولیس بوده است که به میزان هوادار در سطح جامعه، انتظار استقبال از سهام و … مرتبط می‌شود. البته بدون شک توجه به ارزش قراردادهای داخلی در باشگاه و ارزش قرارداد با اسپانسرها نیز مورد توجه قرار گرفته اما توضیحی در این باره از سوی سازمان خصوصی سازی ارائه نشده است.

این موضوع برای باشگاه استقلال تهران نیز با همین شرایط حاکم است و می‌توان با مراجعه دوباره به صحبت‌های نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی از بدهی و دارایی‌های آن مطلع شد که به شرح زیر است:

دارایی‌های استقلال:
* یک ساختمان در سعادت آباد
* ورزشگاه مرغوبکار
* کمپ ناصر حجازی

بدهی‌های استقلال:
* ۱۵۵ میلیارد تومان زیان انباشته
* ۱۹۰ میلیارد تومان بدهی استقلال
* حدود ۵۰ میلیارد بدهی مالیاتی

«وفاداری» استقلال و پرسپولیس چند میلیارد آب خورد؟

با این حال تفاوت حدوداً ۴۳۰ میلیارد تومانی ارزش برند پرسپولیس و استقلال تهران هنوز از سوی سازمان خصوصی سازی نامشخص است که باید منتظر ماند تا زمان عرضه اولیه سهام‌های این دو باشگاه در فرا بورس چه اتفاقی رقم خواهد خورد.

آنچه مشخص است باشگاه پرسپولیس و استقلال در مقایسه با برند باشگاه‌هایی نظیر رئال مادرید و بارسلونا و منچستر یونایتد ارزش بسیار پایین‌تری دارند اما سرخابی‌های پایتخت نسبت به باشگاه‌های با سابقه‌ای همچون لاتزیو ایتالیا، اورتون انگلیس و حتی آ اس رم ایتالیا شرایط قابل قبولی دارند. با این حال باید منتظر ماند تا ارزش گذاری هر سهم مشخص شود جزئیات آن نیز در اختیار عموم قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.