دست سرمربی تیم ملی والیبال خالی است/ فدراسیون فرمان را دست بگیرد

مصطفی کارخانه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ارزیابی اش از پایان مرحله گروهی لیگ برتر والیبال گفت: لیگ پرفشاری بود. با توجه به حضور تیم‌های ملی در مسابقات متعدد بین المللی و جایگاهی که والیبال ایران دارد، علاقه مندان زیادی به والیبال جذب شدند. جوانان بسیاری به لیگ معرفی شدند. این اتفاق خوبی است اما هرچه تعداد تیم‌ها در مسابقات لیگ برتر افزایش پیدا می‌کند، فشار بیشتر است. بهتر است زمانی که تعداد تیم‌ها بالاتر از ۱۲ است، مسابقات در دو گروه برگزار شود تا از فشار رقابت‌ها کاسته شود.

* تنور مسابقات ملی و باشگاهی داغ است
کارشناس والیبال ایران تأکید کرد: والیبال ملی به اندازه کافی مسابقات دارد و بازیکنان باید شاداب و سرحال باقی بمانند. تنور مسابقات ملی و باشگاهی داغ است و باید برای بهبود مسیر ایرادات برطرف شود و آسیب شناسی مناسبی برای سال آینده انجام گیرد.

* پاس و مس بر اساس شایستگی صعود کردند
کارخانه در ادامه درباره سقوط دو تیم و راهیابی دو تیم جدید به پلی آف تصریح کرد: تیم سایپا از تیم‌های ریشه دار والیبال است که به دسته یک سقوط کرده است. تیم شهرداری ورامین نیز علیرغم شایستگی‌ها و پشتوانه‌ای که داشت، نتوانست به جمع هشت تیم صعود کند. دو تیم تازه وارد پاس گرگان و مس رفسنجان نتایج عالی ای در مرحله گروهی کسب کردند و براساس شایستگی هایشان جزو هشت تیم قرار گرفتند.

* پلی آف جای اشتباه نیست
وی افزود: مرحله پلی آف با گروهی تفاوت بسیار دارد. در این مرحله جای اشتباه نیست. بازیکنان و مربیان نباید هیچ اشتباهی انجام دهند. ستاره‌ها در تیم‌ها مهم هستند اما فقط با اتکا به ستاره‌ها نمی‌توان برنده شد. تیم‌هایی مانند پاس و مس، براساس اتحاد و همبستگی شأن بدون داشتن ستاره به مرحله پلی آف رسیدند. اگرچه بازیکنان باتجربه در این مرحله حساس باید خودشان را نشان دهند.

* پیش بینی تیم قهرمان سخت است
کارشناس والیبال اظهار داشت: پیش بینی تیم قهرمان سخت است حتی تیم سپاهان که صدر جدول را در پایان مرحله گروهی در اختیار داشت و هزینه زیادی انجام داده است، باید با برنامه پیش برود. همه تیم‌ها شانس قهرمانی دارند.

* مس رفسنجان بدون ستاره حرکت کرد
کارخانه درباره تأثیراتش در تیم مس رفسنجان، گفت: پس از جلساتی که با این تیم داشتیم، در سایه همدلی و همبستگی پیش رفتیم. از این دو فاکتور استفاده کردیم و بدون داشتن ستاره حرکت کردیم. کادر جوان تیم به خوبی کارش را انجام داد. بازیکنان با انگیزه و تلاش پیش رفتند و مسئولان نیز حمایت خوبی از تیم به عمل آوردند. راز موفقیت تیم مس رفسنجان، آرامش، همبستگی و همدلی است. همین طور تیم پاس که آنها نیز به همان شیوه پیش رفتند.

* سه تیم برای قهرمانی بسته شدند
وی بیان کرد: تیم مس رفسنجان، تیم‌های بالاتر از خودش را مانند مقاومت یزد، هراز آمل، پیکان تهران و سپاهان اصفهان را در خانه شکست داد. تیم‌هایی مانند سپاهان، شهرداری ارومیه و پیکان برای قهرمانی بسته شده‌اند و هزینه‌های زیادی به نسبت سایر تیم‌ها انجام داده‌اند. به ویژه تیم سپاهان که برنامه‌اش برای قهرمانی بوده است. تیم مقاومت یزد نیز پس از حضور طلوع کیان به عنوان یک مدعی ظاهر شد. تیم هراز آمل نیز رفته رفته عالی شد و بهروز عطایی بدون ستاره‌ها حرکت خوبی در پیش گرفت.

* نقش بازیکنان با تجربه در پلی آف باید مشخص شود
کارشناس والیبال ادامه داد: پیش بینی تیم قهرمان کار سختی است. شانس همه تیم‌ها یکسان است. شاید اختلاف ۱۰ درصد باشد و در این ۱۰ درصد، سهم بازیکنان باتجربه تیم‌ها، تأثیر زیادی دارد. بازیکنانی که قراردادهای بالایی بسته‌اند، در مرحله پلی آف باید به داد تیم خودشان برسند و اشتباهی انجام ندهند.

* لیگ برتر باید زمینه جذب بازیکنان شایسته دنیا را داشته باشد
کارخانه خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم تیم ملی قدرتمندی داشته باشیم، باید برنامه ریزی خوبی در مسابقات لیگ‌مان انجام دهیم تا لیگ ایران مانند روسیه، لهستان و ایتالیا باشد و بازیکنان شایسته دنیا برای حضور در لیگ ایران اشتیاق داشته باشند.

* نگرانی سرمربی تیم ملی از مصدومیت‌ها
سرپرست تیم ملی والیبال درباره نگرانی‌ها بابت آسیب بازیکنان تیم ملی اظهار داشت: سرمربی تیم ملی نیز از این بابت نگران می‌باشد. مسئولیت سنگینی بر دوش بهروز عطایی است و با مصدومیت این بازیکنان دست او خالی است. میثم صالحی، علی اصغر مجرد و جواد کریمی سه ستاره تیم ملی هستند که درگیر مصدومیت می‌باشند. در ورزش حرفه‌ای، مصدومیت اجتناب ناپذیر است اما بخشی از آن به بازیکن مربوط می‌شود و بخشی به فشردگی مسابقات. فدراسیون والیبال باید این موضوع را در نظر بگیرد که حضور بیش از ۱۲ تیم در یک گروه، تیم‌ها را خسته می‌کند. فرصت ریکاوری برای بازیکنان وجود ندارد و برگزاری دو بازی در هفته بسیار سنگین و سخت می‌باشد. با توجه به اینکه مسافت برخی از شهرها نیز طولانی می‌باشد.

* تنها ضعف لیگ برتر والیبال
کارخانه تأکید کرد: تنها ضعف لیگ برتر، تعداد بالای تیم‌ها می‌باشد و در این موضوع مربیان و مدیران عامل باشگاه‌ها مقصر هستند چرا که در روز قرعه کشی سکوت می‌کنند و با برگزاری رقابت‌ها در یک گروه، موافق هستند. آنها عواقب کار را در نظر نمی‌گیرند و زمانی که بازیکن مصدوم می‌شود، مصاحبه‌های انتقادی را آغاز می‌کنند. برای فدراسیون والیبال هیچ تفاوتی ندارد که مسابقات در چند گروه برگزار شود.

* برخی تیشه به ریشه خود می‌زنند
وی افزود: شادابی بازیکنان از دو فاکتور نشأت می‌گیرد. نخست صمیمیت و همدلی تیم و دوم تمرینات منظم و به روز. زمانی که فشردگی مسابقات بالا باشد، خبری از شادابی نیست. برخی تیشه به ریشه خود می‌زنند و با سکوتشان در جلسه قرعه کشی متوجه این موضوعات نیستند. ۴۰ سال در لیگ حضور دارم و از نزدیک شاهدم که مربیان تأثیر زیادی در این مورد دارند. به نظرم فدراسیون باید دست به کار شود و آسیب شناسی خوبی درباره لیگ انجام دهد. امسال مصدومیت بازیکنان ملی پوش سرآمد بود. جایگزین کردن سه بازیکن تأثیرگذار کار بسیار سختی است و این موضوع بسیار نگران کننده است. چرا که از ۶ بازیکن حاضر در زمین، سه بازیکن دچار مصدومیت هستند. سرمربی تیم ملی از این بابت نگران است. اگر آسیب شناسی صورت نگیرد، قطعاً ا ین مشکلات در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد.

* مربیان و باشگاه‌ها را مقصر می دانم
کارخانه ادامه داد: برای تیم ملی و آسیب دیدگی سه بازیکن تأثیر گذار، نگرانی وجود دارد. سال آینده مسابقات مهمی در پیش داریم. جامعه روی والیبال حساب کرده است. حتی FIVB هم از والیبال ایران انتظار دارد. مسابقات جهانی برایمان اهمیت بیشتری از لیگ ملت‌ها دارد. باید هوشمندانه پیش برویم. اگر تا اینجا اشتباه کردیم، ایرادی ندارد باید در ادامه مسیر را درست حرکت کنیم. با یک آسیب شناسی مناسب از لیگ و اصلاح مدیریت مسابقات می‌توان به مسیر درست بازگشت. من مربیان و باشگاه‌ها را مقصر می دانم که همیشه در جلسات قرعه کشی سکوت کرده‌اند. بارها خود را سپر کرده‌ام اما تأثیری نداشته است.

* فدراسیون باید فرمان را به دست بگیرد
وی افزود: فدراسیون باید فرمان را به دست بگیرد. چرا که آسیب بازیکنان لیگ تبعات بدی برای تیم ملی خواهد داشت. آنها سرمایه‌های تیم ملی هستندو فرزند فدراسیون به شمار می‌روند. به عنوان پدر خانواده باید از بروز این آسیب‌ها جلوگیری کرد.

* سیاست فدراسیون والیبال این نیست که به راحتی سرمایه‌هایش را کنار بگذارد
کارخانه در پایان در پاسخ به این سوال که در صورت تصمیم جدی سعید معروف به خداحافظی آیا نباید برای او مراسمی در خور شأن برگزار کرد؟ گفت: سعید معروف هنوز به صورت مکتوب نامه‌ای به فدراسیون ارسال نکرده است. سیاست فدراسیون والیبال این نیست که به راحتی سرمایه‌هایش را کنار بگذارد. قطعاً سعید معروف، محمد موسوی، امیر غفور و… زحمات زیادی برای والیبال ایران کشیدند و تأثیر زیادی در موفقیت‌ها داشتند. اگر خداحافظی به صورت مکتوب باشد قطعاً برنامه‌ای در خور شأن آنها برگزار می‌شود. باید براساس نیازهایمان در سال آینده پیش برویم. هر کجا که به آنها نیاز باشد قطعاً سرمربی تیم ملی از آنها دعوت خواهد کرد. باید ابتدا بگوییم هدف گذاری و برنامه‌ها چیست و براساس مسابقات پیش رو، حرکت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.