۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند، خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید، پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.
Friday, 20 May , 2022
امروز : جمعه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۱ - 19 شوال 1443
شناسه خبر : 405224
  پرینت تاریخ انتشار : 09 اسفند 1400 - 1:51 |

«پوست»؛ ترس‌نگاری با چاشنی جسارت قومی

هنروتجربه: سحر عصرآزاد در یادداشتی درباره فیلم سینمایی «پوست» ساخته برادران ارک می‌نویسد «پوست» پس از تجربه ساخت فیلم‌های کوتاه موفق از سوی برادران ارک که آخرین آن‌ها، «حیوان»، در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد، فیلمی است که می‌تواند به عنوان یک الگو برای فیلم‌سازان اول در نهادینه کردن نگاه سینمایی و جهان‌بینی […]

«پوست»؛ ترس‌نگاری با چاشنی جسارت قومی
زاگرس آنلاین-زاگرونا؛

هنروتجربه: سحر عصرآزاد در یادداشتی درباره فیلم سینمایی «پوست» ساخته برادران ارک می‌نویسد «پوست» پس از تجربه ساخت فیلم‌های کوتاه موفق از سوی برادران ارک که آخرین آن‌ها، «حیوان»، در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد، فیلمی است که می‌تواند به عنوان یک الگو برای فیلم‌سازان اول در نهادینه کردن نگاه سینمایی و جهان‌بینی فردی، مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش سایت هنروتجربه در متن یادداشت وی که پیش از این در ماهنامه هنروتجربه منتشر شده بود آمده است:

نخستین فیلم سینمایی بهرام ارک و بهمن ارک واجد رویکردی هوشمندانه به گونه‌های مهجور و مغفول سینمای ایران است که با روایت و فرم منحصربه‌فرد آن‌ها تبدیل به فیلمی بدیع و ساختارشکن شده است.

«پوست» پس از تجربه ساخت فیلم‌های کوتاه موفق از سوی برادران ارک که آخرین آن‌ها، «حیوان»، در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد، فیلمی است که می‌تواند به عنوان یک الگو برای فیلم‌سازان اول در نهادینه کردن نگاه سینمایی و جهان‌بینی فردی، مورد توجه قرار بگیرد.

فیلم خوانشی است از افسانه‌های محلی که بر بستر عاشقانه خلق شده، به ریشه‌های این باورها در دل قوم‌نگاری می‌پردازد و به واسطه شناخت دقیق آن‌ها به شکلی مستندگون این مهم را در دل یک درام‌پردازی جذاب به سرانجام می‌رساند.

برادران ارک با وام گرفتن از مولفه‌های فرهنگ و قوم و جغرافیایی که انتخاب کرده‌اند و البته تکیه بر علاقه مخاطب شرقی به حکایت‌گویی و حکایت شنیدن، از حضور یک عاشیق به عنوان قصه‌گو و راوی بهره می‌برد. اما این همه ماجرا نیست، چراکه آن‌ها تلاش کرده‌اند این نقش را بسط دهند و از عاشیق ولی به عنوان پیش‌برنده درام نیز بهره ببرند و او را وارد کنش و واکنش‌های قصه کنند که به نوعی تودرتویی قصه را در دل رمزآلود بودن کلیت آن موکد می‌کند.

«پوست» فیلمی است که با رویکرد به گونه سینمای ترس و وحشت که متاسفانه نمونه‌های نادری در سینمای ما دارد، تلاش می‌کند الگویی جدید به واسطه نمایش ترس ایرانی ارائه دهد. به همین جهت رجعتی به افسانه‌ها و باورهای محلی به حضور و نقش جن، طلسم، نفرین و دعا دارد، که نمونه‌هایش در جامعه شهری و مدرن امروز هم کم نیستند.

اما هم‌خوانی این باورهای کهن با بستر و جغرافیای انتخابی که روستایی بکر و رمزآلود در آذربایجان است، کمک کرده اتمسفر قصه و فیلم منحصربه‌فرد و در عین حال ملموس و باورپذیر شود؛ روستایی که همه اجزای آن ساخته شده تا جهان فیلم را به بهترین و دقیق‌ترین شکل ممکن در ذهن مخاطب بازسازی کند.

فیلم از جزئیات فنی و تکنیکی و هنری بدیع و ساختارشکنانه‌ای بهره می‌برد که در کنار هم تبدیل به چرخ‌دنده‌های پیش‌برنده درام برای تبدیل شدن به یک اثر منحصربه‌فرد شده‌اند؛ از موسیقی نوآورانه و غریب تا فیلم‌برداری جنون‌آمیز و البته میزانسن‌ها و قاب‌هایی که چه بسا در منطق یک فیلم سینمایی اول دور از ذهن و انتحاری به نظر بیایند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تحریریه زاگرس آنلاین منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.