نماینده مجلس:تایید اساسنامه فدراسیون فوتبال به سال بعد موکول شد!

به گزارش خبرنگار مهر، فدراسیون فوتبال ایران سال‌هاست که با چالش اساسنامه و تعریف حقوقی این فدراسیون مواجه است. در اساسنامه‌های قبلی فدراسیون فوتبال یک نهاد «عمومی غیر دولتی» تعریف شده بود. سال گذشته و پیش از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال، مجمع عمومی این فدراسیون اساسنامه جدید را با تعریف جدید و با تاکید بر «غیر انتفاعی غیر دولتی» برگزار کرد.

یک سال مهلت فیفا به پایان رسید

فیفا همان زمان به فدراسیون فوتبال ایران یک سال (تا ۱۰ اسفند ۱۴۰۰) فرصت داد تا این تعریف را در اساسنامه جدید قرار دهد تا این فدراسیون به صورت مستقل و خارج از دخالت دولت و سایر ارگان‌ها کارش را انجام بدهد.

با این حال و با گذشت یک سال از تاریخ یاد شده، هنوز اتفاق جدیدی در این حوزه رخ نداده است. در زمان ریاست شهاب‌الدین عزیزی خادم (که اخیراً از ریاست فدراسیون عزل شد) تلاش‌هایی برای جلب رضایت فیفا با تعریف جدید انجام شد.

شعله ور شدن اختلاف فدراسیون فوتبال و مجلس

غلامرضا رفیعی مشاور حقوقی وقت رئیس فدراسیون فوتبال با استناد به آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری، در نامه نگاری با فیفا اعلام کرده بود که این فدراسیون یک نهاد مستقل و غیر انتفاعی است: «از سال ۱۳۸۶ که بحث تعلیق فوتبال ایران مطرح شد، اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری که در ۳۲ ماده بود را در مورد فدراسیون فوتبال کنار گذاشتند و اساسنامه خاص منطبق با الزامات خاص آن زمان فیفا نوشتند. از آن زمان از اساسنامه آماتوری استفاده نکرده‌ایم. با توجه به آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری و یکسری دلایل دیگر معتقدیم که به تعهدمان عمل کرده‌ایم و غیر دولتی هستیم.»

این اظهارات رفیعی، آتش اختلافات فدراسیون فوتبال با مجلس شورای اسلامی را شعله‌ور کرد و جنجال زیادی را در پی داشت.

اصل نامه ارسالی فیفا به فدراسیون چه بود؟

در آن مقطع زمانی، انتشار بخشی از نامه ارسالی فیفا برای فدراسیون فوتبال برای اصلاح اساسنامه با استناد به آرای وحدت رویه دیوان عدالت هم خبرساز شد و اعتراض نمایندگان مجلس را به دنبال داشت. فدراسیون فوتبال در خبر کوتاهی در سایت خود نوشته بود: «فیفا با ارسال پیامی به فدراسیون ایران، مراتب تبریک خود بابت اقداماتی که در مورد اساسنامه فدراسیون فوتبال با کمک مراجع ذیصلاح ملی انجام شده است، را اعلام کرد.»

اما اصل نامه فیفا که بعد از عزل عزیزی خادم منتشر شد، نشان داد که فدراسیون فوتبال تمام محتویات نامه را اعلام نکرده است. متن ارسالی فدراسیون جهانی فوتبال برای فدراسیون ایران به این شرح بود: «تشکر فراوان برای ارسال این اطلاعات و تبریک بابت دستاوردی که با همکاری مراجع ملی‌تان نائل شده‌اید. خواهشمند است پس از کسب اطلاعات بیشتر در مورد تصویب قانون پیشنهادی برای ورزش‌های آماتوری از سوی مجلس، ما را در جریان موضوع قرار دهید. در صورت نیاز به هرگونه کمک در خدمت شما هستیم.» این نامه نشان می‌دهد که فدراسیون باوجود ارسال رأی دیوان عدالت، باید اساسنامه را در مجلس هم پیگیری می‌کرده است.

فدراسیون به دنبال خریدن زمان از فیفا

با برکناری عزیزی خادم و مشاور حقوقی‌اش، داستان اساسنامه فدراسیون فوتبال دوباره به خانه اول بازگشت. بعد از انتخاب میرشاد ماجدی به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال، این فدراسیون مجدداً بحث تأیید اساسنامه در مجلس را در دستور کار قرار داد و تلاش کرد تا فیفا را برای گرفتن زمان بیشتر متقاعد کند.

در آخرین موضع‌گیری رسمی فدراسیون فوتبال، احمدرضا براتی یکی از اعضای هیأت رئیسه به این موضوع اعتراف کرد و گفت: اساسنامه جدید فدراسیون سال گذشته و قبل از برگزاری انتخابات مورد تأیید رسمی و مکتوب فیفا قرار گرفت و متعاقباً در مجمع عمومی نیز به تصویب رسید. در عین حال مقرر بوده که مقررات ملی با همکاری دولت، مجلس، فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به کیفیتی اصلاح شود که شکل حقوقی فدراسیون از حمایت کامل و بدون ابهام قوانین ملی نیز بهره مند باشد.

وی افزود: بنده و همکارانم در هیأت رئیسه مدت زیادی از اقدامات صورت گرفته در خصوص اساسنامه بی اطلاع بودیم اما اخیراً و بعد از تغییر و تحولاتی که در فدراسیون رخ داد، مکاتبه‌ای با فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا داشته‌ایم و میزان پیشرفت کار را با آنها به اشتراک گذاشتیم و با توجه به تعامل خوبی که با مجلس و دولت داریم، امیدوارم که بتوانیم این مسیر را بدون مشکل ادامه دهیم.

فروردین: تأیید اساسنامه به سال ۱۴۰۱ موکول می‌شود!

ارجاع دوباره اساسنامه فدراسیون فوتبال به مجلس در روزهایی صورت گرفت که تمام تمرکز نمایندگان روی تصویب بودجه کشور در روزهای پایانی سال است. در این شرایط، قابل پیش بینی است که اساسنامه فدراسیون فوتبال با وجود تاکید فیفا، در اولویت کار نباشد و این موضوع بر پیچیدگی شرایط اضافه کند.

خبرنگار مهر برای پیگیری این موضوع با محمدمهدی فروردین رئیس فراکسیون ورزش مجلس مصاحبه ای انجام داد. وی در پاسخ به این سوال که تکلیف مهلت فیفا به ایران چه می‌شود؟ گفت: فیفا می‌داند که فدراسیون فوتبال دچار تغییر و تحول شده است و قطعاً مهلت می‌دهد تا مشکل حل بشود. قرار شد فدراسیون فوتبال با کنفدراسیون فوتبال آسیا مکاتبه کند و وقت بگیرند تا اساسنامه بررسی و رفع ابهام شود.

فروردین در پاسخ به این سوال که آیا مجلس می‌تواند در روزهای پایانی سال اساسنامه را بررسی و اصلاح کند؟ گفت: امیدوارم با فراغ بال اساسنامه بررسی شود و می‌رود آن‌طرف سال! (در سال ۱۴۰۱ بررسی می‌شود)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.