بررسی مشکلات مدیریتی استقلال در این فصل/ اوضاع گل و بلبل نیست!

به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال استقلال در ابتدای فصل با تغییرات مهمی در ارکان مدیریتی مواجه شد و این تغییرات باعث بازگشت آرامش به این تیم شد. از مهم‌ترین عواملی که بعد از تغییر مدیریت آرامش را به این تیم بازگرداند، تعامل جالب پیش آمده بین سرمربی و مدیرعامل جدید بود تا این تعامل منجر به تزریق آرامش به مجموعه تیم شود.

با گذشت ۲۰ هفته از رقابتهای لیگ برتر چنین به نظر می‌رسد وضعیت در این باشگاه بر خلاف تصویرسازی‌هایی که صورت می‌گیرد چندان هم ایده آل نیست و آبی‌های پایتخت با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که چندان هم بی ارتباط با بخش مدیریت نیست. برخی از مواردی که در این خصوص می‌توان به آن اشاره کرد به شرح زیر است.

پرداختی به بازیکنان

در حالی که لیگ برتر هفته بیستم خود را هم پشت سر گذاشت و این به معنای عبور از دو سوم فصل است و قاعدتاً در چنین ایامی باشگاه‌ها باید بالای ۶۰ درصد از مبلغ قرارداد بازیکنان و اعضای کادر فنی را پرداخت کرده باشند، در استقلال پرداختی‌ها به طور متوسط ۳۰ تا ۳۵ درصد است که این کمتر از حد انتظار می‌باشد.

از جمله موارد مهمی که در این خصوص می‌توان به آن اشاره کرد این است که در ابتدای فصل قرارداد بازیکنان (جدید) استقلال با فرمول جدیدی منعقد شد و عموماً بازیکنان و به خصوص بازیکنان جدید در قراردادشان یک مبلغ پایه دارند که چندان چشمگیر نیست و به ازای هر میزان حضور آنها در زمین و کارایی شان آبشن های جداگانه دریافت می‌کنند.

این نوع قرارداد بستن در نفس کاری جالب و خوب است که خیلی از باشگاه‌های بزرگ دنیا هم با همین فرمول بازیکن استخدام می‌کنند و باعث می‌شود انگیزه بازیکنان برای جلب رضایت سرمربی و حضور در ترکیب بیشتر شود و در نهایت هم بازیکنی بیشتر دستمزد بگیرد که بیشتر بازی کرده است. به عنوان مثال قرارداد بازیکنی که به نظر می‌رسد ۴ تا ۵ میلیارد است، مبلغ پایه ۲ میلیاردی دارد و مابقی مبلغ به ازای حضور وی در هر بازی به مبلغ قرارداد اضافه می‌شود. اما نکته اینجاست که استقلالی‌ها عمدتاً همین مبلغ ۳۰ تا ۳۵ درصد را هم از مبالغ پایه قراردادی شان دریافت کرده‌اند.

اسپانسر ۵۰۰ میلیاردی

باشگاه استقلال در حالی با مشکلات عدیده مالی مواجه است که مصطفی آجورلو در بدو ورودش به استقلال به عنوان مدیرعامل مدعی شد اسپانسر ۵۰۰ میلیاردی برای این باشگاه آورده و قاعدتاً اگر این موضوع صحت داشت تا امروز که دو سوم از لیگ برتر سپری شده باید بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون به این باشگاه تزریق می‌شد و در این صورت دریافتی بازیکنان به مراتب بیش از چیزی می‌شد که الان هست.

رسانه رسمی باشگاه استقلال در روز ۲۹ آبان به صورت رسمی از کارگزار جدید خود رونمایی کرد و کف مبلغ قرارداد را نیز ۵۰۰ میلیون اعلام کرد. آنها در همین راستا پیگیر تبلیغات محیطی هم بودند که بعد از دریافت حق تبلیغات محیطی چالش‌های سنگینی بین سازمان لیگ و این باشگاه پیش آمد.

بررسی مشکلات مدیریتی استقلال در این فصل/ اوضاع گل و بلبل نیست!
تصویری از معرفی کارگزار جدید استقلال با کف قیمت ۵۰۰ میلیارد در رسانه رسمی این باشگاه

زمین تمرین

یکی از گلایه‌هایی که فرهاد مجیدی به صورت مستقیم بارها آن را تکرار کرده، فقدان زمین تمرین مناسب است. آبی پوشان بر خلاف یکی دو فصل اخیر بابت در اختیار داشتن زمین تمرین مناسب در مضیقه هستند.

باشگاه استقلال ماه‌هاست در زمین تمرین مجموعه ورزشی آرارات تمرین می‌کند که این زمین تمرین هم مشکلات خاص خودش را دارد و از کیفیت لازم برای میزبانی از تمرینات آبی پوشان برخوردار نیست.

سربازی دو بازیکن

شاید یکی از مهم‌ترین چالش‌های این فصل باشگاه استقلال اعزام دو بازیکن به خدمت سربازی بود. با اینکه اعزام به خدمت بازیکنان فوتبال اصلاً امر بعیدی نیست و تمام باشگاه‌ها به علاوه تمام بازیکنان با این مورد مواجه هستند، اما باشگاه استقلال در این خصوص غافلگیر شد. صحبت‌های دوشنبه شب سیاوش یزدانی در رسانه ملی هم ابعاد جدیدی از این موضوع باز کرد و مشخص شد تیم مدیریتی باشگاه استقلال در این زمینه اشتباهات عجیب و بزرگی داشته و سرانجام بازیکن ملی پوش استقلال بعد از گلایه‌های فراوان برای حل مشکلش ناچار به التماس شد.

اتفاقاتی که برای باشگاه استقلال سر اعزام یزدانی و مرادمند به خدمت سربازی افتاد در شان این باشگاه بزرگ و مدعی قهرمانی نیست و ممکن است لطماتی جبران ناپذیر به این باشگاه وارد کند.

مشابه این اتفاق در تاریخ باشگاه استقلال بی سابقه است و این موضوع وقتی عجیب‌تر می‌شود که مدیرعامل باشگاه استقلال فردی نظامی با درجه عالی و کاملاً مشرف به قوانین نظام وظیفه است و از آن گذشته سال‌ها در باشگاه‌های نظامی مدیریت کرده و به قوانین سربازی بازیکنان فوتبال اشراف کامل دارد.

جدایی عارف آقاسی

در حالت طبیعی استقلالی‌ها با آگاهی که از سرباز شدن یزدانی و مرادمند داشتند باید در پنجره زمستانی نقل و انتقالات اقدام به خرید حداقل دو مدافع میانی می‌کردند که نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه آنها یک مدافع میانی ملی پوش به اسم عارف آقاسی را هم به راحتی از دست دادند.

قطعاً ادامه حضور عارف آقاسی در استقلال می‌توانست مانع از ورود این تیم به بحران کمبود مدافع میانی در یک سوم باقی مانده مسابقات شود؛ که این اتفاق نیفتاد.

بررسی مشکلات مدیریتی استقلال در این فصل/ اوضاع گل و بلبل نیست!
عارف آقاسی مدافع میانی استقلال که در نیم فصل از این تیم جدا شد

لوگوی قرمز یک رسانه

یکی از عجیب‌ترین رفتارهای آجورلو در شب نشست هم اندیشی باشگاه، سازمان خصوصی سازی و پیشکسوتان رخ داد که وی در حرکتی عجیب لوگوی یک رسانه رسمی را به دلیل رنگ قرمز بادگیر میکروفونی که در دست خبرنگار بود کشید. سطح این حرکت به حدی پایین بود که آجورلو بلافاصله به صورت رسمی از رفتارش عذرخواهی کرد.

درست ساعاتی پس از این اتفاق رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در رسانه ملی ضمن انتقاد از این رفتار آجورلو مدعی شد با شناختی که از قدیم نسبت به او دارد می‌داند که وی از قدیم به رنگ قرمز و رقیب سنتی استقلال گرایش داشته که این ادعای درویش با هیچ واکنشی از سوی آجورلو یا اطرافیانش و یا حتی باشگاه استقلال مواجه نشد.

بررسی مشکلات مدیریتی استقلال در این فصل/ اوضاع گل و بلبل نیست!
مدیرعامل استقلال هنگام کشیدن لوگوی قرمز رنگ میکروفون خبرنگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.