مجمع کمیته المپیک با چهره و چالش‌های جدید/ صدای روسا در می‌آید؟

به گزارش خبرنگار مهر، بزرگترین اجتماع اهالی ورزش سالیانه در مجمع کمیته ملی المپیک و با حضور مدیران این کمیته، مسئولان وزارت ورزش، روسای فدراسیون های ورزشی و نمایندگانی از جامعه پیشکسوتان (خبرگان ورزشی)، داوران، مربیان، ورزشکاران، باشگاه ها و … شکل می گیرد.

این مجمع فردا سه شنبه (۱۷ اسفندماه) برگزار می شود در حالی که قرار بود محور آن انتخابات و به منظور تعیین ترکیب جدید اعضای هیات رئیسه و هیات اجرایی برای چهار سال آینده باشد اما برخی تعلل های درون کمیته ای و بهانه تراشی ها در تدوین به موقع آیین نامه اجرایی، برچسب انتخابات را از مجمع پیش رو برداشت.

بدین ترتیب چهل و نهمین مجمع کمیته ملی المپیک صرفا به صورت عمومی و سالیانه برگزار خواهد شد اگرچه بعید نیست ترکش های لغو انتخابات، این مجمع و جریان آن را به چالش بکشاند.

انگشت مدیر همیشه معترض روی ترکیب هیات اجرایی

به هر حال منتفی شدن برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک در تاریخ ۱۷ اسفندماه، ادامه دوره حیات ترکیب هیات رئیسه و هیات اجرایی فعلی را موجب شده در حالی که اگر ملاک برگزاری انتخابات دوره قبل باشد (۲۵ دی ماه ۹۶) دوره چهارساله آنها دوماه پیش به پایان رسیده است.

طبیعی است که با تعویق ایجاد شده، برنامه ریزی و راهبردهای مدیریت فعلی کمیته ملی المپیک و همراهانش تا زمان برگزاری انتخابات ‌و روی کار آمدن تیم جدید دنبال خواهد شد؛ این در حالی است که فردی مانند علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی نسبت به این موضوع نقد دارد ‌و حتی آن را به صورت رسمی اعلام هم کرده است.

دبیر طی مکاتبه ای نسبت به ادامه فعالیت برخی اعضای ترکیب هیات اجرایی که به واسطه ریاست در فدراسیون متبوع خود وارد این ترکیب شدند و امروز دیگر آن پست و صندلی را در اختیار ندارند، معترض شده است (مجید کیهانی، علی دادگر، مجید شایسته، عبدی افتخاری و رحیمی). البته طبق اساساسنامه هم این افراد به خاطر نداشتن کرسی ریاست و حضور در هیات رئیسه فدراسیون ها جایگاهی در مجمع ندارند و عضو آن به حساب نمی آیند اما این موضوع خللی در ادامه حضورشان در هیات اجرایی ایجاد نمی کند.

دبیر خود یکی از اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در دوره پیشین بود. او در انتخاباتی که با یک سال و نیم تعویق برگزار شد وارد ترکیب هیات اجرایی شد و به واسطه انتخابات به موقع سال ٩۶ هم بدون وقت اضافه از این ترکیب جدا شد.
طبیعی است که حالا وی به ادامه دار بودن قدرت هیات اجرایی فعلی و ۵ نفری که متصدی هیچ فدراسیونی نیستند، معترض باشد در حالی که اساسنامه هیچ و تبصره و قانونی برای جایگزین کردن در چنین مواردی تعریف نکرده است.

با همه اینها دبیر به عنوان یکی از اعضای دارای حق رای مجمع کمیته ملی المپیک به این مسئله معترض است و اگر در مجمع فردا اعتراض خود را مطرح و نتیجه آن را مطالبه کرد نباید خیلی متعجب شد.

مجمع کمیته المپیک با چهره و چالش‌های جدید/ صدای روسا در می‌آید؟

سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته المپیک (راست) و حمید سجادی وزیر ورزش

بررسی دستورالعمل اجرایی و تعویق انتخابات تا بعد از بازی های آسیایی

اگر دستورالعمل اجرایی انتخابات به موقع تدوین و تصویب شده بود، بخشی از زمان مجمع فردا به رای گیری اختصاص پیدا می کرد اما حالا به جای انجام خود انتخابات باید اقدامات لازم برای آن در مجمع مورد بحث قرار بگیرد.

بررسی «دستورالعمل اجرایی انتخابات» یکی از این موارد است. این دستورالعمل تدوین شده و به تصویب هیات اجرایی هم رسیده است. حالا مصوبه مجمع لازم است تا متن آن برای کمیته بین المللی المپیک (IOC) هم ارسال شود و اینگونه قابلیت اجرایی بگیرد.

اگر در مجمع فردا، اعضای حاضر به دستورالعمل مصوب هیات اجرایی رای ندهند زمان ارسال آن به IOC حداقل یک ماه دیگر به تعویق می افتد و اگر این تاییدیه گرفته شود، می توان اقدام زودتری برای اخذ مصوبه IOC داشت. با این اوصاف اما هیات اجرایی کمیته ملی المپیک تعویق انتخابات تا بعد از بازی های آسیایی را هم مد نظر دارد و حتی در نشست روز گذشته خود در مورد آن بحث و بررسی داشتند. این موضوع در مجمع روز سه شنبه هم احیانا مطرح خواهد شد.

تغییر ترکیب مجمع

برای حضور در مجمع روز سه شنبه و به منظور تبعیت از اساسنامه کمیته ملی المپیک، دعوتنامه اعضا حدود یک ماه پیش به نام اعضا در اختیارشان قرار گرفت.

آن زمان مدیریت فدراسیون هایی مانند تیراندازی و بسکتبال به صورت سرپرستی و در اختیار مهدی مبینی و مهیار عسگریان بود. طی این مدت اما انتخابات این فدراسیون برگزار شد و مرتضی قربانی و جواد داوری به عنوان روسای منتخب حکم ریاست خود را از وزیر گرفتند. بنابراین نام آنها در ترکیب مجمع جایگزین سرپرستان قبلی تیراندازی و بسکتبال شد.

خلاف این روند در مورد فوتبال انجام شد که طی هفته های گذشته شاهد عزل رئیس خود بود. بنابراین شهاب الدین عزیزی خادم دیگر جایی در مجمع کمیته ملی المپیک ندارد و به جای او، میرشاد ماجدی در مجمع شرکت می کند که سرپرست فدراسیون شده و دعوتنامه حضور را هم دریافت کرده است.

رئیس بازنشسته می آید مگر اینکه ….

تا ١٠ روز پیش تکلیف هادی ساعی برای حضور در مجمع کمیته ملی المپیک به عنوان رئیس منتخب مجمع فدراسیون تکواندو مشخص نبود اما حالا که او حکم ریاستش را از وزیر گرفته مشکلی برای حضور با این عنوان ندارد همانطور که منعی برای شرکت رئیس بازنشسته فدراسیون وزنه برداری نیست.

دعوتنامه کمیته ملی المپیک برای روسا یا سرپرستانی ارسال می شود که با حکم وزارت ورزش مامور به کار هستند، این حکم در مورد علی مرادی که بازنشستگی او مطرح شده به قوت خود باقی است چراکه وزارت ورزش واکنشی نسبت به آن نداشته حتی در حد تعیین سرپرست!

بنابراین کمیته ملی المپیک از علی مرادی به عنوان رئیس فدراسیون وزنه برداری و عضو دارای حق رای برای شرکت در مجمع دعوت کرده است، این دعوت به قوت خود باقی است مگر اینکه تا قبل از تشکیل مجمع برای فدراسیون وزنه برداری سرپرست منصوب شود.

مجمع کمیته المپیک با چهره و چالش‌های جدید/ صدای روسا در می‌آید؟

حضور مهمانان در کنار اعضای دارای حق رای

مجمع کمیته ملی المپیک با حضور بیش از ٧٠ نفر برگزار می شود، این اعضا عموما دارای حق رای هستند مگر اینکه عضویتشان در مجمع به عنوان عضو مهمان تصویب شده باشد مانند فدراسیون های نجات غریق و غواصی، ورزش های ناشنوایان و بیماری های خاص که به عنوان عضو مهمان در این نشست حاضر می شوند و حق رای ندارند.

سرپرستان دو فدراسیون ژیمناستیک و دوچرخه سواری هم از اعضای مهمان در مجمع به حساب می آیند.

دستورالعمل مجمع

به گزارش خبرنگار مهر، چهل و نهمین مجمع کمیته ملی المپیک به ریاست سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته و با حضور سید حمید سجادی وزیر ورزش از ساعت ۱۵ در محل آکادمی ملی المپیک آغاز می شود. کیکاوس سعیدی دبیر کمیته ملی المپیک و سرپرست آکادمی ملی المپیک به دلیل ابتلا به امیکرون احتملا در این نشست شرکت نخواهد داشت و به صورت وبینار در جریان آن قرار می گیرد مگر اینکه تا زمان برگزاری مجمع حال عمومی وی مساعدتر شود.

دستورالعمل مجمع کمیته ملی المپیک به این شرح است:

۱- بررسی گزارش عملکرد سال ۱۳۹۹
۲- بررسی گزارش مؤسسه حسابرسی رسمی در خصوص عملکرد مالی ۱۳۹۹
۳- ارائه گزارش سرپرست خزانه‌دار کمیته ملی المپیک (منابع و مصارف)
۴- تعیین حسابرس سال ۱۴۰۰
۵- بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص دستورالعمل (جدید برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک موضوع تبصره ۲ ماده ۶ اساسنامه جهت ارسال به IOC
۶- تعیین تاریخ برگزاری مجمع انتخابی کمیته
۷- بررسی و تصویب شاخص‌های ویژه سال ۱۴۰۱ فدراسیون‌ها
۸- تصمیم‌گیری در مورد درخواست فدراسیون‌های عضویت در مجمع عمومی
۹- سایر موارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.