غیبت مدعیان هندبال آسیا و موفقیت ایران/بزرگنمایی وموج سواری ممنوع

به گزارش خبرنگار مهر، شانزدهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی جوانان و نهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی نوجوانان دختر در آسیا در حالی طی دو هفته گذشته به میزبانی قزاقستان برگزار شد که این رویداد جنبه انتخابی دیدارهای جهانی را داشت و ایران هم در این دو رده سنی پس از سالها غیبت با یک نایب قهرمانی و قهرمانی و کسب سهمیه رقابت های جهانی دست به کار ارزشمندی زد.

اما حضور موفق تیم ایران در این رویداد در شرایطی حاصل شد که کره جنوبی قهرمان ۱۵ دوره قبل مسابقات قهرمانی جوانان آسیا و هشت دوره رقابت های قهرمانی نوجوانان آسیا به همراه دو تیم چین و ژاپن دارنده مدالهای نقره و برنز آسیا غایب بزرگ آن بودند. همین طور سه کشور ژاپن، چین و چین تایپه نیز در این رویداد حاضر نبودند تا این بار کشورهای منطقه غرب آسیا سکوهای قاره را به همراه سهمیه های جهانی از آن خود کنند.

نگاهی به قهرمانان، حضور تیم ها و حضور تیم های نوجوانان و جوانان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا:

مسابقات رده سنی نوجوانان:

کره جنوبی هشت بار حضور هشت بار قهرمان، ژاپن هشت بار حضور (۷ نقره و یک برنز)، چین چهار بار حضور (یک نقره، دو برنز، یک عنوان پنجمی)، چین تایپه چهار بار حضور (یک مقام سومی، یک مقام چهارمی و دو بار ششمی)، قزاقستان هفت بار حضور (۳ برنز، سه عنوان چهارمی و یک نقره)، ازبکستان ۵ بار حضور (یک چهارمی و سه پنجمی)، ایران سه بار حضور (دو چهارمی، هفتمی و یک قهرمانی)، هند چهار بار حضور (۵، ۷،۷ و یک چهارمی)، سوریه نیز یک بار حضور و عنوان پنجمی.

مسابقات رده سنی جوانان:

کره جنوبی ۱۵ بار (۱۵ طلا)، ژاپن ۱۵ بار (۵ نقره، ۵ برنز، ۵ چهارمی)، چین ۱۵ بار (۶ نقره، ۶ برنز، ۲ چهارمی و یک پنجمی)، چین تایپه ۱۰ بار (۲ نقره و یک برنززو ۴ چهارمی و ۴ پنجمی)، قزاقستان ۹ بار (یک نقره، ۴ برنز، ۲ چهارمی، ۲ ششمی) ازبکستان ۶ بار (یک چهارمی، ۳ پنجمی، دو هفتمی)، تایلند دو بار (یک چهارمی و دو پنجمی)، هند ۵ بار (یک طلا، دو پنجمی، ۷ و ۸) ایران چهار بار (یک نقره، دو ششمی و یک هفتمی)

بنا بر تایید مسئولان کنفدراسیون هندبال آسیا کشورهای آسیای شرقی با هدف سرمایه گذاری بر روی رده های سنی پایه و عدم آماده بودن تیم های خود برای حضور در این رویداد و از همه مهمتر به بهانه ادامه همه گیری کرونا در منطقه غرب آسیا و دو تیم نیز به دلیل گرفتاری بازیکنان خود به بیماری کرونا در این رویداد حاضر نشدند.

این غیبت نامداران هندبال زنان قاره آسیا این بار سود بیشتری برای کشورهای سطح متوسط و ضعیف قاره داشت به طوریکه هند و ایران و ازبکستان برای اولین بار روی سکو ایستاده و هند و ایران برای نخستین بار در تاریخ حضور چند باره خود صاحب سهمیه شرکت در مسابقات قهرمانی جهانی شد.

هر چند که شاید در آینده این سکوها به دلیل حضور دوباره تیم های آسیای شرقی تا چند سالی تکرار نشود اما انگیزه فراوانی برای سرمایه گذاری بیشتر روی این رده سنی هندبال زنان به این کشورها و فرصت دیده شدن به آنها را در آسیا و در میدان بزرگ رقابت های جهانی داده است.

فدراسیون هندبال در سالهای قبل تنها سه بار در هر رده سنی نوجوانان و جوانان حاضر به سرمایه گذاری روی هندبال زنان شد و بعدها به بهانه عدم نتیجه گیری نه تنها تیم های هندبال زنان اردوهای داخلی خود را دنبال نمی کردند بلکه راهی هیچ رویداد برون مرزی نیز نشدند.

البته ناگفته نماند اگر تیم های مطرح قاره آسیا در این رویداد حاضر بودند تعداد سهمیه های توزیع شده قاره آسیا به عدد ۵ می رسید که با کاهش تیم ها و عدم حضور تیم های آسیای شرقی این سهمیه ها به دو عدد کاهش یافت.

در این صورت قطعاً ایران شانس ایستادن روی سکو را نداشت اما با توجه به برد های ارزشمند هندبالیست های ایران برای اولین بار در تاریخ برابر دو تیم ازبکستان و قزاقستان به عنوان تیم چهارم یا پنجم قاره باز هم برای نخستین بار شانس کسب سهمیه جهانی را داشتیم و فقط این بار این سهمیه ها با طعم چشیدن سکوهای آسیایی برای نوجوانان و جوانان هندبالیست همراه شد.

مسئولان فدراسیون جهانی بعد از مسابقات قهرمانی زنان در رده سنی بزرگسال، تیم چین غایب این رویداد را به عنوان تیم پنجم قاره راهی رقابت های جهانی کردند. رقابت های قهرمانی هندبال نوجوانان و جوانان جهان قرار است تابستان سال جاری با حضور ۳۲ تیم برگزار شود و به احتمال زیاد سه سهمیه حذف شده قاره آسیا به صورت سهمیه «وایلد کارت» به کشورها اهدا می شود.

ظاهراً این بار نیز قرار است فدراسیون جهانی هندبال با همفکری کنفدراسیون قاره آسیا تکلیف این سهمیه های حذف شده را مشخص کند و این احتمال وجود دارد که تیم های ژاپن، کره جنوبی و چین با وجود عدم حضور در رقابت های آسیایی سهمیه حضور در مسابقات جهانی را بدست آورند.

فدراسیون هندبال و جامعه ورزش کشورمان این روزها از موفقیت این دو تیم بسیار خرسند بوده و موج سواری رسانه ای خوبی نیز برای این دو مدال طلا و نقره صورت گرفته است اما قطعاً نباید تنها در باد غرور سکوهای قهرمانی و نایب قهرمانی این دو تیم بمانند چرا که این دو تیم در صورت حضور کره جنوبی، چین و ژاپن شانس کمتری برای ایستادن روی سکو دارند.

فدراسیون هندبال که تلاش کرده زمینه موفقیت تیم های دختران را فراهم کند نباید واقعیت این رشته را نادیده بگیرد و دنبال بزرگنمایی و موج سواری باشد چرا که هم توقع را به طور غیر واقعی از این رشته بالا خواهد برد و هم کار را برای آینده سخت خواهد کرد چرا که واقعیت هندبال ایران چنین جایگاهی نیست و برای رسیدن به آن سالها باید تلاش کرد.

مسابقات هندبال قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۲ در رده سنی نوجوانان به میزبانی گرجستان و در رده سنی جوانان به میزبانی اسلوونی برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.