۳۱۵۰ میلیارد کمک مجلس به ۲۸ فدراسیون/ کشتی همچنان بیشتر می‌گیرد!

به گزارش خبرنگار مهر، مجلس شورای اسلامی و نمایندگان درگیر با حوزه تربیت بدنی و ورزش سال گذشته به بهانه بازی‌های المپیک و پارالمپیک و برای نخستین بار اقدام به اجرای طرح حمایتی ویژه از برخی رشته‌ها برای تزریق کمک مالی به آنها کردند.

این کمک مالی جدا از بودجه مصوب وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و همچنین اعتبار تخصیص یافته ویژه بازی‌های المپیک و پارالمپیک بود که در مجموع شامل ۱۰ فدراسیون شد. مجلسی‌ها برای سال جاری هم پیگیر اجرای این طرح هستند آن‌هم به صورت ویژه‌تر و گستره تر و البته همچنان مبهم در انتخاب‌ها و تعیین ارقام!

۲۸ فدراسیون مورد حمایت مجلس در سال ۱۴۰۱

بازی‌های ۲۰۲۲ توکیو بهانه‌ای بود برای اینکه مجلسی‌ها در اعتبارات سال گذشته پروسه طرح و تصویب بودجه ویژه ورزش را در کمیسیون فرهنگی و توسط کمیته تربیت بدنی و ورزش این کمیسیون پیگیری کنند و در نهایت آن را برای ۱۰ فدراسیون المپیکی و غیرالمپیکی به تصویب برسانند.

کشتی، وزنه برداری، تکواندو، دوومیدانی، کاراته، قایقرانی، تنیس، هندبال، ورزش‌های رزمی و ورزش‌های همگانی ۱۰ فدراسیونی بودند که سال گذشته زیر چتر حمایتی مجلس قرار گرفتند. این چتر برای سال جاری نه تنها حفظ شده بلکه گسترده‌تر هم شده است طوری که ۲۸ فدراسیون را در برگرفته است.

تکواندو، تیروکمان، جانبازان و معلولان، جودو، دوومیدانی، قایقرانی، کاراته، کشتی، ورزش‌های دانش آموزی، هاکی، هندبال، ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی، ورزش همگانی، ورزش‌های رزمی، وزنه برداری، ووشو، تنیس خاکی، ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، ژیمناستیک، فوتبال، نابینایان و کم بینایان، هنرهای رزمی و کونگ فو، والیبال، بسکتبال، شنا، دوچرخه سواری، تنیس روی میز و سوارکاری ۲۸ رشته و فدراسیونی هستند که در فهرست طرح حمایتی مجلس از ورزش ۱۴۰۱ قرار دارند.

در این فهرست البته از ورزش طلاب و بسیج ورزشکاران هم به عنوان دو بخش مورد حمایت نام برده شده است.

۳,۱۵۰ میلیارد ریال کمک ویژه مجلس

کمیسیون فرهنگی و کمیته تربیت بدنی و ورزش این کمیسیون سال گذشته ۶۵۰ میلیارد ریال را برای طرح پیشنهادی خود جهت کمک ویژه به ۱۰ فدراسیون را به تصویب رساند. با توجه به افزایش سه برابری رشته‌ها و بخش‌های بهره‌مند از این طرح برای سال جاری، این مبلغ امسال به ۳,۱۵۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

در این میان کشتی همچون سال گذشته سهم بیشتری نسبت به دیگر رشته‌ها دارد. سال گذشته در این طرح برای کشتی چهار برابر دیگر رشته‌ها و به اندازه ۲۰ میلیارد تومان بودجه تصویب شد، امسال هم بودجه مصوب و ویژه این طرح برای کشتی ۷۰ میلیارد تومان است ضمن اینکه برای فوتبال هم که جام جهانی را در پیش دارد، ۵۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

سهم هر فدراسیون از بودجه ویژه مجلس برای سال جاری به این شرح است: (مبالغ به میلیارد به ریال است)

فدراسیون اعتبار
تکواندو ۲۰۰
تیروکمان ۱۲۰
جانبازان و معلولان ۵۰
جودو ۵۰
دوومیدانی ۸۰
قایقرانی ۵۰
کاراته ۷۰
کشتی ۷۰۰
ورزش‌های دانش آموزی ۱۰۰
هاکی ۲۰
هندبال ۷۰
ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی ۱۵۰
ورزش همگانی ۵۰
ورزش‌های رزمی ۵۰
وزنه برداری ۵۰
ووشو ۵۰
تنیس ۷۰
ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ۱۸۰
ژیمناستیک ۴۰
فوتبال ۵۵۰
نابینایان و کم بینایان ۳۰
هنرهای رزمی و کونگ فو ۴۰
والیبال ۵۰
بسکتبال ۵۰
شنا ۲۰
دوچرخه سواری ۲۰
ورزش طلاب ۱۰۰
بسیج ورزشکاران ۱۰۰
تنیس روی میز ۲۰
سوارکاری ۲۰

سال گذشته که بازی‌های توکیو بهانه کمک مالی مجلس به فدراسیون‌ها بود، نام برخی رشته‌ها در طرح مجلس قرار گرفت که یا اصلاً جزو رشته‌های المپیکی نبودند یا اینکه ورزشکاران شان موفق به کسب سهمیه برای المپیک توکیو نشده بودند مانند هندبال، تنیس، ورزش‌های رزمی و ورزش‌های همگانی؛ همین مسئله انتقاداتی را نسبت به شیوه غربال مجلس و متر و معیاری که برای انتخاب فدراسیون‌ها در حمایت ویژه از آنها داشته، وارد کرد.

برای سال جاری و کمک ۳۱۵۰ میلیارد ریالی به ورزشی‌ها هم همین انتقاد به عملکرد مجلس وارد است به خصوص در تعیین میزان رقم تخصیصی، اینکه مشخص نیست معیار مجلس در تعیین رقم کمکی به هر یک از فدراسیون‌ها و بخش‌ها بر چه مبنایی است؟ اگر بازی‌های آسیایی ملاک است که چرا تمام رشته‌های اعزامی به هانگژو در این فهرست دیده نشده‌اند و اگر مدال‌آوری شرط حمایت مالی ویژه است که بازهم در مورد دیده شدن و نشدن برخی رشته‌ها سوال و ابهام مطرح است؟

اینکه رد پای مسئولان و نمایندگان فدراسیون‌ها و رایزنی آنها با مجلسی‌ها در ویژه دیده شدن‌شان و حتی میزان رقم مصوب برای آنها دیده می‌شود، خیلی عجیب نیست اما مجلسی‌ها نباید به گونه‌ای عمل کنند که انگ یک بام و چند هوا محکم‌تر از همیشه به تصمیم گیری های آنها بچسبد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.