متر و معیار مجلس در تعیین بودجه ویژه ورزش/ نقش رایزنی‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، حمایت ۳۱۵۰ میلیارد ریالی مجلس به ورزش که از محل «منابع و مصارف تبصره ۱۴» برای ۲۸ فدراسیون و همچنین «ورزش طلاب» و «بسیج ورزشکاران» مصوب شده خروجی طرح پیشنهادی توسط کمیته ورزش و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس است.

این برای دومین سال متوالی است که این کمیته در راستای حمایت از ورزش اقدام به اجرای چنین طرحی می‌کند تا به واسطه آن برخی فدراسیون‌ها جدا از اعتباری که توسط وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به حساب‌شان واریز می‌شود، از این کمک مالی ویژه هم بهره مند شوند این در حالی است که همچون سال گذشته نسبت به متر و معیار در نظر گرفته شده برای انتخاب فدراسیون‌های مورد حمایت و حتی تعیین رقم تخصیصی به هر یک از آنها ابهامات و انتقادات زیادی مطرح است.

سال گذشته در فهرست ۱۰ فدراسیونی که از کمک ۶۵۰ میلیاردی مجلس بهره مند شدند نام رشته‌هایی مانند هندبال، تنیس، ورزش‌های رزمی و ورزش‌های همگانی قرار داشت که یا اصلاً جزو رشته‌های المپیکی نیستند یا اینکه ورزشکاران شان موفق به کسب سهمیه برای المپیک توکیو نشده بودند و همین مسئله بخشی از انتقادات را نسبت به اقدام مجلس موجب شد.

امسال هم رشته‌ای مانند کشتی چند برابر دیگر رشته‌ها و به میزان ۷۰۰ میلیارد ریال از این میزان بودجه تخصیصی سهم داشته است. فوتبال هم که جام جهانی را در پیش دارد ۵۵۰ میلیارد ریال نصیبش خواهد شد اما سایر رشته‌ها مانند وزنه برداری و والیبال که المپیکی هستند باید به بودجه‌ای خیلی کمتر از این دو رشته بسنده کنند در حالی که مجلسی‌ها حتی برای «ورزش طلاب» و «بسیج ورزشکاران» که نه المپیکی هستند و نه آسیایی، بیشتر از آنها بودجه تعریف کرده است.

از طرفی در فهرست ۲۸ فدراسیون مورد حمایت مجلس، برای رشته‌ای مانند تیراندازی که اولین طلای کاروان ایران در بازی‌های المپیک توکیو را به نام خود ثبت کرد یا بوکس که سال گذشته توسط دانیال شه بخش صاحب اولین مدال جهانی شد و یک رشته المپیکی هم به حساب می‌آید هیچ جایگاهی تعریف نشده است اما برای فدراسیونی مانند ورزش‌های زورخانه ای و کشتی پهلوانی و حتی ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی سه برابر خیلی از رشته‌های المپیکی بودجه تعریف شده است.

همین مسائل انتقادات و ابهامات را نسبت به مبنای در نظر گرفته برای انتخاب فدراسیون‌ها و تعیین رقم تخصیصی به آنها بیشتر می‌کند و حتی این مسئله که «رایزنی و تعامل مسئلان فدراسیون‌ها با نمایندگان فدراسیون یا حضور یکی از آنها در ترکیب هیات رئیسه فدراسیون‌ها نقش کاتالیزور و موثر در این زمینه را داشته است» را هم بیشتر می‌کند.

در هر صورت اینکه در وهله اول در پیش بودن بازی‌های آسیایی توجیه اقدام دوباره مجلس برای بازکردن چتر حمایت مالی روی سر ورزشی‌ها بود اما گفتگو با احمد راستینه رئیس کمیته ورزش و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که فاکتورهای دیگری غیر از این رویداد در این اقدام نمایندگان خانه ملت بی تاثیر نبوده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر مبنای تصمیم گیری مجلس برای تعیین رقم کمکی به ۲۸ فدراسیون را تشریح و به نوعی نوعی تاثیر رایزنی‌ها در جذب کمک مالی ورزشی‌ها از مجلس را تایید کرد اما تاکید کرد که این موضوع نقش حداقلی داشته است.

حمایت مالی مجلس از ورزش از سال گذشته آغاز شد

احمد راستینه در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد حمایت مالی مجلس از ورزش که امسال برای دومین دوره متوالی مصوب شده است و معیار تعیین رشته‌ها و میزان بودجه تعیین شده برای آنها گفت: سال گذشته با در نظر گرفتن آسیبی که کرونا به ورزشی‌ها وارد کرده بود و در پیش بودن بازی‌های المپیک که مهمترین رویداد برای ورزش کشور به حساب می‌آید، در کنار کمک ۴۰ و ۲۰ میلیارد تومانی به کمیته‌های المپیک و پارالمپیک برای ۱۰ فدراسیون هم اعتبار ۶۵۰ میلیاردی در نظر گرفته شد. در واقع اولین سالی بود که مجلس از ورزش حمایت مالی داشت.

امسال حدود ۴۰۰ میلیارد حمایت مالی ویژه از ورزش داریم

وی ادامه داد: امسال هم کمیته ورزش و جوانان بر اساس سنگ بنایی که سال گذشته گذاشت، کمک ۸۰ میلیاردی برای کمیته ملی المپیک و کمک ۴۰ میلیاردی برای کمیته ملی پارالمپیک را به تصویب رساند تا علاو بر بودجه مصوب و سالیانه آنها در اختیارشان گذاشته شود. همچنین برای ۲۸ فدراسیون هم اعتبار ویژه ای در نظر گرفته شد تا با دغدغه کمتر پیگیر فعالیت‌های خود باشند. در کل امسال حمایت مالی مجلس از حوزه ورش حدود ۴۰۰ میلیارد است. در این میان سهم این ۲۸ فدراسیون ۳,۱۵۰ میلیارد ریال است که البته ورزش طلاب و بسیج ورزشکاران هم از آن بهره مند خواهند شد.

متر و معیار مجلس در تعیین بودجه ویژه ورزش/ نقش رایزنی‌ها

محل تامین حمایت‌های مالی مجلس از ورزشی‌ها

این نماینده مجلس در مورد محل تامین اعتبارات موردنظر برای حمایت از ورزش گفت: با شفاف شدن منابع و بازتعریف منابع جدید در نظام هدفمندی یارانه‌ها این بودجه به در قالب «منابع و مصارف تبصره ۱۴» تعیین وضعیت شد تا به ورزشی‌ها تزریق شود.

به خاطر اعتبارات محدود امکان حمایت از همه رشته‌ها را نداریم

راستینه در مورد دلیل اینکه برخی رشته‌ها در فهرست حمایت مجلسی قرار ندارند، تصریح کرد: به هر حال اعتبارات ما محدود است و امکان حمایت از همه رشته‌ها وجود ندارد. ۵۲ فدراسیون در ورزش کشور فعال هستند و امسال ما برای ۲۸ فدراسیون اعتبار ویژه جدا از رقمی که از کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش دریافت می‌کنند، مصوب کرده‌ایم. نباید این اقدام نادیده گرفته شود به خصوص که در هیچ دوره‌ای مجلس چنین نگاه حمایتی از بخش ورزش و جوانان نداشته است. ضمن اینکه دست وزارت ورزش هم برای کمک به فدراسیون‌ها باز است. وزارت ورزش بودجه خود را دریافت می‌کند، از این وزارتخانه خواسته‌ایم اگر فدراسیونی در فهرست حمایت مستقیم مجلس قرار ندارد اما نیازمند این مهم است، حمایت لازم را از آن داشته باشد. به هر حال مجلس نمی‌توانست حامی مالی همه فدراسیون‌ها باشد.

حمایت ویژه از کشتی به دو دلیل انجام شده است

رئیس کمیته ورزش و جوانان در ادامه به ملاک‌های مورد نظر برای انتخاب رشته‌ها و تعیین رقم مصوب برای آنها اشاره کرد. وی در آغاز به سراغ کشتی رفت و گفت: گذشته از اینکه کشتی در ادوار مختلف بازی‌های المپیک رشته مدال آور ایران بوده است، اخیراً مسئولان این رشته اقدام به ساخت سالنی با ظرفیت‌های بین المللی کرده‌اند، کار بزرگی که به خوبی بستر تمرین برای تیم‌های داخلی و میزبانی‌های بزرگ را مهیا کرده است. بنابراین همچون سال گذشته امسال هم از کشتی حمایت ویژه ای داشتیم تا با قدرت بتواند به عملکرد خود ادامه دهد.

به خاطر جام جهانی به فوتبال کمک کردیم

وی به کمک ۵۵۰ میلیارد ریالی به فوتبال اشاره کرد و گفت: جام جهانی رویداد مهمی است که پیش روی تیم ملی فوتبال است. هر بار تیم ملی فوتبال رویداد مهمی داشت با معضلات و حواشی مربوط به اردو، لباس، سفر و … مواجه می‌شود در حالی که فوتبال رشته مورد توجه و تاثیر گذار در شور و نشاط ملی به حساب می‌آید. امیدواریم با این کمک باری از روی دوش مسئولان فدراسیون فوتبال در جهت آماده سازی تیم ملی برداشته شود و به کاهش حواشی اینچنینی کمک شود.

کمک مالی به فدراسیون زورخانه ای به خاطر سیاست نظام است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین از کمک ۱۸۰ میلیارد ریالی به فدراسیون زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی یاد کرد و افزود: نظام جمهوری اسلامی در ابلاغی، سیاست کلان خود را مبنی بر ترویج فرهنگ پهلوانی مورد تاکید قرار داده است. دبیر ستاد ترویج این فرهنگ هم خود فدراسیون است. همین مسئله دلیلی بر حمایت از فدراسیون زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی بود تا توسعه داخلی و موفقیت بین المللی این رشته سنتی را شاهد باشیم.

متر و معیار مجلس در تعیین بودجه ویژه ورزش/ نقش رایزنی‌ها

چرا رشته سنتی و اصیل چوگان نادیده گرفته شده است؟

وی در این رابطه به این پرسش مبنی بر اینکه «چوگان هم رشته سنتی و اصیل ایران است. چرا از این رشته هیچ حمایت ویژه ای نشده است»، پاسخ داد و گفت: از سال گذشته هر هر هفته کمیسیون فرهنگی میزبان برخی فدراسیون هاست. مسئولان این فدراسیون‌ها با حضور در مجلس گزارشی از وضعیت خود و برنامه‌ها و اهداف شان ارائه می‌دهند. مسئولان چوگان تاکنون چنین ارتباطی را با مجلس نداشته‌اند. از طرفی بخش از برنامه‌های فدراسیون چوگان در ارتباط با دیگر فدراسیون‌ها مانند سوارکاری است که خب به این فدراسیون کمک ویژه شده است.

به تکواندو کمک ویژه کردیم تا به جایگاه قبل بازگردد

راستینه همچنین به تکواندو و تصویب حمایت ۲۰۰ میلیارد ریالی از این رشته اشاره کرد و یادآور شد: تکواندو سال‌ها در اوج قرار داشت اما طی سال‌های اخیر به خاطر برخی مشکلات دچار آسیب شد. تکواندو نیازمند توجه و حمایت است تا مجدد به جایگاه خود و مدال آوری گذشته بازگردد. مجلس برخود واجب می‌دانست این حمایت از رشته مدال آور و موفق تکواندو داشته باشد به خصوص که دو سال دیگر بازی‌های المپیک فرانسه برگزار می‌شود و این رشته می‌تواند به مدال آوری کاروان ایران در این بازی‌ها کمک کند.

دلیل نادیده گرفته شدن تیراندازی

«این حمایت‌ها قابل تقدیر است اما دلیل اینکه برخی فدراسیون‌ها مغفول مانده‌اند چیست. مانند تیراندازی که در المپیک توکیو نشان داد که ظرفیت مدال آوری حتی به رنگ طلا دارد.»، وی در واکنش به این موضوع گفت: فاکتورهای زیادی در حمایت مالی مجلس از فدراسیون‌ها تاثیرگذار هستند. مثلاً یکی از دلایل اینکه به برخی فدراسیون‌ها کمک نشده، این است که برنامه مدون و روشنی به مجلس ارائه نکرده‌اند. از طرفی برخی فدراسیون‌ها تحت حمایت دیگر بخش‌ها و نهادها هم هستند. مجلس هم متر و ملاک‌های خاص خود را دارد. جدا از همه اینها مجلس ۸۰ میلیارد تومان برای کمیته ملی المپیک قرار تصویب کرده است تا امثال رشته‌های تیراندازی حمایت کند. قرار نیست همه حمایت‌ها از طرف مجلس باشد. بودجه مصوب برای کمیته هم به همین منظور است.

دو ملاک کلی مجلس در تعیین فدراسیون‌های مورد حمایت مالی

وی در عین حال تاکید کرد: در کل رشته‌ها و فدراسیون‌ها متناسب با رویدادهایی که در پیش دارند یعنی اهمیت آن رویدادها و همچنین جامعه بیمه شدگان و ورزشکاران، مربیان و داوران سازمان یافته‌ای که تحت پوشش دارند مورد توجه مالی مجلس قرار گرفتند. این دو فاکتور اصلی و تعیین کننده در برنامه مجلس برای حمایت مالی از ورزشی‌ها بود. بر همین اساس به کشتی، فوتبال، تکواندو رقم‌های بالا اختصاص داده شده است.

«رشته هایی مانند وزنه برداری و والیبال هم جزو رشته‌های المپیکی و پرطرفدار و تاثیر گذار در ورزش هستند اما بودجه مصوب برای این دو رشته در حد و اندازه‌های تکواندو، تنیس و … نبود. دلیل این تصمیم چیست؟»، راستینه در پاسخ به این پرسش تاکید کرد: بازهم تاکید می‌کنم که برخی رشته‌ها تحت پوشش بخش‌های دیگر هم هستند. ضمن اینکه رقم ۵۰ میلیارد ریال بیشتری فراوانی کمک به فدراسیون‌ها در این فهرست بوده است. والیبال و وزنه برداری دقیقاً به همین میزان سهم گرفته‌اند.

برای تحول و استعدادیابی از ورزش دانش آموزی حمایت مالی کردیم

ورزش طلاب و بسیج ورزشکاران و لزوم کمک مالی به این دو بخش در شرایطی که خیلی از فدراسیون‌ها از حمایت مجلس بی نصیب مانده‌اند، موضوع دیگری بود که توسط خبرنگار مهر از احمد راستینه سوال شد. وی برای پاسخ به این موضوع ابتدا به حمایت ۱۰۰ میلیارد ریالی از ورزش‌های دانش آموزی اشاره کرد و گفت: ورزش دانش آموزی ورزش پایه در تمام رشته‌ها است اما در ورزش ایران کم دیده شده و در سال‌های گذشته از آن غفلت شده است. امید داریم با حضور معاون جدید وزارت آموزش و پرورش شاهد تحول و استعدادیابی در این زمینه باشیم. مجلس به نوبه خود حمایت لازم را از این بخش داشت.

متر و معیار مجلس در تعیین بودجه ویژه ورزش/ نقش رایزنی‌ها

رقم تخصیصی به ورزش طلاب خیلی ناچیز است

وی در ادامه به ضرورت تخصیص اعتبار به ورزش طلاب اشاره کرد و گفت: حمایت مالی از ورزش طلاب سابقه نداشته است، مبلغی هم که مجلس امسال برای این بخش تصویب کرده بسیار ناچیز است. به هر حال با توجه به گستردگی ورزش طلاب و ضرورت فعالیت‌های آموزشی در این بخش باید حمایت مالی از آن صورت بگیرد. استارت کار را برای سال اول با رقم کمی زدیم اما امیدواریم بتوانیم برای سال‌های آینده افزایش دهیم.

اعتبار تخصیصی به بسیج ورزشکاران به خود قهرمانان باز می‌گردد

راستینه همچنین در مورد کمک مالی به بسیج ورزشکاران گفت: بسیج ورزشکاران مجموعه‌ای بسیار گسترده با فعالیت‌های زیاد است. مسئله مهم اما این است که اعتبار تخصیصی به بسیج ورزشکاران در واقع به خود قهرمانان و مربیان‌شان باز می‌گردد که در عرصه‌ای بین المللی شرکت می‌کنند و موفقیت کسب می‌کنند.

عدم کمک به برخی فدراسیون‌ها را سال آینده جبران می‌کنیم

رئیس کمیته ورزش و جوانان مجدد به رشته‌هایی که در فهرست حمایت مالی مجلس قرار نگرفته‌اند و گلایه مندی احتمالی آنها اشاره کرد و گفت: احتمالاً این رشته‌ها دلخوری‌هایی دارند که خب حق می‌دهیم. شنونده صحبت‌های مسئولان این فدراسیون‌ها هستیم. اقدامی که از سال گذشته برای دعوت از فدراسیون‌ها و بررسی وضعیت آنها در حضور مسئولان شان آغاز کردیم. در هر صورت تلاش می‌کنیم برای سال‌های آینده کمک به این دسته فدراسیون‌ها را جبران کنیم، ضمن اینکه بازهم تاکید می‌کنم دست وزارت ورزش هم باز است.

تلاش کردیم رایزنی‌ها نقش حداقلی داشته باشد

«مجلس رشته‌هایی مانند تیراندازی و بوکس را نادیده گرفته اما برای تیروکمان کمک ۱۲۰ میلیارد ریالی مصوب کرده است یا برای تنیس بیشتر از والیبال و وزنه برداری و بسکتبال به میزان ۷۰ میلیارد ریال بودجه تعیین کرده است. همین مسائل این بحث رایزنی و تعامل مسئولان فدراسیون‌ها با نمایندگان مجلس و تاثیرگذاری این موضوع را بیشتر می‌کند.

این نماینده مجلس در واکنش به این موضوع گفت: رقم ۳,۱۵۰ میلیارد ریال را کمیسیون فرهنگی طی جلسات مفصل و متوالی با کمیسیون تلفیق برای ورزش به تصویب رساند. تلاش مان این بود که نقش لابی‌ها در تنظیم بودجه این فدراسیون‌ها نقش حداقلی باشد. تحلیل‌های اینچنینی درست نیست. موضوع مهم برای ما بیشتر المپیک است و اینکه از رشته‌هایی حمایت کنیم که در این رویداد برای کاروان مدال آور قطعی هستند. واقعاً نمی‌توان رشته‌ای که نقش وارداتی دارد و تاثیرگذاری زیادی هم در ورزش ندارد را به اندازه کشتی ببینیم.

می‌توانستم از کاراته حمایت ویژه داشته باشم اما امتناع کردم

وی در همین رابطه به یک موضوع اشاره کرد و گفت: رشته تخصصی خود من کاراته است. دان ۷ کاراته را دارم. بنابراین می‌توانستم به عنوان رئیس کمیته ورزش و جوانان حمایت ویژه از این رشته داشته باشم اما ترجیحم این بود که این حمایت ویژه از کشتی صورت بگیرد. این حمایت از کشتی ادامه دار خواهد بود.

«البته برای کاراته هم ۷۰ میلیارد ریال مصوب شده است. یعنی بیشتر از بسکتبال و وزنه برداری و والیبال»، وی در واکنش به این موضوع گفت: باز هم می گویم که اهمیت رویدادهای پیش رو و جامعه مخاطبین در تصمیم گیری های انجام شده نقش داشته است. کاراته هم از رشته‌های موفق طی سال‌های گذشته بود که باید برای ادامه این موفقیت حمایت شود.

متر و معیار مجلس در تعیین بودجه ویژه ورزش/ نقش رایزنی‌ها

یک راه کار برای جلوگیری از مشکلات احتمالی؛ تخصیص از طریق سازمان برنامه ریزی و بودجه انجام می‌شود

«شیوه تخصیص بودجه مصوب هر یک از فدراسیون‌ها به آنها موضوعی است که می‌تواند چالش برانگیز باشد به خصوص اگر این بودجه از کانال وزارت ورزش یا کمیته ملی المپیک تخصیص یابد. مسئله‌ای که سال گذشته میان کشتی و کمیته ملی المپیک به خاطر مطرح شدن برخی صحبت‌های ضد و نقیض سوتفاهماتی را ایجاد کرد. امسال این بودجه به چه صورت در اختیار فدراسیون‌ها قرار می‌گیرد؟»

رئیس کمیته ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر گفت: تاکید مجلس این است که بودجه مصوب هر فدراسیون و هر بخش با هماهنگی وزارت ورزش و به صورت مستقیم توسط سازمان برنامه ریزی و بودجه به حساب آنها واریز شود. بودجه‌ای که در اختیار کمیته ملی المپیک قرار می‌گیرد ویژه این کمیته است و مسئولان مربوطه در مورد آن تصمیم می‌گیرند. قرار است این بودجه که حمایت مالی مجلس را شامل می‌شود به صورت مستقیم از طرف سازمان برنامه ریزی و بودجه در اختیار صاحبان شان قرار بگیرد.

تلاش برای تخصیص هرچه زودتر بودجه

احمد راستینه همچنین در مورد زمان تخصیص بودجه و اینکه همزمان به هر ۲۸ فدراسیون اختصاص پیدا می‌کند نیز گفت: هماهنگی‌ها در این زمینه با وزارت ورزش است. طبیعی است رشته‌هایی که رویدادهای مهم در پیش دارند زودتر به این بودجه دسترسی پیدا می‌کنند اما تلاش این است همه بخش‌ها بدون فاصله و هر چه زودتر بودجه مصوب خود را در اختیار بگیرند.

نظارت مجلس برای چگونگی هزینه کرد بودجه ویژه ورزشی‌ها

مجلسی‌ها بر ۲۸ فدراسیونی که در فهرست حمایت مالی ویژه خود قرار داده‌اند نظارت لازم را خواهند داشت تا مشخص شود این اعتبار در چه زمینه‌ای هزینه می‌شود. احمد راستینه در این زمینه گفت: فدراسیون‌ها در جریان نشست‌های هفتگی که مجلس با رشته‌های مختلف می‌گذارد باید ارائه گزارش داشته باشند. در واقع برای این اعتبار باید برنامه بدهند و بعدها هم گزارش اجرای برنامه موردنظر را ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.