چرا فیلم‌های سینمایی در تلویزیون تبلیغ نمی‌شود؟

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، سال‌های گذشته که تکنولوژی های ارتباطی کمتر از امروز بود و دست هر شهروندی یک گوشی هوشمند نبود، شیوه اطلاع رسانی و آگاهی از بسیاری از موضوعات از سوی روزنامه ها، تلویزیون و معرفی های دهان به دهان آدم ها به یکدیگر بود.

در آن سال‌ها که از قضا تلویزیون مخاطبان بسیاری داشت، این رسانه با پخش تیزرهای کوتاه تبلیغاتی از فیلم های سینمایی به اطلاع یافتن مخاطب یاری می رساند و مردم متوجه می شدند که کدام فیلم ها روی پرده اکران قرار دارند و بسته به ژانری که بر اساس آن تیزرکوتاه دریافت می کردند یا به دلیل بازی هنرپیشه مورد علاقه شان و یا نظر مثبت (و حتی منفی) دیگرانی که فیلم را دیده بودند، ترغیب می شدند که به سینما بروند.

حالا اما سالهاست که چنین معرفی کوتاهی از فیلم های سینمایی از سوی تلویزیون صورت نمی گیرد و مردم علاوه بر این که دیگر خیلی کم معرفی و تبلیغ یک فیلم را در تلویزیون می بینند بلکه به صورتی کلی کمتر در قاب تلویزیون از اخبار اکران باخبرند؛ چنانچه یکی از گلایه های سینماداران و کنشگران سالن های سینمایی در دوسال گذشته و در زمان هایی که سینما بازگشایی می شد بی خبری مردم از این گشایش بود.

در سال جدید این گلایه به یکی از پرتکرارترین دغدغه ها و مشکلات فعالان سینمادار بدل شده است؛ این که چرا صدا و سیما و تلویزیون به جز آثاری محدود، پذیرنده تبلیغات سایر آثار و عموم تولیدات سینمایی نیست؟

چنانچه محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران در این باره گفته بود: اگر اطلاع‌رسانی متوسطی هم شود، سینماها با استقبال گسترده مردم در کشور روبرو خواهند شد؛ وقتی یک طرحی اجرایی می‌شود لازمه‌اش این است که تبلیغات آن هم هم‌پای آن پیش برود. متاسفانه باید اذعان کنم که این ضعف را داریم که اطلاع‌رسانی آنچنانی درباره طرح‌های مختلف سینمایی انجام نمی‌شود. 

سخنگوی انجمن سینماداران درمورد میزان همکاری صداوسیما و شهرداری در ماه رمضان امسال اظهار داشت: متاسفانه صداوسیما در راستای طرح بلیت نیم‌بها سینماها تا افطار هیچ همکاری انجام نداده است و در زمینه آگاهی افکار عمومی قدمی برنداشته است. فقط رسانه‌های عمومی و خبرگزاری‌ها این وظیفه را برای آگاهی مردم از این طرح انجام دادند.

چرا فیلم‌های سینمایی در تلویزیون تبلیغ نمی‌شود؟

صورت ایده‌آل این بود که صداوسیما هم پای کار می‌آمد

بر این اساس به سراغ محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران رفتیم تا درک بهتری از چرایی این عدم همراهی تلویزیون با سینما داشته باشیم.

قاصد اشرفی در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در توضیح این موضوع گفت: دلیل این موضوع را باید از مسئولان صدا و سیما پرسید که به رغم این موضوع که این سازمان با بودجه ملی و کشوری اداره می شود و یکی از وظایف و تعهداتش بالابردن سطح کیفی و فکری مردم در حوزه فرهنگ است چرا همکاری خوبی با سینما ندارند؟

وی ادامه داد: وقتی فردی تلویزیون نگاه می کند و مخاطب هر برنامه ای است هزینه و مالیاتی صرف شده تا از طریق صدا و سیما خدمات و همفکری ای برای مردم ایجاد شود؛ انتظار بیشتری بابت همراهی و کمک صداوسیما داشتیم اما در هر حال فروش سینماها به‌نسبت آنچه انتظار می‌رفت، بهتر بوده است و امیدواریم همزمان با عید فطر که فیلم‌های جدید هم اکران می‌شود، شرایط رو به بهبودی هم برود.

رئیس انجمن سینماداران ادامه داد: هرچند اکران نیم‌بها در سانس‌های پیش از افطار شرایط را در ماه رمضان امسال بهتر کرده است اما صورت ایده‌آل این بود که صداوسیما هم پای کار می‌آمد و اطلاع‌رسانی مناسبی درباره فعالیت سینماها انجام می‌داد.

قاصد اشرفی با اشاره به عدم همراهی صدا و سیما با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: متاسفانه تا جایی که خودم اطلاع دارم صدا وسیما اساسا با وزات فرهنگ و ارشاد هماهنگی ندارد؛ در صورتی که هر دو این سازمان ها کارکردشان بالابردن سطح فرهنگی کشور است اما متاسفانه صداوسیما درمورد سینماها رسالتی که برعهده دارد را انجام نمی دهد.

وی ادامه داد: اگر فیلمی از نظر خط قرمز صدا و سیما نباید پخش شود، سالن‌های سینما که شامل این موضوع نمی‌شوند و می شود برای آنها تبلیغ کرد؛ مثلا در برنامه ها زیرنویس شود که سینمای الف و ب این روزها باز هستند و در سانس‌های یک و دو و … پذیرای مخاطبان.

این سینمادار یادآور شد: یعنی مردم آگاه شوند و اطلاع پیدا کنند که اصلا این سینماها باز هستند و بلیط‌هایشان نیم بها هستند. سینما محلی فیزیکی است که افرادی که سرمایه‌شان را در آن قرار داده‌اند، علاقمند به فعالیت‌های فرهنگی هستند؛ یعنی سینماداران و سالن داران دیدگاه تجاری ندارند و به دلیل رسالتی که با سرمایه شان انجام داده اند نیاز به حمایت دارند.

صدا و سیما در مورد موضوع فیلم حساسیت دارد

قاصد اشرفی در پاسخ به این پرسش که آیا دلیل عدم همکاری تلویزیون با سینما به دلیل رقابت این سازمان است، گفت: نه این موضوع دلیل نیست اما شاید دلیلش این است که فیلمی از نظر آنها خط قرمز است و نباید تبلیغ شود.

وی در توضیح این که مسائل مالی هم در این تصمیمات دخیل است، ادامه داد: قطعا مباحث مالی هم در این میان مطرح هست اما خواسته همیشگی ما از صدا و سیما این است که به یاری ما (فعالان سینمایی) بیایند و با مردمی که امروز در شرایط اقتصادی مساعدی نیستند، همراه شود.

رئیس انجمن سینماداران در توضیح این مطلب که وظیفه برقراری تعامل با صدا و سیما برعهده انجمن سینماداران نیست، اظهار داشت: این موضوع به تهیه کنندگان و صاحبان آثار مربوط است که با صدا و سیما رایزنی کنند چرا که کار ما مرتبط با نمایش و نظارت بر سالن های سینما و افزایش کیفیت آنهاست.

وی تاکید کرد: البته جایگاه ما در این جریان بالاتر از وزارت ارشاد نیست که مرتب با صدا و سیما رایزنی می کنند و به نتیجه نرسیده اند.

قاصد اشرفی در پاسخ به این پرسش که خود تولیدکنندگان آثار در مراجعه به صداوسیما چه عاملی را به عنوان مانع اصلی در راه تبلیغ آثارشان در تلویزیون ذکر می‌کنند، خاطرنشان کرد: تلویزیون در عمده موارد مشکل مالی ندارد چون به هرحال صاحبان آثار برای تبلیغات فیلم‌هایشان هزینه پرداخت می کنند.

وی افزود: اما عمده مشکل اینجاست که صدا و سیما در مورد موضوع فیلم حساسیت دارد؛ در صورتی که وقتی فیلمی از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز گرفته است قاعدتا برای تبلیغ مشکلی ندارد و آنها (صدا و سیما) دستشان بای تبلیغ باز است و قانونا نظارت بر تمام فیلم ها از طریق قانون به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شده است؛ در نتیجه وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فیلمی مجوز صادر می کند از بازبینی تا صدور پروانه نمایش تمام ممیزی ها رخ داده است.

رئیس انجمن سینماداران گفت: اما خود صدا و سیما هم ظاهرا برای خودش خط قرمزهایی را تدوین و ممیزی ای اضافه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تصویب کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.