مسیر کنسرت‌ها بر مدار عهد و قول؛ ۶۰ اجرا در ۲۰ روز/ با دروغ آن را گِل نکنیم

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، هم‌زمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد تسریع روند واکسیناسیون و گام برداشتن جامعه به سمت ایمنی نسبی بودیم. ثمره این مهم بازگشت آرام‌آرام فعالیت‌های مختلف جامعه در تمامی حوزه‌ها از جمله حوزه فرهنگ و هنر بر مدار آرامش و استمرار بود. شاید طلایه‌دار این اتفاق برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر، فیلم و موسیقی فجر بود. اتفاق و رخدادی که طی زمستان ۱۴۰۰ خورشیدی بار دیگر خود به موتور محرک آغاز فعالیت هنرمندان در عرصه‌های مختلف اجرایی و میزبانی از مخاطبان آثار هنری منتج شد.

برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در زمستان ۱۴۰۰ سرآغازی بر بازگشایی و میزبانی سالن‌های کنسرت موسیقی در اسفند سال گذشته و همچنین رونق‌بخشی کنسرت‌های موسیقایی در آغاز قرن جدید و فروردین ۱۴۱۰ خورشیدی بود. رخدادی که پیامد آن موجی از شور و نشاط را میان علاقه‌مندان و مخاطبان آثار موسیقایی و امید به رونق گیری اقتصاد این هنر با خود به‌همراه داشت.

مسیر کنسرت‌ها بر مدار عهد و قول؛ ۶۰ اجرا در ۲۰ روز/ با دورغ آن را گِل نکنیم

تعطیلات نوروزی که همواره به‌عنوان یکی از فصل‌های گرم و پررونق فعالیت‌های فرهنگی و هنری به‌شمار می‌رود در فروردین ۱۴۰۱ مقارن شده بود با آغاز قرن جدید و اجرایی شدن سیاست‌های کلان فرهنگی دولت مردمی، انقلابی و جهادی سیزدهم مقارن شده بود.

در کنار هم قرار دادن قطعات این پازل درنهایت موجی از کنسرت‌های موسیقی پاپ، تلفیقی، کلاسیک و ردیفی-دستگاهی(سنتی) با خود به همراه داشت. موجی که استمرارش در ایام تعطیلات نوروزی و در ادامه با آغاز ماه مبارک رمضان تا قرار گرفتن در نیمه دوم این ماه و هم‌سویی با ایام لیالی قدر ادامه داشت.

مسیر کنسرت‌ها بر مدار عهد و قول؛ ۶۰ اجرا در ۲۰ روز/ با دورغ آن را گِل نکنیم

سنت هر ساله، اهرمی بهانه فریب‌کاران

توقف کنسرت‌های موسیقی بنا به سنت هرساله در گرامی‌داشت شب‌های قدر از یک‌سو و سوگواری و تعزیت در رثای شهادت امام اول شیعیان حضرت علی(ع) از سوی دیگر، با همدلی جامعه هنرمندان مانند تمامی مردم همراه بود.

اما گویی همین مهم کافی بود تا این خود به نخستین بزنگاهی بدل شود که سودجویان فریبکار از آن برای ضربه زدن به اوج‌گیری فعالیت‌های فرهنگی بهره ببرند. آنها در فضای مجازی با قلبِ واقعیت ‌بر طبل جلوگیری از برگزاری کنسرت‌های موسیقی از سوی حراست و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زدند.

اتفاقی که در کنار گفت‌وگوهای محمدالهیاری‌فومنی مدیر دفتر موسیقی و دکتر محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کذب بودن آن ادعاها برملا شد. هر دو بر این مساله تاکید کرده‌اند که روند توقف کنسرت‌ها در نیمه دوم ماه مبارک رمضان و در آستانه لیالی قدر امری متداول و مستمر بوده و خود جامعه هنرمندان نیز در این ایام همسو با تمامی ملت مسلمان ایران به گرامی‌داشت این ایام و تعزیت و سوگواری شهادت حضرت علی(ع) می‌پردازند.

آنچنان که شاهد بودیم همزمان با پشت سر گذاشتن لیالی قدر، قرار گرفتن در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و در آستانه عید سعید فطر بار دیگر روند کنسرت‌های موسیقایی آغاز شد.

مسیر کنسرت‌ها بر مدار عهد و قول؛ ۶۰ اجرا در ۲۰ روز/ با دورغ آن را گِل نکنیم

اهمیت حمایت و رشد موسیقی؛ خروجی مهم دیدار صمیمانه هنرمندان با رئیس‌جمهور

تنوع برگزاری کنسرت‌های موسیقی تنها بر مدار موسیقی پاپ نمی‌گردد؛ که شاهد اجرای موسیقی‌های کلاسیک، در قالب ارکستر ملی و سمفونیک تهران و همچنین اجرای کنسرت‌های تلفیقی و موسیقی نواحی هستیم

یکی از اتفاقات خجسته و مبارک در ایام ماه مبارک رمضان دیدار صمیمانه آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌ دولت سیزدهم با اصحاب و اهالی هنر بود.

دیدار و نشستی که در کنار صحبت بی‌واسطه، رودررو، صریح، صادقانه و صمیمانه هنرمندان با شخص نخست امور اجرایی کشور یکی از مهم‌ترین خروجی‌های آن دیدار در قالب گفت‌وگوی اصحاب و اهالی هنر موسیقی مطالبه من باب توجه بر موسیقی سنتی (ردیفی-دستگاهی) و نواحی کشورمان بود. اتفاقی که با دستور آیت‌الله رئیسی به معاونت امور هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همسو شد.

البته مسئله اقتصاد هنر به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌ها و شعارهای دولت سیزدهم نیز در قالب یکی دیگر از منویات رییس‌جمهور دولت مردمی سیزدهم مدنظر قرار گرفت. آن‌چنان که شاهد بودیم هم‌زمان با روند صدور مجوز کنسرت‌های موسیقایی برای روزهای پایانی ماه مبارک رمضان؛ قرار گرفتن در آستانه عید سعید فطر و همچنین ایام پیش رو تا پایان ماه اردیبهشت‌ماه نه‌تنها شکل تنوع برگزاری کنسرت‌های موسیقی تنها بر مدار موسیقی پاپ نمی‌گردد؛ که شاهد اجرای موسیقی‌های کلاسیک، در قالب ارکستر ملی و سمفونیک تهران و همچنین اجرای کنسرت‌های تلفیقی و موسیقی نواحی هستیم. البته که به همان میزان نیز علاقه‌مندان به موسیقی پاپ نیز با تنوع آثار مختلف و متنوع در ایام پیش رو مواجه هستند.

مسیر کنسرت‌ها بر مدار عهد و قول؛ ۶۰ اجرا در ۲۰ روز/ با دورغ آن را گِل نکنیم

رونق گرفتن کنسرت‌ها؛ خار چشم حاسدان و عاندان

بار دیگر رونق گرفتن کنسرت‌ها، غرولند مجازی تعداد انگشت‌شماری از حاسدان و عاندان سودجو که از هر فرصتی برای ضربه زدن به فعالیت‌های اجرایی دولت‌مردان دریغ نمی‌کنند را با خود به همراه داشت

یکی دیگر از تأکیدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در راستای برنامه‌های کلان و راهبردی آیت‌الله رئیسی مبنی‌بر توسعه و گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سراسر کشور به حوزه موسیقی بازمی‌گشت.

آن‌گونه که شاهد هستیم که در ایام عید سعید فطر و وزهای پیش رو در بهشتی‌ترین ماه بهاری -اردیبهشت ۱۴۰۱ خورشیدی- نه‌تنها در پایتخت که در شش استان دیگر کشور و همچنین جزیره کیش شاهد برگزاری کنسرت‌های مختلف و متنوع در گونه‌های مختلف پاپ، سنتی و نواحی کشورمان هستیم.

هرچند بار دیگر رونق گرفتن کنسرت‌ها، غرولند مجازی تعداد انگشت‌شماری از حاسدان و عاندان سودجو که از هر فرصتی برای ضربه زدن به فعالیت‌های اجرایی دولت‌مردان دریغ نمی‌کنند را با خود به همراه داشت. اما آمار برگزاری ۶۰ کنسرت در پایتخت، جزیره کیش و شش شهرستان دیگر تنها طی ۲۰ روز باقی‌مانده از اردیبهشت‌ماه خود به مثابه پررنگ‌ترین خط بطلانی بر داعیه‌های آن تعداد انگشت‌شمار حسود و معاند بدل می‌شود.

مسیر کنسرت‌ها بر مدار عهد و قول؛ ۶۰ اجرا در ۲۰ روز/ با دورغ آن را گِل نکنیم

نظارت و ارزشیابی پلی جهانی برای رشد مسیر فرهنگ متعالی

هنرمندان موسیقی کشور و مخاطبان در سراسر کشور تنها طی ۲۰ روز پیش رو با ۶۰ کنسرت مختلف و متنوع از انواع گونه‌های موسیقایی مواجه هستند که تطبیق این تعداد کنسرت در قیاس با مدت مشابه در سال‌های پیش‌از شیوع کرونا نیز عددی رکوردشکن به شمار می‌رود

در این نکته نیز تردیدی وجود ندارد که نه‌تنها در کشورمان که در تمام جهان برای ارائه برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری از جمله اکران آثار سینمایی، پذیرایی تماشاخانه‌ها از آثار تئاتری و همچنین به صحنه رفتن کنسرت‌های مختلف؛ شورای نظارت و ارزشیابی با استناد به عرف و قوانین ملی و دینی جوامع برخی از نکات را در راستای تعالی فرهنگ و هنر برای تحقق بالاترین بهره‌وری از زبان هنر برای ارتقاء سطح شور، نشاط و امید بخشی به جامعه مدنظر قرار داشته و دارند. که همین مسئله خود به اسباب دیگری برای آن افراد سودجو و مترصد فرصت برای ضربه زدن به جریان تعالی فرهنگ جامعه بدل شده است.

اما نکته مهم دراین‌میان آن است که جامعه هنرمندان موسیقی کشور و مخاطبان این هنر در سراسر کشور تنها طی ۲۰ روز پیش رو با ۶۰ کنسرت مختلف و متنوع از انواع گونه‌های موسیقایی مواجه هستند که حتی تطبیق این تعداد کنسرت در قیاس با مدت مشابه در سال‌های پیش‌از شیوع کرونا نیز عددی رکوردشکن به شمار می‌رود و دلیلی دیگر بر عبث بودن تلاش آن حاسدان و عاندان سودجو را با خود به‌همراه داشته و دارد.

برای اثبات این مدعا در ادامه این گزارش مروری خواهیم داشت بر ۶۰ کنسرتی که طی روزهای پیش رو در آستانه عید سعید فطر تا پایان اردیبهشت‌ماه در تهران، جزیره کیش و شش شهرستان دیگر میزبان مخاطبان و علاقه‌مندان این هنر خواهند بود.

مسیر کنسرت‌ها بر مدار عهد و قول؛ ۶۰ اجرا در ۲۰ روز/ با دورغ آن را گِل نکنیم

۱۱ کنسرت موسیقی در گونه‌های کلاسیک، تلفیقی و سنتی

یکی از مهمترین خروجی‌های دیدار صمیمانه هنرمندان با آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت مردمی سیزدهم در رمضان امسال تاکید بر موسیقی اصیل، ردیفی-دستگاهی(سنتی) و مقامی کشورمان بود. در همین زمینه محمد الهیاری‌فومنی سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از در گفت‌وگو با ایرنا از توجه هر چه بیشتر این دفتر به این گونه‌های موسیقایی در کشور و تلاش برای حمایت و تشویق هنرمندان به برگزاری این دست از آثار موسیقایی خبر داده بود.

در همین زمینه از تاریخ ۱۲ تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۱ کنسرت موسیقی در گونه‌های کلاسیک و ارکسترال؛ تلفیقی و ردیفی-دستگاهی(سنتی) به صحنه می‌روند.

بر این اساس کنسرت‌های گروه هم نوازان حصار به رهبری علی قمصری (۱۲ و ۱۳ اردیبهشت)؛ ارکستر سمفونیک تهران به (رهبری ولفگانگ ونگنروت (۱۴، ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت)؛ کنسرت سیمین غانم -ویژه بانوان- (۲۳ و ۲۹ اردیبهشت)؛ ارکستر سوژین به خوانندگی حمیدرضا خجندی (۲۸ اردیبهشت)؛ ارکستر ملی ایران به رهبری شهرام توکلی (۲۹ و ۳۰ اردیبهشت) و گروه نوشه -ویژه بانوان- (۳۰ اردیبهشت) به استقبال مخاطبان خواهند رفت.

مسیر کنسرت‌ها بر مدار عهد و قول؛ ۶۰ اجرا در ۲۰ روز/ با دورغ آن را گِل نکنیم

برج ومیلاد و میزبانی از ۱۰ کنسرت پاپ؛ از علی زندوکیلی تا امیرعباس گلاب

سالن همایش‌های برج میلاد از ۱۲ تا ۲۴ اردیبهشت ماه میزبان ۱۰ کنسرت پاپ خواهد بود.

بر این اساس کنسرت‌های محسن ابراهیم‌زاده (۱۲ اردیبهشت)؛ علی زندوکیلی (۱۳ اردیبهشت)؛ محمد علیزاده (۱۴ اردیبهشت)؛ علیرضا طلیسچی (۱۶ اردیبهشت)؛ حمید هیراد (۱۸ اردیبهشت)؛ ناصر زینلی (۱۹ اردیبهشت)؛ مجید رضوی (۲۱ اردیبهشت)؛ امیرعباس گلاب (۲۲ اردیبهشت)؛ آرون افشار (۲۳ اردیبهشت) و فرزاد فرخ (۲۴ اردیبهشت) میزبان علاقه‌مندان کنسرت‌های پاپ خواهد بود.

مسیر کنسرت‌ها بر مدار عهد و قول؛ ۶۰ اجرا در ۲۰ روز/ با دورغ آن را گِل نکنیم

۱۸ کنسرت تنها طی یک هفته پیش رو در جزیره کیش

جزیره کیش تنها طی یک هفته پیش رو از ۱۰ تا ۱۶ اردیبهشت ماه از ۱۸ کنسرت پاپ میزبانی می‌کند

همزمان با قرار گرفتن در آستانه عید سعید فطر؛ جزیره کیش مطابق همیشه به یکی از قطب‌های اصلی برگزاری کنسرت‌های موسیقی در کشور بدل شده تا مسافران این جزیره زیبا در کنار خلیج همیشه فارس کشور علاوه بر گردشگری و تفریح با حضور در کنسرت‌های پُرشمار این جزیره ساعتی را به تفریح و فراغت در حوزه فرهنگی نیز بپردازند.

بر این اساس جزیره کیش تنها طی یک هفته پیش رو از ۱۰ تا ۱۶ اردیبهشت ماه از ۱۸ کنسرت پاپ میزبانی می‌کند.

به این ترتیب کنسرت‌های محسن ابراهیم‌زاده (۹ اردیبهشت)؛ کنسرت-نمایش اولد سانگز: عشق روزهای کرونا به کارگردانی محمد رحمانیان و خوانندگی رضا یزدانی (۱۰ و ۱۱ اردیبهشت)؛ گرشا رضایی (۱۰ اردیبهشت)؛ مسعود صادقلو (۱۰ و ۱۲ اردیبهشت)؛ علیرضا طلیسچی (۱۱ اردیبهشت)؛ مسیح و آرش و محمد علیزاده (هر دو ۱۲ اردیبهشت)؛ احسان دریادل و آرون افشار (هر دو ۱۳ اردیبهشت)؛ امیرعباس گلاب، بهنام بانی و امید حاجیلی (هر سه ۱۴اردیبهشت)؛  محسن یگانه و علی زندوکیلی (هر دو ۱۵ اردیبهشت)؛ اشوان و گروه ماکان (هر دو ۱۶ اردیبهشت) میزبان مسافران و گردشگران این جزیره زیبا خواهند بود.

مسیر کنسرت‌ها بر مدار عهد و قول؛ ۶۰ اجرا در ۲۰ روز/ با دورغ آن را گِل نکنیم

میزبانی سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران از ۴ کنسرت

سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران نیز از ۱۲ ال ۲۶ اردیبهشت ماه از چهار کنسرت پاپ پذیرایی خواهد کرد.

کنسرت‌های  گرشا رضایی (۱۲ و ۱۳ اردیبهشت)؛ گروه ماکان (۱۹ اردیبهشت) و بهنام بانی (۲۶ اردیبهشت) در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران به صحنه می‌روند.

سه کنسرت تلفیقی و نواحی در سالن همایش ایرانیان

در ادامه موج حمایت از کنسرت‌های تلفیقی و نواحی به عنوان یکی از سیاست‌های کلان وزارت فرهنگ و ارشاد السامی دولت مردمی سیزدهم از موسیقی‌های تلفیقی و نواحی؛ سه کنسرت امید جهان (۱۲ اردیبهشت)؛ علی اصحابی (۱۳ اردیبهشت) و گروه موسیقی نواحی تال به نوازندگی و خوانندگی استاد فرج علیپور (۲۲ اردیبهشت) در سالن همایش ایرانیان میزبان و پذیرای این گونه‌های موسیقایی خواهد بود.

مسیر کنسرت‌ها بر مدار عهد و قول؛ ۶۰ اجرا در ۲۰ روز/ با دورغ آن را گِل نکنیم

۱۰ کنسرت در ۶ شهرستان کشور؛ تبریز رتبه نخست میزبانی

از ۱۲ تا ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ خورشیدی، شش شهرستان کشور از ۱۰ کنسرت متنوع میزبانی می‌کنند که در این میان شهر تبریز با میزبانی از سه کنسرت رتبه نخست را به خود اختصاص داده است

استان‌ها و شهرستان‌های کشور نیز در این ایام مانند دیگر روزهای سال پا به پای پایتخت، میزبان هنرمندان شناخته شده عرصه موسیقی کشور در تمامی گونه‌ها از موسیقی سنتی تا پاپ هستند.

بر این اساس از ۱۲ تا ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ خورشیدی، شش شهرستان کشور از ۱۰ کنسرت متنوع میزبانی می‌کنند که در این میان شهر تبریز با میزبانی از سه کنسرت رتبه نخست در میزبانی از هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی را به خود اختصاص داده است.

 به این ترتیب کنسرت‌های گروه ای‌وان در یزد (۱۲ و ۱۳ اردیبهشت)؛ ناصر زینلی در اهواز (۱۳ اردیبهشت)؛ علیرضا طلیسچی در رشت (۱۴ اردیبهشت)؛ استاد شهرام ناظری در کرمان (۱۴ اردیبهشت)؛ میثم ابراهیمی در صومعه‌سرا (۱۵ اردیبهشت) و پیمان کیوانی (۱۳ اردیبهشت)؛ گروه (عاشیقلار) سوزه گلین (۱۵ و ۱۶ اردیبهشت) و گروه آکوا (۱۶ اردیبهشت) همگی در تبریز به استقبال مخاطبان می‌روند.

مسیر کنسرت‌ها بر مدار عهد و قول؛ ۶۰ اجرا در ۲۰ روز/ با دورغ آن را گِل نکنیم

اسپیناس پالاس، سالن وزارت کشور و سالن ارغوان میزبان ۴ کنسرت

از دیگر کنسرت‌هایی که در روزهای پیش رو بهشتی اردیبهشت ماه تا پایان دومین ماه بهار به صحنه می‌روند می‌توان به کنسرت محسن یگانه (۲۴ اردیبهشت) در هتل اسپیناس پالاس؛ کنسرت خنده حسن ریوندی (۱۵ و ۱۶ اردیبهشت) در سالن وزارت کشور و کنسرت خنده محمد ریاضتی (۲۱ اردیبهشت) در سالن ارغوان تهران اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.