کتاب‌هایی برای لبخند زدن

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، عید فطر، بیش از هر عید دیگری، فرصت در کنار خانواده بودن و جشن هایی است که در سراسر دنیا با شور و شوق برگزار می شود، امسال عید فطر، با عقب افتادن از روز مشخص شده در تقویم، فرصت شیرین زبانی و طنازی را برای بسیاری از شهروندان ایرانی فراهم کرد. این بهانه ای است که کمی کتاب طنز بخوانیم.

هربار که معنی زندگی را فهمیدم، عوضش کردند

کتاب هربار که معنی زندگی را فهمیدم عوضش کردند، نوشته دانیل مارتین کلاین است که نخستین بار در سال ۲۰۱۵ به چاپ رسید. طرفداران پرتعداد دانیل کلاین، شیوه گرم، طنزآمیز و خردمندانه او در ارائه  فلسفه و نشان دادن تأثیر آن بر زندگی روزمره را ستایش می کنند.

کلاین زمانی که در کالج به تحصیل فلسفه مشغول بود، نقل قول هایی کوتاه از اندیشمندان بزرگ جهان را در دفتری یادداشت می کرد و امید داشت که از طریق این نوشته ها، راه درست زندگی را پیدا کند. او اکنون در آستانه شروع هشتمین دهه از زندگی اش، دوباره به این جواهرات کوچک فیلسوفانه بازگشته و جملاتی مربوط به مرگ و پایان زندگی را نیز به آن ها اضافه کرده است. از اپیکور گرفته تا کامو، هر جمله فلسفی با توضیحات کلاین، جذابیتی دوچندان پیدا کرده است. در این کتاب ارزشمند و آموزنده، فیلسوفی طنزپرداز به بزرگترین سوالات زندگی انسان می پردازد.

این کتاب منتخبی از جملات قصار گروهی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین فلاسفه‌ و متفکران تاریخ همراه با توضیحات و تحلیل‌های شخصی نویسنده درباره‌ هر یک از آن‌هاست. برخی از جملات یک موضع‌گیری کلی فلسفی در باب چگونه زیستن است و برخی اشاراتی انگیزشی در این مورد است. محتوای کتاب براساس عناوینی که تأثیر آن‌ها بر نویسنده بیشتر بوده دسته‌بندی شده است.

در حقیقت، مطالعه‌ این کتاب بیشتر از اینکه به پرسش‌های مخاطب درباره‌ زندگی پاسخ‌ دهد، به زبان طنز ذهن وی را درگیری پرسش‌های بیشتری می‌کند.

کلاین با جسارت تمام عنوانی برای کتابش انتخاب کرده که یکی از پیام‌های اصلی‌اش را فاش می‌کند: روش‌های زیادی برای زندگی کردن و لذت بردن از آن وجود دارد!

دانیل مارتین کلاین، زاده سال ۱۹۳۹، نویسنده آمریکایی آثار داستانی، غیرداستانی و طنزآمیز است.کلاین در کالج هاروارد به تحصیل فلسفه پرداخت. او پس از تجربه ای کوتاه در کمدی های تلویزیونی، به نوشتن کتاب روی آورد و ژانرها و دسته های مختلفی را امتحان کرد که بسیاری از آن ها به فروش بالایی دست یافتند.

مترجم این کتاب حسین یعقوبی، نویسنده، روزنامه نگار، مترجم و نمایشنامه نویس، فعالیت مطبوعاتیش را از همکاری با نشریه مهر در سال ۱۳۷۶ آغاز کرد و در نشریاتی چون دانستنیها، چلچراغ، اعتماد، اعتماد ملی و شرق ادامه داد.نخستین کتاب او نشان پنجم حماقت، در سال ۷۹ منتشر شد.در سال ۸۴ با داستان تو می میری به همین سادگی برنده جایزه ادبی صادق هدایت شد.

کتاب هربار که معنی زندگی را فهمیدم عوضش کردند، در ۱۶۲ صفحه توسط نشر چشمه منتشر شده است.

کتاب‌هایی برای لبخند زدن

دستورالممل‌های قضاقورتکی

کتاب دستورالممل‌های قضاقورتکی، طنزی اجتماعی شامل ۴۰ دستورالعمل قضاقورتکی از محمدعلی مومنی است که در سال های ۹۳-۹۴ در هفته‌نامه طنز چلچراغ چاپ شده بود.

 این کتاب دربردارنده دستورالعمل هایی در ۴۰ زمینه گوناگون است، دستورالعمل هایی طنزآمیز که پشت لبخندی که به لب مخاطب می آورد، کنایه ای به شرایط اجتماعی و اوضاع نه چندان رو به راه جامعه مان وارد می کند. 

مومنی در این کتاب درباره جامعه، محیط زیست، ارتباطات و رسانه، هنر، ورزش و هر چیزی که به فکر شما برسد، «دستورالممل» نوشته است که به قول خودش مثل همه دستورالعمل‌دهندگان، نشانه تسلط، تبحر، تبختر و شاخ بودن او در همه امور است.

محمدعلی مومنی، زاده ۲۳ تیر ۱۳۵۹ در تهران، طنزنویس، نویسنده و گوینده ایرانی است. کتاب دستورالممل‌های قضاقورتکی، نخستین اثر از مجموعه طنزهای اوست که در طول دو سال در مجله چلچراغ منتشر شده‌اند. او دانش آموخته زبان و ادب پارسی است و با نشریات پرشماری از جمله آفتابگردان، آفتاب یزد، شرق، آرمان، قانون و مجله‌های چلچراغ، گل‌آقا، بچه‌ها… گل‌آقا، سلامت، خانه، خط خطی و پلخمون همکاری کرده است. در رادیو پنج سال طنزهای برنامه چایی شیرین را می‌نوشت. او در برنامه‌های بامداد فرهنگی، خیابان فرهنگ، عصرانه فرهنگ و کافه نیمروز که همگی از رادیو فرهنگ پخش شده‌اند، به‌عنوان کارشناس – مجری حضور داشته است.

دستورالممل‌های قضاقورتکی، در ۲۳۲ صفحه توسط نشر روزنه به چاپ رسیده است. 

کتاب‌هایی برای لبخند زدن

چگونه عین آدم زندگی کنیم

کتاب به زبان آدم: چگونه عین آدم زندگی کنیم، با نثر طنز موضوع رفتار نوجوان در خانه و اجتماع را مورد توجه قرار داده است و با زبانی طنز و دلنشین به نقد رفتارهای نامناسب انسان در این موقعیت ها پرداخته و به طور ضمنی رفتارهای درست را نیز آموزش داده است.

چطوری آدم باشیم، آدم موقع تماشای تلویزیون، آدم موقع درس خواندن، آدم موقع شعر خواندن، آدم موقع ورزش کردن، آدم موقع کمک در خانه، آدم موقع مهمانی،  آدم موقع غذا خوردن، آدم موقع بازی کردن، آدم در اینترنت، آدم موقع فضولی، آدم حسود، آدم در دعوا، انواع دعوا، آدم با خواهر و برادر، آدم فروشی، آدم موقع خوابیدن، آدم دلش می‌خواد، آدم پشت تلفن،  آدم و تبلت، اخلاق آدم، آدم موقع خداحافظی

عبدالله مقدمی، نویسنده این اثر، زاده ۱۳۵۹ خورشیدی، شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار، طنزپرداز ایرانی است. از سال‌های میانی دهه هفتاد شروع به نوشتن کرد. اگر چه تا سال ۱۳۸۰ در جلسات و انجمن‌های تهران و شهرری فعالیت می‌کرد ولی در این سال با عضویت در انجمن شاعران ایران، از راهنماییِ شاعرانی چون قیصر امین پور بهره برد.در سال‌های بعد به طنز علاقمند شد و شروع به فعالیت و نوشتن در این زمینه نمود. فعالیت حرفه‌ای خود را با نوشتن ستون طنز الو گل آقا در هفته نامه گل‌آقا به اوج رساند. مقدمی در روزنامه‌های همشهری، خراسان، شهرآرا، خورشید، صبح‌نو و …، همچنین گروه مجلات رشد، آتیه‌نو، آینده‌سازان و… ستون طنز داشته است.

این کتاب هم در ۶۰ صفحه توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. 

کتاب‌هایی برای لبخند زدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.