محمد فیلی: امیدوار به سیاست‌های فرهنگی دولت سیزدهم هستم/برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و حمایت؛ سه اصل مهم جریان‌سازی فرهنگی

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با ایام برگزاری بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم درباره روند تولید فیلم‌های قرآنی در دولت سیزدهم یادآور شده بود: بخشی از این فعالیت‌ها و برنامه‌ها در بنیاد سینمایی فارابی دنبال می‌شود و یکی از وظایف این بنیاد سفارش برنامه‌های قرآنی و بررسی فیلم‌های دینی است.

وی همچنین تصریح کرده بود: به دنبال آن هستیم که یکی، دو فیلم قرآنی را تا پایان امسال به اتمام تولید برسانیم.

کشورهای جهان مهم‌ترین سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود را برای فراگیری از طریق تولیدات هنری، زبان هنر با کمک هنرمندان برای مردمان خود فرهنگ‌سازی می‌کنند

توجه به قدرت و نفوذ زبان هنر در امیدبخشی به جامعه

در همین ارتباط محمد فیلی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا با بیان آنکه زبان هنر زبانی بی‌تکلف، صریح، تأثیرگذار و به‌دور از هرگونه تعارف است یادآور شد: به‌همین سبب است که تمامی جوامع و کشورهای جهان مهم‌ترین سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود را برای فراگیری از طریق تولیدات هنری، زبان هنر با کمک هنرمندان برای مردمان خود فرهنگ‌سازی می‌کنند.

وی ادامه داد: با نگاهی به تاریخ معاصر انقلاب اسلامی و فراز و فرودهایی که طی بیش‌از ۴۰ سال اخیر در کشورمان آن را تجربه کرده می‌توانیم به جایگاه تأثیرگذار زبان هنر برای آرامش و امیدبخشی به جامعه از یک‌سو و از سوی دیگر تلاش و ترغیب بیشتر مردم برای همراهی و همدلی با یکدیگر در راستای مواجهه با مشکلات اجتماعی و اقتصادی پی ببریم.

محمد فیلی: امیدوار به سیاست‌های فرهنگی دولت سیزدهم هستم/برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و حمایت؛ سه اصل مهم جریان‌سازی فرهنگی

بهره بردن از ظرفیت همراهی مفاهیم دینی با تولیدات هنری در تمدن ایرانی

بازیگر نقش شمر در سریال مختارنامه تصریح کرد: آمیختن مفاهیم و مبانی دینی و مذهبی در قالب تولیدات فرهنگی و هنری از دیرباز تا به امروز در بسیاری از فعالیت هنرمندان در عرصه‌های مختلف کشورمان بروز و ظهور داشته است. بخشی از آن به‌عنوان میراثی کهن در قالب حوزه معماری، کتابت و خوش‌نویسی به دست ما رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین نباید فراموش کنیم که در دوران مدرن، سینما و تلویزیون بیشترین تاثیرگذاری را در جذب مخاطب و همچنین انتقال فرهنگ و خرده‌فرهنگ‌ها با خود به‌همراه داشته‌اند. ما نیز اگر با برنامه‌ریزی دقیق، سرمایه‌گذاری لازم و حمایت از هنرمندان در راستای مقوله فرهنگ‌سازی در تمامی بخش‌های جامعه خصوصا رویکردهای دینی و مذهبی خود را مسلح کنیم می‌توانیم جامعه را بیش از پیش با سیاست‌های خرد و کلان فرهنگی و مبتنی بر آموزه‌های ملی، دینی و مذهبی کشورمان همراه کنیم.

در تولید آثار فرهنگی باید دست هنرمندان را باز گذاشت

نگرش دولت سیزدهم اتکا بر تفکر مردمی و روحیه انقلابی و جهادی است و من به گفته‌ها و سیاست‌های فرهنگی این دولت امید دارم

بازیگر فیلم‌های خروج و منطقه پرواز ممنوع با اشاره به حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه قرآن کریم و اشاره وی به تولید یک تا دو اثر سینمایی تا پایان سال جاری با محور کتاب آسمانی مسلمانان (قرآن کریم) گفت: مسئله مهم آن است که در تولید آثار فرهنگی باید دست هنرمندان را باز گذاشت. سیاست‌گذاران و دولت‌مردان در حوزه نقشه راه و ریل‌گذاری فرهنگی باید نقششان را به‌خوبی ایفا کنند اما در حوزه تولید و اجرا باید کار را به بدنه هنرمندان بسپارند.

بازیگر سریال‌ سلمان فارسی تصریح کرد: به شخصه بعد از شنیدن صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امیدوارم با اتکاء به وجود هنرمندان قدرتمند و اهالی پیش‌کسوت عرصه سینما و تلویزیون بتوانیم در تولید آثار سینمایی و تلویزیونی با اتکا بر مضامین دینی، قرآنی، آئینی و ملی کشورمان درخشان‌تر از سال‌های پیشین باشیم.

فیلی خاطرنشان کرد: نگرش دولت سیزدهم اتکا بر تفکر مردمی و روحیه انقلابی و جهادی است و من به گفته‌ها و سیاست‌های فرهنگی این دولت امید دارم. همچنین امیدواریم که در حوزه حمایت آن‌ها نیز پا را فراتر از جنبه شعار و گفتار قرار دهند و با اتکا به نیروی بالقوه هنرمندان و حمایت از آن‌ها به‌ویژه اهالی پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون مسیر را برای تولید آثار فاخر در حوزه آثار دینی در دو حوزه سینما و تئاتر هموار سازند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.