گزارش مردمی؛ کمدی در سینمای ایران مقابل هر فیلمی برنده است

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، وقتی قرار شد تا برای اکران عید فطر، دو فیلم انفرادی و لامینور با یکدیگر به روی پرده بروند، ناخواسته، ذهن به سمت یک دوقطبی پیش رفت که در این بین، سهم کدام یک از فیلم‌ها در گیشه سینمای ایران، طلایی‌تر خواهد بود.

هنگامی که پیش‌فروش بلیت‌های دو فیلم آغاز شد، همه چیز تقریبا به حالت تساوی پیش رفت. لامینور ۳۰ میلیون تومان بلیت فروخت و انفرادی ۴۵ میلیون تومان. می‌شد تخمین زد که دو فیلم در گیشه، موفقیت‌های بسیاری را رقم می‌زنند اما همه چیز از روز دوم اکران برگشت.

فروش لامینور مهرجویی به یکباره فروکش کرد و در عوض، انفرادی با سرعت سرسام‌آوری به شتاب فروش خود افزود. این بردار هم‌اکنون تا جایی پیش رفته که فیلم انفرادی، تنها یک قدم تا فروش ۳ میلیارد تومانی فاصله دارد و لامینور به‌تازگی، مرز ۳۵۰ میلیون تومان را رد کرده است. میزان اختلاف گیشه فیلم در آستانه ۱۰ برابری قرار دارد.

اما چه اتفاقی افتاد که فیلم مهرجویی که خیلی‌ها از آن به عنوان امید اول گیشه نام می‌بردند و آن را در اندازه‌های پرفروش‌های سال بالا برده بردند، به یک‌باره یک‌دهم یک کمدی فروخته است؟

برای روشن شدن پاسخ این پرسش، به میان تماشاگران هر دو فیلم رفتیم تا نظر آنها را راجع این گیشه عجیب جویا شویم.

گزارش مردمی؛ کمدی در سینمای ایران مقابل هر فیلمی برنده است
پوستر فیلم لامینور 

از این فیلم راضی نیستم

علیرضا به گفته خودش، روز پنجشنبه به تماشای لامینور رفته و در زمان گفت‌گو نیز مترصد رفتن به سالن فیلم انفرادی است. او به ایرنا گفت: برای نمایش فیلم آقای مهرجویی ثانیه‌شماری می‌کردم و جزو اولین نفراتی در کشور بودم که بلیت فیلم را از همان دقایق ابتدایی باز شدن لینک خریداری کردم اما از نتیجه فیلم راضی نیستم و اصلا تصور نمی‌کردم که با چنین فیلمی مواجه شوم.

او ادامه داد: طبیعتا وقتی من و امثال من از فیلم راضی نباشیم، در شبکه‌های اجتماعی و محاورات عمومی خودمان، برآیند خوبی از فیلم را به دوستان و افراد اطراف خود بازنشر نمی‌دهیم و بنابراین کاملا طبیعی است که این فیلم بعد از یک مدت، با کاهش میزان فروش مواجه شود.

گزارش مردمی؛ کمدی در سینمای ایران مقابل هر فیلمی برنده است

باید تکلیف هر فیلمی با خودش روشن باشد

نگار در یک داروسازی کار می‌کند و اعتقاد خاص خود را نسبت به هر فیلم دارد. او به ایرنا گفت: وقتی قرار است به تماشای فیلمی بنشینم که گفته می‌شود نسخه دوم سنتوری است، خیلی طبیعی است که با یک پیش‌فرضی به سینما می‌‍روم اما در انتها می‌بینم که آن خواسته من محقق نشده است. قطعا لامینور فیلم خوبی است اما من تصور می‌کردم که با فیلم قوی‌تری نسبت به سنتوری مواجه هستم که اصلا این‌طور نبود.

وی اضافه می‌کند: اما در مورد انفرادی همه چیز فرق می‌کند. فیلم حتی از پوسترش نیز به مخاطب می‌گوید که قرار است چه چیزی اتفاق بیفتد و مخاطب، بدون هیچ پیش‌فرض خاصی به سینما می‌رود فقط برای اینکه بخندد و همین رضایت سبب می‌شود تا در تبلیغات دهان به دهان، این فیلم را به عنوان اثری مفرح به دوستان و آشنایان خود معرفی کنیم.

در تلاش برای ایجاد دوقطبی

مجتبی که زیر ۲۰ سال سن دارد و گویا علاقه خاصی به سینمای مهرجویی، به ما می‌گوید: اصلا قرار نیست این دو فیلم به اندازه هم فروش کنند. یک طرف قضیه، مهره سنگینی از تاریخ سینما ایستاده و طرف دیگر هم یک کمدی باسمه‌ای که تمام تلاشش را می‌کند که مخاطب را به خنده بیاندازد. طبیعی است که عموم مردم، طرفدار آن فیلم هستند هرچند که اگر در برابر انفرادی، آخرین فیلم دیوید لینچ هم نمایش داده می‌شد، باز هم به طرز وحشتناکی در گیشه شکست می‌خورد.

مجتبی ادامه می‌دهد: متاسفانه هر زمان که یک فیلم کارگردان جریان‌ساز سینما به روی پرده رفته، عده‌ای تلاش کردند تا با زمینه‌سازی‌هایی، برخی دوقطبی‌هایی را به راه بیندازند تا مثلا بگویند فلان فیلم کارگردان جریان‌ساز شکست خورده و دوره او به سر آمده است. در حالی که همواره کمدی، بیشترین میزان استقبال را داشته و اگر روزی مهرجویی، کمدی بسازد و آقای اطیابی به سمت درام گرایش پیدا کند، شک نکنید که گیشه به سمت فیلم کمدی آقای مهرجویی می‌چرخد.

گزارش مردمی؛ کمدی در سینمای ایران مقابل هر فیلمی برنده است
فیلم سنمایی انفرادی

فروش انفرادی کم است

فردی که خود را مهندس خطاب می‌کند نیز به ایرنا می‌گوید: شما ببینید در انفرادی، یک رضا عطاران وجود دارد که همه مردم عاشق بازی او هستند. اما در فیلم آقای مهرجویی ببینید چه افرادی نقش اول را بازی می‌کنند. نمی‌دانم چرا آقایان کیمیایی و مهرجویی در آثار اخیرشان، تا این اندازه به سمت استفاده از ترکیب بازیگران عجیب متمایل شده‌اند در حالی که این ترکیب بازیگران نمی‌تواند گیشه خوبی را برای فیلم آنها رقم بزند.

مهندس می‌افزاید: به نظر من لامینور فروش نرمال خود را دارد و اتفاقا این انفرادی است که هنوز نتوانسته به آن فروشی که از آن انتظار می‌رود، برسد و به نظر من گیشه فیلم آقای عطاران هنوز به شکل جدی راه نیفتاده است.

فارغ از نظرات ارزرشمند مخاطبانی که به سراغ آنها رفتیم باید به یک نکته مهم نیز اشاره کرد و آن اینکه، فرآیند استقبال از آثار عید فطر در روزهای عادی، به وضع نرمال خود بازمی‌گردد و در آن صورت است که می‌توان نسبت به اقبال یا عدم‌اقبال یک فیلم سخن گفت.

تعطیلات پیش‌رو، محک بسیار مناسبی برای سنجش میزان اقبال این دو فیلم در میان علاقمندان آنها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.