دیدار با تبار ایثار | کار کردن برای جانبازان اعصاب و روان حقوق کمی دارد اما برکت آن زیاد است+فیلم

بیمارستان روانپزشکی صدر، واقع در تهران به جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های آنان در بخش اعصاب و روان از سراسر کشور خدمات ارائه می‌دهد، گروه ایثار و شهادت ایرنا در دیداری که از این مرکز داشت، با مسوولان و کادر درمان آن گفت وگو کرد. 

یک روانشناس بالینی بیمارستان روانپزشکی جانبازان صدر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: یکی از جانبازان اعصاب و روان  برای من نقل می‌کرد زمانی که از کنار طباخی رد می‌شود با بوی گز کله پاچه یاد زمانی می‌افتد که خمپاره می‌زدند و دوستان وی جلوی دیدگانش می‌سوختند و بوی آن هنوز در مشام اش است.

فرناز مخلصی با بیان اینکه با کوچکترین صحنه‌ای ممکن است اختلال اضطراب پس از حادثه جانبازان اعصاب و روان عود کند، افزود: آنها با دیدن برخی صحنه‌ها که برای ما بسیار عادی است به دلیل شدت اضطراب بیهوش می‌شوند یا افت عملکرد پیدا کنند.

خاطرات جانبازان از جبهه غیرقابل تصور و ارزشمند است 

این روانشناس بالینی بیمارستان روانپزشکی جانبازان صدر گفت: برخی از  خاطرات جانبازان که این همه سختی را برای حفظ وطن تحمل کردند برای ما غیرقابل تصور، بسیار دردناک و ارزشمند است.

مخلصی افزود: سال‌های اول با کوچکترین خاطره‌ای که جانبازان اعصاب و روان از جبهه برای ما بازگو می‌کردند از لحاظ روحی و ر وانی به هم می‌ریختیم اما حساسیت ما نسبت به قبل در مواجه با مسائل کمتر شده، کار کردن در این فضا بسیار سخت است اما به خاطر جانبازان و خانواده‌های آنان در اینجا مانده‌ایم.

وی با بیان اینکه جانبازان اعصاب و روان در خصوص میزان درصد جانبازی مشکل دارند، بیمارستان هایی که آنها در آن بستری بودند بر اثر انفجار از بین رفته و مدارک سوخته است، ادامه داد: جانبازان زمانی که به جبهه اعزام شدند، نمی‌دانستند چند سال بعد جانباز می‌شوند و برای اخذ درصد باید مدارک ارائه دهند. 

مخلصی با تاکید بر اینکه مظلوم‌ترین قشر جامعه جانبازان اعصاب و روان هستند چراکه جسم آنها سالم است و همه ظاهر را می بینند و از سوی افراد حتی خانواده هایشان درک نمی‌ شوند، اضافه کرد: همین که این جانبازان با این اختلال خود را سرپا نگهه داشته اند، کار بزرگی است.

دیدار با تبار ایثار | کار کردن برای جانبازان اعصاب و روان حقوق کمی دارد اما برکت آن زیاد است+فیلم
مظلوم‌ترین قشر جامعه، جانبازان اعصاب و روان هستند چراکه جسم آنها سالم است و همه ظاهر را می‌بینند

رفتارهای جانبازان اعصاب و روان ار روی کسالت است

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی که دارای ۱۴ سال سابقه کار در بیمارستان روانپزشکی جانبازان صدر است، با بیان اینکه بسیاری از فرزندان جانبازان اعصاب و روان به خاطر کتک ها و برخوردهای پدران دچار اختلال اضطراب ثانویه شده و در اینجا بستری می شوند، بسیاری از خانواده ها تصور می‌کنند که کارهایی که جانبازان انجام می دهند به خاطر لجبازی و از روی عمد است در صورتی که رفتارهای آنان به خاطر کسالت است ما به خانواده های این افراد آموزش هایی را در خصوص رفتارهای غیر عمد و نحوه رفتار با جانبازان آموزش می دهیم تا آنها را بهتر درک کنند.

مخلصی در پاسخ به این پرسش که با توجه به سختی کار چه چیزی باعث ماندگاری شما در این مکان شده است، گفت: آن چیزی که ما را اینجا نگهه داشته ارزش معنوی کار است حقوق ما زیاد نیست اما برکت زیادی دارد و خدا را شکر زندگی های خوبی همراه با آرامش داریم.

خدمات روانشناسی بیمارستان روانپزشکی جانبازان صدر 

این روانشناسی بالینی بیمارستان روانپزشکی جانبازان صدر در خصوص خدماتی که به جانبازان در این بیمارستان ارائه می‌شود نیز ابراز کرد: خدماتی همچون ویزیت کردن روزانه، گرفتن شرح حال در درمانگاه و بخش، مشاوره و روان درمانی فردی و خانواده، مشاوره تلفنی و مشاوره خانوادگی، گرفتن آزمون‌های روانشناسی از جانبازان و گروه درمانی از سوی روانشناسان به بیماران و خانواده آنان ارائه می‌شود.

مخلصی خاطرنشان کرد: با امکانات کم سعی می‌کنیم نهایت خدمت رسانی را به جانبازان و بیماران داشته باشیم، در این سال‌ها مراجعه پی در پی آنها نشان می‌دهد از کار ما راضی هستند.

وی افزود: کار کردن کنار جانبازان لذت بخش و گاهی اوقات ناراحت کننده است چون آنها مشکلات زیادی دارند و ما جز درمان آنها و خانواده هایشان نمی‌توانیم کار دیگری برای آنها انجام دهیم.

دیدار با تبار ایثار | کار کردن برای جانبازان اعصاب و روان حقوق کمی دارد اما برکت آن زیاد است+فیلم
کار کردن کنار جانبازان لذت بخش و گاهی اوقات ناراحت کننده است چون آنها مشکلات زیادی دارند

واحد کاردرمانی بیمارستان 

همچنین کاردرمانگر بیمارستان روانپزشکی جانبازان صدر گفت: بیماران اعصاب و روان که در بیمارستان حال خوبی ندارند را با خود به واحد کاردرمانی می آوریم و با توجه به شرایط جسمی و روحیشان فعالیت هایی را به آنها پیشنهاد می دهیم.

هوا رمضانی با بیان اینکه پس از بررسی وضعیت روانی بیماران اعصاب و روان به آنها پیشنهاد می‌دهیم چه فعالیت‌هایی  را انجام دهند، افزود: جانبازان در این واحد فعالیت‌های ورزشی، هنری، فکری شامل رقابتی یا انفرادی انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: جانبازان اعصاب و روان از ۸ صبح تا ۱۵ بعدازظهر با توجه به شرایط روحی و جسمی که دارند می توانند برای انجام فعالیت های ورزشی یا هنری به این واحد مراجعه کنند.

رمضانی خاطرنشان کرد: یک دستگاه کیبورد هم در این مکان وجود دارد که هر فردی که تمایل داشت می‌تواند از آن استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.