نمایشگاه ۳۳؛ قدیمی‌ترین و نوپاترین ناشران ایرانی کدامند؟

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا، با این رویکرد بر آن شدیم تا این‌بار در قالب نگاهی متفاوت قدیمی‌ترین ناشران حاضر از نظر تاریخ تاسیس در نمایشگاه سی‌وسوم را در کنار فعالان نشری که به تازگی تولد خود را جشن گرفته و هنوز در حال برداشتن نخستین گام‌های فعالیت خود در صنعت عریض و طویل نشر هستندرا معرفی کنیم. با این گزارش همراه باشد.

نمایشگاه ۳۳؛ قدیمی‌ترین و نوپاترین ناشران ایرانی کدامند؟

دارالکتب اسلامیه، امیرکبیر و علمی‌وفرهنگی؛ موی سفید کرده‌های صنعت نشر

از موی سفید کرده‌های صنعت نشر در نمایشگاه سی‌وسوم می‌توان به سه ناشر دارالکتب اسلامیه با ۷۴ سال، امیرکبیر با ۷۳ و انتشارات نگاه با ۵۰ سال سابقه نام بُرد. ناشرانی که فراز و فرودهای مختلف تاریخ معاصر کشورمان را پشت سر گذاشتند و با وجود تمامی مشکلات و سختی‌ها و البته حلاوتِ شیرینی همنشینی با یار مهربان، درازنای مسیر تاریخ معاصر کشورمان را درنوردید و همواره با کالایی ثابت یار مهربان همدم علاقه‌مندان به عرصه کتاب و کتابخوانی بودند.

انتشارات دارالکتب اسلامیه توسط مرتضی آخوندی در ۱۳۲۷ در منطقه پامنار تهران راه‌ادازی شد و با بیش از هفت دهه فعالیت در حوزه نشر، طلب علم‌آموزی و تجربه توانسته است این انتشارات را اداره کند.

در انتشارات دارالکتب الاسلامیه کتاب‌های دینی و مذهبی ارزشمندی چون اصول کافی و المیزان و بحارالانوار منتشر شده است. همچنین بسیاری از شخصیت‌های دینی و سیاسی مشهور امروز، اولین آثار خود را در این نشر به مخاطب ارائه دادند.

از موی سفید کرده‌های صنعت نشر در نمایشگاه سی‌وسوم می‌توان به سه ناشر دارالکتب اسلامیه با ۷۴ سال، امیرکبیر با ۷۳ و انتشارات نگاه با ۵۰ سال سابقه نام بُرد

انتشارات امیرکبیر توسط عبدالرحیم جعفری کار خود را در ۱۲ آبان سال ۱۳۲۸ با خرید سرقفلی اولین فروشگاه خود در خیابان ناصرخسرو تهران آغاز کرد. اولین اثر منتشرشده جزوه‌ای با نام «نماز» بود که با نظر حاج میرزا خلیل کمره‌ای تهیه شده‌بود.

در دهۀ پنجاه، بر اساس حجم تولیدات که بالغ بر ۲۸۰۰ عنوان بود، امیر کبیر به بزرگترین بنگاه انتشاراتی خاورمیانه تبدیل شد. به علاوه، تشر شده و جعبه کنفی دارد و جنس جلدش چرم طبیعی است.

انتشارات علمی و فرهنگی شرکتی است که در سال ۱۳۶۰ از تغییر نام بنگاه ترجمه و نشر کتاب تشکیل شده است، مؤسسه انتشارات فرانکلین نیز که در سال ۱۳۵۰ به «سازمان آموزشی نومرز» نام گرفته بود، ابتدا به «شرکت انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی» تغییر نام داد و سپس در سال ۱۳۷۲ در شرکت انتشارات علمی و فرهنگی ادغام شد.

نمایشگاه ۳۳؛ قدیمی‌ترین و نوپاترین ناشران ایرانی کدامند؟

السانا، خزه و سنگ؛ ناشرانی در گام‌های نخستین صنعت نشر

ناشرانی که به تازگی قدم گذاشتن در عرصه سخت اما شیرین نشر را آغاز کرده‌اند می‌توان به انتشارات السانا با تنها ۱۸ ماه سن و دو انتشارات خزه و سنگ تنها با سه سال عمر اشاره کرد

در نقطه مقابل هستند انتشاراتی‌هایی که با اتکا به توفیقات همان ناشران موی سفید کرده و در راستای تزریق نگرش‌های جدید، مسیر خود را به حوزه نشر کشور باز کرده‌اند.

از این دست ناشرانی که به تازگی قدم گذاشتن در عرصه سخت اما شیرین نشر را آغاز کرده‌اند می‌توان به انتشارات السانا با تنها ۱۸ ماه سن و دو انتشارات خزه و سنگ تنها با سه سال عمر؛ حضور در بزرگترین رویداد فرهنگی را کشور را تجربه می کنند اشاره کرد.

انتشارات السانا جوان‌ترین ناشر حاضر در نمایشگاه سی‌وسوم کتاب تهران است. انتشاراتی که با مدیریت محمد دسترس اول دی ماه ۱۳۹۹ و تنها با گذر ۱۸ ماه از عمر نشر خود پای به بزرگترین رویداد فرهنگی کشور گذاشته است و امید دارد در این صنعت به شدت رقابتی بتواند با محور ادبیات داستانی، روانشناسی و تاریخ بتواند حیات خود را تضمین کند.

انتشارات خزه و سنگ به ترتیب با مدیریت محسن فرجی و کامران محمدی، هر دو در سال ۱۳۹۷ با محوریت ادبیات داستانی در دو شاخه تالیفی و ترجمه و همچنین کتاب‌های روانشناسی و فلسفه به شکل تخصصی مربوط به انتشارات سنگ و حوزه نقد ادبی و تاریخ معاصر در حوزه تخصصی فعالیت نشر خزه با وجود عمر کوتاه از دوران تولدشان توانسته‌اند رد پای خوبی از خود به جای بگذارند.

لزوم تزریق نگاه‌های جوان در کنار تجربه قدیمی‌ها

این همنشینی میان تازه واردها و مو سفید کرده‌های صنعت نشر نه تنها پویایی جریان انتشارات و همدلی ناشران با اهالی کتاب و دوستداران یار مهربانی را به رخ می‌کشد که نشان دهنده لزوم تزریق نگاه‌ها و نگرش‌های جوان در حوزه نشر کشورمان به حساب می‌آید که می‌تواند با تغییر نسل‌ها علاوه بر همدلی با توسعه صنعت نشر، نگرش‌های نوین و نوآوری‌های خاص را وارد این عرصه کنند.

سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» ۲۰ اردیبهشت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر کشور لبنان، متولیان و دست اندرکاران فرهنگی کشور و ناشران ۳۰ کشور در مصلای امام خمینی (ره) طی آیینی گشایش یافت. این نمایشگاه از ۲۱ اردیبهشت آغاز به کار کرده و تا ۳۱ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان است.

عریض شدن راهروهای نمایشگاه و اضافه شدن امکان‌های تهویه در سالن‌های اصلی، نظارت بر واکسینه شدن دو دُز تمام متصدیان و دست‌اندرکاران نمایشگاه و همکاری سازمان هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی برای بررسی میدانی و تزریق واکسن در فضای نمایشگاه تمهیداتی است که برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا در این دوره اندیشیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.