اسماعیل امینی: زبان فارسی فقط یک تعصب ملی نیست/ در حوزه فرهنگ خودی و غیر خودی نداریم

اسماعیل امینی در حاشیه بازدید از نمایشگاه «فارسی‌تور» که این روزها به مناسبت فرارسیدن روز پاسداشت زبان فارسی در لابی ساختمان اداری حوزه هنری برگزار شده است، به خبرنگار ایرنا گفت: کارهایی که هنرمندانی چون علی پاک‌نهاد انجام می‌دهند به جای خودش ارزشمند است اما باید کارهای دیگری نیز برای پاسداشت زبان فارسی انجام بشوند. مگر کسی از تولیدکنندگان آثار مبتذل و خلاف شرع حمایت می‌کند که کارشان انقدر رواج پیدا می‌کند؟ بالاخره چیزی در ما تغییر کرده است که آدم‌ها کار آنها را ترجیح می‌دهند. در واقع وقتی در رفتار ما سود و زیان دنیوی بر فرهنگ و اخلاق چیره شد، فرزندان ما نیز می‌آموزند که به سود و زیان دنیوی اهمیت بیشتری بدهند.

این استاد دانشگاه افزود: به نظر من زبان فارسی فقط یک تعصب ملی نیست. این زبان به ما می‌گوید آنهایی که اولویتشان سود و زیان دنیایی بود در آخر به جای خوبی نرسیدند البته ممکن است بهره‌ای شخصی برده باشند اما بهره‌ای به مردم، اخلاق و فرهنگ نرسانده‌اند. در واقع بزرگان ما به مردم و حاکمان نصیحت کرده‌اند که طرز صحیح زندگی را دنبال کنند. این نصایح از سر دلسوزی بیان و طرح نشده‌اند. بزرگان ما به صورت خطری، احساس نصایحشان را طرح کرده‌اند.

امینی تاکید کرد: زبان فارسی گنجینه‌ای از معنا را در اختیار ما می‌گذارد. ما روی گنجینه‌ای از معنا زندگی می‌کنیم ولی وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم افرادی درباره انرژی مثبت و موهومات صحبت می‌کنند. این یعنی ملتی که روی گنجینه معنا صحبت می‌کند به اندازه‌ای فقیر است که به موهومات توجه می‌کند. این نتیجه کوتاهی ما و فعالیت شدید دشمنانمان است.

شاعر و طنزپرداز کشور کارهای به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه فارسی تور را بسیار خلاقانه دانست و گفت: ما در پرداختن به فرهنگ نباید خط‌کشی‌های سیاسی را به میان بیاوریم زیرا در حوزه فرهنگ خودی و غیر خودی نداریم. به نظرم با توسع باید به حوزه فرهنگ نگاه کنیم و در آن صورت موفق خواهیم شد.

نمایشگاه «فارسیتور» (فارسی + کاریکاتور) با حضور یوسفعلی میرشکاک، شاعر و شاهنامه‌پژوه، ناصر فیض، مدیر دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری، شهرام شکیبا و اسماعیل امینی در گالری شماره یک خانه عکاسان حوزه هنری افتتاح شد.

در این نمایشگاه پرتره شاعران و اساتید زبان و ادبیات فارسی در قالب کاریکاتور ترسیم شده است. 

این نمایشگاه تا ۳۱ اردیبهشت برپا است و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از آن به حوزه هنری به نشانی انتهای خیابان سمیه، نرسیده به حافظ مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.