۱۰ در ۱۰؛ مولفه مهمی که مورد غفلت قرار می‌گیرد + اینفوگرافی

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا، تحقق درستی و کیفیت هر نمایشگاهی چه در بُعد ملی و چه در حوزه بین‌المللی به مولفه‌های آمایش، پیمایش و نظرسنجی‌های وابسته به آن رخداد وابسته است.

همزمان با برگزاری سی‌ و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بر آن شد تا با رصد مهمترین مولفه‌ها و مطالبات متکی بر خواست، نظر و نیاز مخاطبان در قالب نظرسنجی با ناشران حاضر در بخش‌های مختلف این رخداد بتواند سهمی مفید در ارائه کیفیت و قدرت برگزاری این دوره نمایشگاه بعد از ۲ سال وقفه به سبب ویروس کرونا در راستای رسالت رسانه‌ای خود ایفا کند.

بر این اساس مولفه‌های ۱۰گانه‌ای از جمله قیمت‌گذاری کتاب‌ها، میزان تخفیف، حضور مردم، چیدمان و دکور غرفه‌ها، خدمات جانبی، عملکرد برگزارکنندگان، موضوع نشست‌ها و تنوع کتاب‌های تازه منتشر شده، محل برگزاری نمایشگاه و میزان فروش را با ناشران حاضر در بخش ناشران عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی، خارجی و بین‌الملل به تبادل نظر گذاشت.

در این نظرسنجی عدد یک نشان‌دهنده ضعیف‌ترین و عدد ۱۰ نشان‌دهنده عالی‌ترین رویکرد ناشران در مواجهه با مولفه‌های عنوان شده است.

۱۰ در ۱۰؛ مولفه مهمی که مورد غفلت قرار می‌گیرد + اینفوگرافی

علامت سوال بزرگ سومین نظرسنجی ایرنا!!!!

در سومین آمایش ایرنا از ۱۰ ناشر فعال در بخش ناشران عمومی و در یک تحلیل کلی این نتیجه مطابق دو آمایش قبلی بازتاب ویژه‌ای دارد که مؤلفه‌ای چون «محل برگزاری نمایشگاه» کماکان بیشترین رأی و رویکرد مطلق رضایتمندی ناشران را با خود به‌همراه دارد.

همچنین مؤلفه «تنوع تازه‌های نشر»، «میزان تخفیف در نظر گرفته شده» در دو بخش فیزیکی و به‌ویژه بخش مجازی نمایشگاه سی‌وسوم کتاب تهران با رضایت خوب ناشران همراه است.

نکته عجیب و پرسش‌برانگیز سومین آمایش ایرنا به مسئله «موضوع نشست‌ها» برمی‌گردد. جایی‌که به‌جز ۱ ناشر؛ ۹ ناشر دیگر نسبت‌به مقوله «موضوع نشست‌ها» هیچ اطلاعی نداشته‌اند و در مواجهه با این مؤلف پاسخی را ارائه نکرده‌اند.

این مساله نشان‌دهنده آسیب در حوزه اطلاع رسانه‌ای از سوی روابط‌عمومی نمایشگاه است. چراکه قطعاً در این مسأله تردیدی وجود ندارد که در کنار برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی به ویژه با پیشوند بین‌المللی، مساله برگزاری نشست‌ها به‌عنوان یکی از بخش‌های جانبی هر نمایشگاهی می‌تواند در حوزه ارتقاء سطح دانش روز صنعت نشر و آشنایی عموم ناشران با بخش‌های نظری و مؤلفه‌های توسعه و پیشرفت این صنعت نقش مهم ایفا کند.

همچنین این آمایش نشان می‌دهد که چهار مؤلفه چون «قیمت‌گذاری کتاب‌ها»؛ «چیدمان و دکور غرفه‌ها»، «عملکرد برگزارکنندگان» و «میزان فروش» با کسب میانگین نمره متوسط نیازمند توجه و جمایت بیشتری از سوی متولیان امر نشر؛ برگزارکنندگان این رخداد و همچنین تسریع بخشی به گذار از نگاه سنتی نشر به سمت جریان مدرن و پیشرفته آن از سوی ناشران بیش‌از پیش احساس می‌شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) این نظرسنجی را طی روزهای آتی برگزاری نمایشگاه سی و سوم کتاب تهران ادامه خواهد داد. قطعاً طی روزهای پیش رو با گسترش دامنه ناشران حاضر در این نظرسنجی می‌توان به آرای قطعی و متقن‌تری دست پیدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.