نگاه ناشر؛ فروش فیزیکی نمایشگاه کتاب بهتر از مجازی است/ ریشه کاهش مطالعه در آموزش و پرورش است

روزبه کیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: فروش امسال نسبت به سال های گذشته، چه در بخش مجازی چه در بخش فیزیکی، افت شدیدی داشته است. شاید گران شدن شدید کتاب ها و وضع اقتصادی نامساعد مردم باعث شده است که مردم نتوانند به راحتی کتاب بخرند.

او افزود: همه چیز نسبی است. اگر بخواهیم سرانه مطالعه ایرانی ها را با کشورهای پیشرفته در نظر بگیریم ایران وضعیت خوبی ندارد اما وضع ایران نسبت به کشورهای همسایه اش خوب است. به ویژه در دوره ای که کرونا مردم را خانه نشین کرده، رغبت عجیبی در جامعه نسبت به خواندن کتاب ایجاد شده بود.

نگاه ناشر؛ فروش فیزیکی نمایشگاه کتاب بهتر از مجازی است/ ریشه کاهش مطالعه در آموزش و پرورش است

این فعال نشر همچنین اظهار کرد: کاهش زمان مطالعه ایرانی ها نسبت به کشورهای پیشرفته، صرفا به دلایل اقتصادی نیست. به نظرم اشکال عمده از آموزش و پرورش ما است. یادم است در سال های پایانی دهه ۶۰ در مدرسه ما مسابقات کتابخوانی برگزار می شد و حتی زنگی به نام زنگ کتابخوانی داشتیم. الان نمی دانم مسابقات کتابخوانی همچنان برقرار است یا خیر، ولی می دانم که دیگر زنگی به نام کتابخوانی وجود ندارد. آموزش و پرورش همان جایی است که می تواند فرهنگ مطالعه را نهادینه کند.

کیائیان گفت: اگر مسائل اقتصادی خیلی مهم بود قاعدتا باید کتابخانه های عمومی کشور خیلی شلوغ باشد. یا کتاب هایی که در شبکه های مجازی به طور رایگان قابل دانلود است با استقبال فراوان مردم روبرو شود. در حالی که نه از کتابخانه های عمومی استقبالی می شود نه از دانلود رایگان کتاب ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.