علی کریمی و دایی اسطوره‌هایم بودند/ مثل طارمی به پول فکر نمی‌کنم

به گزارش خبرنگار مهر، علی علیپور بعد از سپری کردن دو فصل در تیم ماریتیمو پرتغال هفته پیش قراردادی را با تیم ژیل ویسنته دیگر تیم پرتغالی امضا کرد تا دوران جدیدی را در فوتبال اروپا آغاز کند. علیپور در دو فصل برای ماریتیمو ۱۰ بار گلزنی کرد و به دلیل آنچه که اختلاف بر سر تمدید قراردادش با این تیم مطرح می‌شد، در فصل دوم کمتر در ترکیب اصلی ماریتیمو قرار گرفت.

با این حال مهاجم ایرانی در نقل و انتقالی قابل توجه راهی ژیل ویسنته شد؛ تیمی که فصل بعد در لیگ کنفرانس اروپا هم حضور دارد و علیپور می‌تواند حضور در این رقابت‌ها را هم تجربه کند.

پیش از این گفته می‌شد پرسپولیس علاقه مند است تا علیپور را برای فصل بعد به خدمت بگیرد؛ به خصوص که این مهاجم بازیکن آزاد بود و برای پرسپولیس هزینه دریافت رضایتنامه در پی نداشت ولی در نهایت او ترجیح داد در لیگ پرتغال بماند؛ آن‌هم در شرایطی که اعلام کرده است از ۹ کشور از جمله اسپانیا، روسیه، بلژیک، ترکیه، امارات، قطر و… پیشنهاد داشته است.

علیپور در گفتگویی مفصل با روزنامه «ابولا» به تشریح اهدافش در تیم ژیل ویسنته پرداخت و تاکید کرد که هدفش بازی و قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا است. او همچنین اظهار امیدواری کرد که همراه با طارمی در تیم ملی ایران در جام جهانی قطر بازی و گلزنی کند.

– می‌خواهم آهسته ولی مستقیم حرکت کنم‌

– مثل طارمی هستم؛ به پول فکر نمی‌کنم

– رؤیای من بازی در انگلیس و اسپانیا است

– پیشنهاد خوبی از چین داشتم و از نظر مالی ضرر کردم

– به واسطه جانواریو و ادینیو تیم ژیل ویسنته را می‌شناختم

– تمام بازی‌های پرتغال را تماشا می‌کردم

– هافبک‌های ژیل ویسنته را دوست داشتم

– با سرمربی تیم صحبت نکرده‌ام

– می‌توانم برای همیشه در پرتغال زندگی کنم

– دو گلم برای ماریتیمو حیاتی بود

– بازی کنار طارمی راحت است

– منتظر بازگشت به تیم ملی ایران هستم

– حرکات طارمی را ۵ ثانیه قبل می بی نم

– می‌خواهم ژیل ویسنته را به خانه‌های مردم ایران ببرم

– دایی، کریمی و رونالدو اسطوره‌های من بودند

– گل زدن خودم و طارمی را در جام جهانی می بی نم

علی کریمی و دایی اسطوره‌هایم بودند/ مثل طارمی به پول فکر نمی‌کنم

مشروح این گفتگو در ادامه می‌آید:

* اهمیت انتقال از ماریتیمو به ژیل ویسنته را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه انتظاراتی از باشگاه جدید دارید؟

– من به اهدافم در ماریتیمو رسیدم. باید یک قدم جلو می‌رفتم تا قوی‌تر بشوم. به این نتیجه رسیدم که حضور در تیمی با رنکینگ بهتر که در اروپا بازی کند برای من مهم است. می‌خواهم شرایط و پتانسیلم را ثابت کنم. می‌خواهم به ژیل ویسنته کمک کنم و امتیازاتی را برای باشگاه در اروپا به ارمغان بیاورم. من به دنبال موفقیت و رسیدن به سطوح بالاتر هستم. مشتاقانه منتظر بازی در لیگ قهرمانان هستم.

* با توجه به پیشنهاداتی که داشتید چرا ژیل ویسنته را انتخاب کردید؟

– ژیل ویسنته نسبت به همه پیشنهاداتی که از قطر، امارات، چین، کویت، ترکیه، بلژیک، لهستان، روسیه و حتی اسپانیا داشتم بهترین انتخاب برای من بود.

* حضورتان در ماریتیمو را چطور ارزیابی می‌کنید؟

– از ماریتیمو برای دو فصل خوبی که آنجا داشتم تشکر می‌کنم. آنها برای من یک خانواده بودند. باشگاه دری به فوتبال اروپا بود اما حضور در آنجا بسیار سخت بود. من باید فوتبال پرتغال را درک می‌کردم و فقط در فصل دوم به خوبی سازگار و هماهنگ شدم. اکنون احساس می‌کنم برای چالش‌های بیشتر آماده هستم و خود را فردی می بی نم که می‌تواند به بالاترین سطح برود و در تیم‌های بهتر و معتبرترین مسابقات عملکرد بهتری داشته باشد.

* با این همه پیشنهاد و درخواست از کشورهای دیگر، آیا پرتغال شرایطی را دارد که به ابعاد بزرگ‌تری از کار شما کمک کند؟

– فوتبال پرتغال سطح بسیار بالایی دارد و در جهان بسیار شناخته شده است. من اهداف بسیار تعریف شده‌ای دارم، می‌خواهم آهسته اما مستقیم حرکت کنم. خیلی به پول فکر نمی‌کنم؛ کمی شبیه طارمی. دنبال بازی در لیگ قهرمانان یا تجربه حضور در اسپانیا و انگلیس هستم. این هدف من و رؤیای من است. وقتی به ماریتیمو آمدم از نظر مالی ضرر کردم چون پیشنهادات خیلی خوبی از چین داشتم. اما بازی در لیگ پرتغال به خاطر ویترینی که دارد مهم بود.

پرتغال از نظر فرهنگی و آب و هوایی هم به ایران نزدیک است. حتی اینجا با مردم احساس راحتی دارم. هدف من حضور در جمع ۶ تیم برتر پرتغال بود. همه گزینه‌ها را با مدیر برنامه ام در میان گذاشتم و به این نتیجه رسیدیم که ژیل ویسنته بهترین گزینه است. توجه داشته باشید از قبل ژیل ویسنته را می‌شناختم، زیرا فابیو جانواریو و ادینیو در آنجا بازی می‌کردند و آنها در ایران بسیار موفق بودند. (جانواریو در استقلال و ادینیو در تراکتور و مس کرمان بازی کرده بودند)

علی کریمی و دایی اسطوره‌هایم بودند/ مثل طارمی به پول فکر نمی‌کنم
مصاحبه علیپور در روزنامه ابولا

* ژیل ویسنته را برای کاری که در فصل گذشته انجام داد، برای فوتبالی که بازی کرد و بسیاری از مردم آن را یکی از بهترین تیم‌های پرتغال می‌دانستند، چگونه می‌بینید؟ شما به عنوان حریف هم چنین برداشتی داشتید؟

– من تمام بازی‌های پرتغال را دیدم. هیچ مسابقه‌ای نبود که از دست بدهم. اگر دو بازی همزمان بود، ترتیبی می‌دادم که بعداً یکی را ببینم. می‌خواستم بازیکنان و تیم‌ها را بشناسم و بهترین راه را برای سازگاری با هر بازی بدانم. من همیشه بازی‌های ژیل ویسنته را تماشا می‌کردم و هافبک‌هایش را خیلی دوست داشتم. آنها در حمایت از مهاجمان بسیار باهوش و بسیار تکنیکی بودند. آنها توپ را تا نزدیک محوطه حریف حمل می‌کردند و پاس گل می‌دادند.

کار تیمی در ژیل ویسنته بسیار منسجم بود. آنها همیشه بسیار منظم بودند. با تماشای ژیل، هیچوقت احساس نکردم که قرار است بازی را ببازند. همیشه این‌طور به نظر می‌رسیدند که تا آخر می‌جنگند و بازی‌ها را می‌برند. مشخص بود که برنامه و تاکتیکی برای پیروزی وجود دارد. مربی و آنالیزورهای ژیل ویسنته نشان دادند که بسیار توانمند هستند و می‌توانند برنامه‌های حریف را به خوبی بخوانند. من استادیوم و چمنی که روی آن بازی می‌کردند را هم دوست داشتم.

* از نقش ریکاردو سوارس سرمربی تیم در جذب شما مطلع هستید؟ آیا در مورد آنچه او از شما انتظار دارد صحبت کرده‌اید؟

– من برای همه مربیان احترام زیادی قائلم. پرتغال تعدادی از بهترین مربیان جهان را دارد. همه بازیکنان خوب به دنبال مربیان خوب هستند، زیرا از این طریق می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. من بازی‌های ژیل ویسنته را تماشا کردم و همانطور که گفتم احساس کردم مربی چطور تیم را به شکل مثبتی کنترل و با بازیکنان ارتباط برقرار می‌کند. هر بار که بازی‌ها را تماشا می‌کردم، تیم سرحال، پرانرژی و با استراتژی بازی می‌کرد. این چیزها از مربی می‌آید. اما ما مستقیم صحبت نکردیم من مفتخرم که بخشی از تیم و ایده‌های این مربی هستم. او یک مربی بزرگ است.

* آیا حضورت در فوتبال پرتغال تاریخ انقضا دارد؟

– هدف اصلی بازی و قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا است. نمی دانم چند سال طول می‌کشد. اگر بتوانم این شانس را در باشگاهی در پرتغال داشته باشم، عضوی از تیمی باشم که در این رقابت‌ها شرکت می‌کند و این باعث شود به تحقق رویایم ایمان داشته باشم، می‌توانم سال‌ها در اینجا بمانم. اما نمی دانم! من فقط می دانم که زندگی در پرتغال کاری است که می‌توانم برای همیشه انجام دهم زیرا عاشق این کشور و مردمش هستم.

* ما از علیپور طی دو فصل حضور در ماریتیمو ۱۰ گل دیدیم. آیا برای فصل اول در بارسلوس (شهری که ژیل ویسنته در آن قرار دارد) گل زدن در کار خواهد بود؟

– فوتبال آسان نیست. وقتی به پرتغال آمدم برای اولین بار کشورم را ترک می‌کردم. بدترین زمان خود را در سال اول، دور از خانه، در تلاش برای سازگاری و در مواجهه با سناریویی مانند کووید – ۱۹ پشت سر گذاشتم. سخت بود. مادیرا (جزیره‌ای که تیم ماریتیمو در آن است) زیباست اما من آن را با همه چیز بسته یافتم. من خانواده بزرگی دارم، ما همیشه با هم بودیم، من از یک شهر بزرگ آمده‌ام، من عاشق مکان‌های شلوغ بودم. این چیزی بود که من را زنده می‌کرد و به من انرژی می‌داد. در مادیرا فقط در هتل بودم. زبان انگلیسی زیادی بلد نبودم که مانع ارتباط گیری ام می‌شد. سازگاری و همچنین درک ذهنیت مربیان اینجا زمان برد. با این وجود، در فصل اول به ماریتیمو کمک کردم تا در لیگ بماند. من در دو پیروزی ۱ بر صفر ماریتیمو گلزنی کردم. هر دو در هفته‌های پایانی و خیلی مهم بود. این طبیعی نیست که یک مهاجم فقط دو گل بزند، اما آنها برای من حیاتی بودند. در سال دوم، عملکردم خیلی بهتر شد و هشت گل زدم، پنالتی گرفتم و پاس گل دادم.

گام به گام انتظار من این است که گل‌های بیشتری بزنم و نتایج را بهتر کنم. این ذهنیت من را به ژیل ویسنته رساند. باشگاه در این فصل چیزهای بیشتری می‌خواهد، به خصوص اینکه آنها در مسابقات بیشتری حضور دارند. برای ما مهم است که در بازی‌های اروپا (لیگ کنفرانس اروپا) پیروز شویم و به جلو برویم. من به اعداد و آمار فکر نمی‌کنم، این مرا محدود می‌کند. زندگی من فقط گل زدن نیست. اگر بازیکنی در موقعیت بهتری باشد به او پاس می‌دهم. پاس گل مثل گلزنی است. من برای تیم بازی می‌کنم نه برای خودم.

* با بازی کردن در پرتغال با مهدی طارمی، یکی از بزرگترین ستاره‌های فوتبال در سال منتهی به جام جهانی آیا هنوز شانسی برای بازی در کنار او در جام جهانی خواهید داشت؟

– من مشتاقانه منتظر شانس بازگشت به تیم ملی هستم. رؤیای هر بازیکنی بازی برای کشورش در جام جهانی است. در طول این سال‌ها من بهترین تلاشم را کرده‌ام. سخت کار کرده‌ام تا لایق این باشم. با طارمی سه سال در پرسپولیس بازی کردم. در لیگ قهرمانان آسیا بازی کردیم، جام بردیم و گل‌ها و پاس گل‌های زیادی از یکی به دیگری داده شد. بازی با طارمی راحت است. من می‌توانم حرکات مهدی را پنج ثانیه قبل از حرکت ببینم. او هم در کنار من همینطور است. امیدوارم بتوانم در بازی‌های دوستانه حضور داشته باشم و سپس در ترکیب تیم ملی ایران در قطر قرار بگیرم. گلزنی خودم و طارمی را در جام جهانی می بی نم. اما من نمی‌توانم بازیکن انتخاب کنم. این به مربی بستگی دارد. همه ما سرباز تیم خواهیم بود و از مربی پیروی می‌کنیم.

علی کریمی و دایی اسطوره‌هایم بودند/ مثل طارمی به پول فکر نمی‌کنم
شادی گل علیپور و طارمی در پرسپولیس

* شروع خوب با ژیل ویسنته در فصل آینده می‌تواند کمک زیادی به حضورتان در تیم ایران کند؟

– صد درصد موافقم. من باید هر روز بهتر باشم. با بازی در ژیل ویسنته این شانس را دارم که قبل از جام جهانی، در لیگ اروپا بازی کنم. این یک چالش بزرگ دیگر است و من را برای حضور در جدی ترین رقابت روی کره زمین مشتاق تر می‌کند. تمرینات و بازی‌های بیشتری خواهیم داشت. این مسیر رقابتی بیشتری می‌دهد و من را آماده‌تر می‌کند. امیدوارم بتوانم آن را انجام دهم.

* درباره طارمی؛ بازیکنی مثل او چطور برای کسانی که قصد دارند مسیر او را در فوتبال اروپا دنبال کنند الهام بخش است؟

– من و طارمی مدیر برنامه مشترکی داریم که با فوتبال پرتغال آشنایی زیادی دارد. او با من در مورد پرتغال صحبت کرد، پیشنهادهای بسیار بهتری به من داد اما ما فهمیدیم که بهتر است از اینجا شروع کنیم. هدف من موفقیت بین المللی است. این چشم انداز من به عنوان یک کودک است. دیدم که طارمی در تیم ریو آوه چه کرد. انتقال او را به پورتو دیدم. با او صحبت کردم و راهنمایی خواستم. اینگونه به ماریتیمو رسیدم. طارمی بازیکن بزرگ و سخت کوشی است. او هنوز هم می‌تواند کارهای بیشتری انجام بدهد. دیدن طارمی در فرم عالی در پرتغال باعث خوشحالی و افتخار من است. او دوست خوبی است که در صدر رنکینگ قرار دارد.

* و آیا قهرمانی طارمی با پورتو برای ایران افتخار است؟

– من برای او خیلی خوشحالم. برای ایران مهم است که بازیکنی داشته باشد که گل می‌زند و پاس گل می‌دهد که مثل هیچکس دیگری در باشگاه نیست و حالا قهرمان پرتغال شده است. او در تاریخ خواهد ماند و مورد تحسین بسیاری از مربیان قرار خواهد گرفت. ایرانی‌ها همیشه در مورد تیم‌های بزرگ پرتغال صحبت می‌کنند، اعم از پورتو، بنفیکا، اسپورتینگ و همچنین براگا. هدف من آوردن ژیل ویسنته به خانه‌های ایران است.

* و به عنوان سوال پایانی؛ در کنار تمجید طارمی، بت‌ها و اسطوره‌های علیپور در فوتبال چه کسانی هستند؟

– در کشورم علی دایی و علی کریمی. اما من از کودکی طرفدار بی قید و شرط کریستیانو رونالدو بودم. همیشه او را دنبال می‌کردم و پیراهن شماره ۷ او در منچستریونایتد را از همان ابتدا در اتاقم می‌پوشیدم. علاوه بر این، عکس‌های زیادی از او در اتاقم بود.

علی کریمی و دایی اسطوره‌هایم بودند/ مثل طارمی به پول فکر نمی‌کنم

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.