تمهیدات سازمان حج و زیات برای حج تمتع امسال/ ۴۵۰۰ دلار هزینه هر زائر

به گزارش ایرنا از سازمان حج و زیارت، سید صادق حسینی در همایش سراسری روحانیون کاروان‌های حج تمتع به موضوع حج تمتع ۱۴۰۱ و روند مقدمات عملیات اجرایی اشاره کرد و افزود: با وجود اعلام دیرهنگام عربستان سعودی مبنی بر برگزاری حج تمتع امسال همچنین عدم دعوت از کشور ما و سایر کشورها برای انعقاد تفاهم‌نامه به‌صورت حضوری، همه اقدامات اجرایی به‌صورت وبیناری و با تلاش دست‌اندرکاران در سازمان حج وزیارتبه‌خوبیی و با تلاش شبانه‌روزی دنبال شد.

وی با اشاره به برگزاری شورای عالی حج با حضور رییس جمهوری و همکاری آیت الله رییسی برای حج تمتع امسال خاطرنشان کرد: بعد از مشخص‌شدن مقدمات حج تمتع ۱۴۰۱ و رایزنی با هتلداران مکه و مدینه به‌صورت وبیناری، منتظر دریافت ویزا از سوی کشور میزبان شدیم که این بار نیز این اقدام با تأخیر انجام شد و در نهایت، روادید تعدادی از عوامل برای عزیمت به عربستان سعودی و نهایی کردن اقدامات اجرایی برای هتل‌ها و تغذیه و تدارکات و حمل‌ونقل صادر شد و این عوامل در روزهای گذشته به عربستان سفرکرده‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت به رایزنی با دستگاه‌های همکار در داخل ایران اشاره کرد و افزود: در موضوع اعزام حجاج، همه ساله چندین دستگاه همکاری لازم را انجام می‌دهند که امسال نیز دستگاه‌های مربوطه در حوزه حمل‌ونقل هوایی، پزشکی و انتظامی همراهی و همدلی لازم را داشته‌اند که از همه آنها که در این فرصت اندک پای کار آمدندف قدردانی می کنیم.

حسینی افزود: اکنون جداول پروازی نهایی و اقدامات لازم در حوزه بهداشتی و درمانی نیز اندیشیده شده و سایر اقدامات اجرایی نیز به‌خوبی از سوی دست‌اندرکاران حج و زیارت انجام شده است .

وی با بیان اینکه تعدادی از عوامل و دست‌اندرکاران در روزهای گذشته به عربستان سفرکرده‌اند و اقدامات اجرایی در حوزه انعقاد قراردادها با شرکت‌های مربوطه در حوزه مسکن و تغذیه و تدارکات و جداول پروازی را انجام داده‌اند گفت: با وجود فرصت بسیار اندک همه اقدامات اجرایی به‌خوبی مدیریت شده است و هیچ دغدغه‌ای در این ‌زمینه وجود ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت درعین‌حال به برخی مسائل پیش‌آمده در روزهای اخیر و بعد از حضور تیم عوامل اجرایی این سازمان اشاره کرد و گفت: اولین موضوع مربوط به افزایش ۱۵ درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده در عربستان بود که این رقم درگذشته سه درصد بوده است یعنی همه اقلام در این کشور افزایش ۱۲ درصدی در حوزه مالیات داشته‌اند .

حسینی با بیان اینکه این روند در حالی صورت‌گرفته که مبالغ از زایران دریافت شده و وعده داده شده بود؛ افزایش قیمتی نخواهیم داشت، تصریح کرد: موضوع به اقدام عربستان بازمی گردد که حدود ۱۰ روز قبل در مکاتبه ای هزینه برخی خدمات به ویژه خدمات روزهای تشریق را افزایش قابل‌توجهی داد و طبق فهرست اعلامی کشور میزبان این افزایش خدمات برای هر زائر یک هزار و ۱۶۴ دلار تعیین و اعلام شد که رقمی بیش از سی میلیون تومان را شامل می‌شود و این موضوع نیز دومین مسئله‌ای بود که در روزهای گذشته ایجاد شد. در این زمینه ایران و سایر کشورها به‌عنوان اعتراض مکاتباتی انجام داده‌اند که نتیجه‌ای در برنداشته است.

وی با بیان اینکه همه کشورها از این افزایش قیمت‌ها غافلگیر شده‌اند و حتی برخی کشورها حجاج خود را کاهش داده‌اند، خاطرنشان کرد: در این زمینه ضمن مشورت با بعثه مقام معظم رهبری؛ در نهایت مقرر شد حدود کمتر از یک‌چهارم و حدود هفت میلیون تومان این هزینه‌ها از زائران گرفته شود و بخش دیگر این هزینه‌ها از جبران تخفیف‌ها و در نهایت سایر منابع تأمین شود و ما قطعاً نمی‌خواهیم هزینه بیشتر به زائران تحمیل شود.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: مسئله سومی که طی روزهای گذشته بعد از حضور نمایندگان ما به کشور عربستان گزارش شد، افزایش هزینه اقلام پروتئینی شامل مرغ و گوشت و روغن بوده که حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد است که به دنبال مدیریت لازم در این زمینه‌ها هستیم و همه تلاش خود را انجام خواهیم داد.

حسینی اضافه کرد: با احتساب افزایش قیمت‌ها، حج تمتع حدود چهار هزار و ۵۰۰ دلار برای هر زائر می‌شود که البته رقم ۲۱۰ دلار قربانی نیز شامل سایر هزینه‌ها است که این هزینه‌ها امسال به‌خوبی مدیریت شده است.

وی افزود: قطعاً با چنین روندی که در عربستان شکل‌گرفته رقم حج سال آینده برای هر حاجی احتمالاً حدود ۱۳۰ میلیون تومان است که عمده هزینه‌ها به افزایش هزینه‌های عربستان برمی‌گردد.

حسینی با بیان اینکه برخی کشورهای اسلامی بعد از افزایش هزینه انصراف و کاهش تعداد حجاج خود را اعلام کرده‌اند گفت: این در صورتی است که درخواست افزایش سهمیه ۱۰ هزار نفری را نیز اعلام کرده‌ایم.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره اجاره هتل‌ها نیز گفت: با تلاش‌های صورت‌گرفته تخفیف ۳۰ درصدی در اجاره هتل‌ها گرفتیم که برای جبران اندکی از شرایط ایجاد شده موردتوجه قرار می‌گیرد.

حسینی به شروط عربستان مبنی بر کمتر از ۶۵ سال بودن سن حجاج و واکسیناسیون مطابق واکسن‌های تعیین شده این کشور اشاره کرد و افزود: این شرط سنی مطابق احکام شریعت نیست زیرا مهم استطاعت جسمانی حجاج است و در این زمینه نیز مکاتباتی داشتیم اما این ازجمله شروط کشور میزبان بوده است.

وی افزود: متأسفانه ۲۲ هزار زائر ما که در سال ۹۹ پول خود را پرداخت کرده بودند به دلیل این شرط از حج امسال بازماندند که امیدواریم در سنوات آتی اعزام شوند.

رئیس سازمان حج وزارت با بیان اینکه عربستان هشت واکسن را اعلام کرد و مکاتباتی برای پذیرش واکسن‌های معتبر ایرانی انجام دادیم، گفت: متأسفانه در این راستا پاسخی دریافت نکردیم و زائران ما با اطلاع‌رسانی به‌موقع، واکسیناسیون مدنظر را انجام دادند و خوشبختانه مشکلی در این راستا وجود ندارد.

حسینی با بیان اینکه واکسن فلج اطفال نیز از جمله الزامات کشور میزبان برای زائران بود، افزود: خوشبختانه با همراهی دستگاه‌های ذی‌ربط واکسن فلج اطفال و مننژیت برای حجاج تأمین شد تا زائران مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در مدت زمانی اندک همه اقدامات اجرایی که باید برای یک حج موفق انجام می‌دادیم به فضل الهی انجام گرفت و مشکلی در این زمینه و حتی انتقال ارز وجود نداشته است .

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: همه عملیات اجرایی و مقدماتی برای اجرای یک حج شکوهمند و سالم انجام شده و مشکل نداریم؛ نخستین پرواز زائران ما ۲۳ خرداد و آخرین پرواز بازگشت نیز آخرین روز ماه ذی الحجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه جداول پروازی تنظیم و تایید شده و دغدغه ای در این خصوص وجود ندارد تصریح کرد: به طور میانگین روزانه تعداد ۸ تا ۹ پرواز ۲۷۰ نفر ه از ایران از ۱۷ ایستگاه پروازی داریم که در بازگشت روزانه تعداد ۱۲ پرواز انجام می‌گیرد و همه پروازها نیز بر عهده هواپیمایی ایران است و سعی بر این است از هواپیماهای مطلوب و استاندارد استفاده شود.

وی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حوزه کرونا تاکید کرد و گفت: به دلیل حضور حجاج از کشورهای مختلف رعایت نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی الزامی است زیرا در صورت بیماری یک نفر به کرونا، سایرین نیز با مشکل روبرو خواهند شد.

وی بر احترام و رعایت قوانین کشور میزبان تاکید کرد و گفت: در دیدارهایی که با مراجع عظام تقلید داشته‌ایم بر رعایت قوانین کشور میزبان از سوی زائران تاکید داشته‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت دررابطه‌با موضوع مدیریت بحران و تشکیل ستاد دراین‌خصوص گفت: امسال به‌گونه‌ای طراحی شده که با نصب اپلیکیشن حرکت کاروان‌ها رصد شود و برنامه‌ریزی مناسبی از سوی ستاد مدیریت بحران صورت‌گرفته تا دغدغه‌ها به حداقل کاهش یابد؛ ضمن اینکه قرار است باتوجه‌به رایزنی‌ها، ۶ ایستگاه برای راهنمایی زائران در منا اختصاص یابد تا حادثه و مشکلی نداشته باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.