چند فیلم بفروش را جایگزین چرخه اکران کنید/ مخاطب راضی می‌شود؟

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، در آخرین خروجی شورای راهبردی سینما، مقرر شد که ۵ فیلم هناس، بدون قرار قبلی، والدین امانتی، بی‌صدا حلزون و نقره‌داغ از صبح چهارشنبه ۱۸ خردادماه در سینماهای سراسر کشور به روی پرده بروند تا بدین‌ترتیب از سومین بسته اکران سینماها در سال ۱۴۰۱ رونمایی شده باشد.

در همان متن منتشرشده از سوی روابط‌عمومی سازمان سینمایی، به این مهم اشاره می‌شود که این جلسه با حضور محمد خزاعی برگزار شده است و این نکته حائز اهمیت است که رئیس سازمان سینمایی در جلسه انتخاب فیلم برای اکران حضور داشته باشد چرا که تا پیش از این، چنین وظیفه‌ای به دوش شورای صنفی نمایش بوده است که حالا با روی کار آمدن شورای راهبردی، این امکان، در اختیار این شورا قرار گرفته است.

اما نکته‌ای که در این زمینه، مهم است آن‌که هنوز اعضای این شورا هنوز معرفی نشده است. در ابتدا، از حضور چند سینماگر در این شورا، اخباری منتشر شد که بعدها، برخی زمزمه‌ها، گمانه‌هایی را مبنی بر استعفای آن اعضا مطرح کرد. با این حال انتخاب برای اکران ۱۸ خردادماه، می توانست یک انتخاب برآمده از یک تیم، متشکل از نمایندگان صنوف سینمایی باشد.

اکران عید به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان، عایدی خاصی برای سینمای ایران نداشت. اکران عیدفطر نیز به دلایلی چون گرمای هوا و آغاز امتحانات دانش آموزان و دانشجویان، چندان با استقبال خاصی مواجه نشد. حالا و اما در آخرین فرصت طلایی شش‌ماهه ابتدای امسال، شورای راهبردی، فیلم‌هایی را برای یک بازه ۵۰ روزه طلایی تا آغاز محرم انتخاب کرده است که باید منتظر ماند تا میزان استقبال از آنها مشخص شود.

۵۰ روز پیش رو، یک فرصت طلایی و حتی به‌نوعی، حساس‌تر و بهتر از دوره نوروز و عیدفطر است. ۵۰ روزی که اعیادی چون غدیر، قربان، میلاد امام رضا (ع) و . . . را در خود جای داده و خانواده‌ها، آسوده از امتحانات فرزندان خود، می‌توانند استقبال خوبی از سینماها به عمل بیاورند که انتخاب، یک فیلم مربوط به ترور دانشمند هسته‌ای، یک فیلم مربوط به زائر امام رضا (ع)،یک درام با محوریت کاراکتری ناشنوا، یک فیلم حوزه کودک و نوجوان و یک کمدی از جنس سینمای بدنه را به‌عنوان ترکیب جدید اکران در نظر گرفته است که پیش بینی می شود انتظارات گیشه را تامین نکند.

این انتخاب‌ها در شرایطی محقق شده که ۵۰ روز آینده، یکی از بهترین‌ زمان‌های سال برای سینماها است و انتخاب آثار خوب، می‌تواند زیان‌های ۱۰۰ روز اخیر سینماها با را به‌نوعی جبران کند. آنچه اما در مورد این ۵ فیلم، تقریبا می تواند محتمل باشد این است که این آثار شاید نتوانند به فروش خوبی دست یابند و احتمالا به مرز یک فروش معمول نیز نخواهند رسید.

این ۵ فیلم بهترین انتخاب ممکن برای اکران بعد از ایام عاشورا می تواند باشد که می‌بایست فیلم‌های ملایم‌تری به روی پرده بروند اما اینکه شورای راهبردی برای یک بازه ۵۰روزه که هیچ محدودیتی به لحاظ مناسبت‌های عزاداری و کرونا وجود ندارد، دست به چنین انتخاب‌هایی زده، قطعا جای تامل بیشتری دارد.

 این شورا نمی‌تواند انتخاب این ۵ فیلم را در نتیجه کارشناسی‌های صورت‌گرفته عنوان کند و احتمالا عدم آمادگی صاحبان فیلم‌ها برای نمایش در این بازه زمانی عنوان می‌کند که  این مورد هم نمی‌تواند درست باشد.

با توجه به محدود بودن سرگروه‌های سینمایی و قوی بودن این احتمال که کف فروش این ۵ فیلم خیلی زود می‌افتد، دیگر نمی‌توان در اثنای تیرماه که زمان اندکی تا ماه محرم باقی‌مانده، صاحبان یک فیلم بفروش را راضی به آغاز نمایش کرد.

بنابراین باید برخی از فیلم‌های اکران جدید، با چند فیلم بفروش کمدی و اجتماعی تعویض شود. یعنی همان‌طور که سازمان سینمایی در دومین هفته اسفندماه ۱۴۰۰، ۲ فیلم فهرست قطعی اکران نوروز را بیرون کشید، اکنون هم باید در این فهرست، دست برده و حداقل ۲ فیلم پرفروش را در این ترکیب بگنجاند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.