به استناد آمار؛ بلیت نیم‌بها گیشه سینما را نجات می‌دهد؟

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، از اسفندماه سال گذشته که مقرر شد بهای بلیت سینماهای کشور با ۵۰درصد افزایش، تا ۴۵ هزار تومان افزایش یابد، کاملا مشخص بود که سینمای ایران در سال جاری، با تبعات بیشتری از بابت این افزایش نرخ مواجه خواهد بود. در برابر این گزاره کاملا متقن، مدیران سینما و علی‌الخصوص سینماداران، این افزایش را جزئی عنوان کردند و همچنان از سینما به عنوان ارزان‌ترین تفریح مردم ایران نام بردند.

نمونه تاثیر بهای بلیت بر میزان مخاطب، می‌توان به گیشه فیلم «بدون قرار قبلی» در روز شنبه اشاره کرد که روز شنبه، در تمام کشور به صورت نیم‌بها محاسبه شد و نتیجه این شد، به رده سوم جدول صعود کرد

این افزایش بهای بلیت، خیلی زود تاثیرات خود را در اکران نوروزی مشخص کرد و درحالی که فیلم‌های مناسبی به روی پرده نوروز امسال نرفتند، در نقش یک کاتالیزور، تا توانست به شیب منفی تعداد مخاطبان سینما، شتاب داد تا جایی‌که تعداد مخاطبان اکران نوروزی سینما، در یک آمار عجیب، به مرز ۷۸۰ هزار نفر هم نرسید.

با این حال، باز هم سینمادارها که بیشترین ذی‌نفعان این افزایش بهای بلیت بودند، همچنان با مقاومتی عجیب، کیفیت فیلم‌ها و نبود تبلیغات مناسب را دلیلی برای این استقبال ضعیف عنوان کرده و حتی اعلام کردند که بهای بلیت باید بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که اکنون وجود دارد. با این حال اما همان‌گونه که انتظار می‌رفت، بهای بلیت به همان میزان باقی ماند تا گیشه سینما برای سال جاری با تهدیدی جدی مواجه باشد.

در نمونه‌ای جدید از تاثیر بهای بلیت بر میزان مخاطب، می‌توان به گیشه فیلم بدون قرار قبلی در روز شنبه اشاره کرد. فیلمی که به دلیل میلاد امام رضا (ع)، در روز شنبه، در تمام کشور به صورت نیم‌بها محاسبه شد و نتیجه این شد، فیلمی که در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هفته گذشته، در رده پنجم جدول فروش قرار داشت، به دلیل بهای نیم‌بها، به رده سوم جدول صعود کرد.

به استناد آمار؛ بلیت نیم‌بها گیشه را نجات می‌دهد؟

بر همین اساس، بلیت نیم‌بهای روز شنبه این فیلم سبب شد تا حدود ۴۱۰۰ نفر در سراسر کشور به تماشای این فیلم بنشینند. این آمار برای روز جمعه این فیلم، تنها ۲ هزار نفر بود. البته که در این زمینه باید تعداد سانس را نیز در نظر گرفت. در روز شنبه، انفرادی با ۳ برابر سانس بدون قرار قبلی، حدود ۷ هزار نفر را به سینماها کشاند و علف‌زار نیز با حدود ۲ برابر تعداد سانس نسبت به فیلم شعیبی، حدود ۴ هزار نفر مخاطب داشت.

قطعا در پیش گرفتن برخی سیاست‌های تشویقی نظیر افزایش روزهای نیم‌بها یا ارائه کد تخفیف برای هر سینما می تواند به افزایش مخاطب سینما کمک قابل‌توجهی کندبنابراین کاملا مشخص است که بهای بلیت، نقش قابل‌توجهی در میزان استقبال مخاطبان دارد و مقاومت مدیران سینمایی و سینمادارها از این اتفاق، توجیه حرفه‌ای ندارد. ضمن اینکه قرار بود برای این بهای بلیت، مشوق‌هایی نظیر تعدد روزهای نیم‌بها درنظر گرفته شود اما این اتفاق رخ نداد تا تعداد مخاطبان سینما طی ۸۵ روز اخیر به ۳ میلیون و ۵۵۹ هزار نفر در سراسر کشور برسد که قطعا آمار چندان مناسبی برای فصل اخیر محسوب نمی‌شود.

در شرایط کنونی که کاهش قیمت بلیت، کاملا منتفی به نظر می‌رسد، قطعا در پیش گرفتن برخی سیاست‌های تشویقی نظیر افزایش روزهای نیم‌بها یا ارائه کد تخفیف برای هر سینما در روزهای ابتدایی هفته، ‌می تواند به افزایش مخاطب و بالا رفتن گیشه فروش فیلم‌ها کمک قابل‌توجهی کند.

به استناد آمار؛ بلیت نیم‌بها گیشه را نجات می‌دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.