برای گرفتن حق آلایندگی اهواز باید رو بزنیم

غلامرضا شانه‌سازان در شصتمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان برگزار شد، با اشاره به دلایل روی زمین ماندن مشکلات شهر اظهار کرد:  تنها منبع درآمد شهرداری عوارض است که یا گروگان گرفته شده یا رانت شده‌اند و آن را پرداخت نمی‌کنند و سرریز مشکلات به سمت شهرداری می‌رود.

وی افزود: کسی ترک فعل دستگاه‌های دیگر را نمی‌بیند؛ تنها نهادی که راحت با آن برخورد می‌کنند شهرداری است که می‌بینیم حسابش را مسدود می‌کنند یا اعتصابات رخ می‌دهد.

شانه‌سازان با تاکید بر پیگیری مسائل زیست محیطی بیان کرد: وزارت نیرو باید در مورد تامین نشدن حق‌آبه تالاب‌ها جوابگو باشد. ترک فعل‌ها نیز باید مطرح شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای شهر اهواز با اشاره به تاخیر در پرداخت حقوق پرسنل شهرداری عنوان کرد: شهرداری از خود درآمدی ندارد و زمانی که حق آلایندگی گروگان گرفته می‌شود نیز باید با هزار واسطه برای گرفتن حق‌مان رو بزنیم.

در پرداخت عوارض شرکت‌ها و صنایع، دست برده می‌شود

در ادامه احمد سراج رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز نیز گفت: مقالات منتشر شده در دهه ۹۰ در مورد بحث ناپایداری زیست محیطی نشان‌دهنده وضعیت خطرناک آلاینده‌ها در شهر بوده است؛ در این مقالات محله به محله اهواز  از این نظر بررسی شده‌اند و منطقه ۸ شهر اهواز آلوده‌ترین منطقه شهر از نظر آلودگی صنعتی است که این وضعیت به دلیل وجود شرکت‌های آلاینده در محدوده شهری است.

وی افزود: از جوی‌های روباز مناطق ۱، ۷، ۵ و ۶ فاضلاب خانگی عبور می‌کند؛ آیا این وضعیت، آلایندگی زیست محیطی ندارد؟ فاضلاب از کنار منازل و محل فروش نیازهای روزانه مردم عبور می‌کند اما چرا صدای کسی درنمی‌آید؟

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز گفت: امروز به راحتی صنایع سنگین آلاینده بودجه مختصری را برای رفع آلایندگی می‌گذارند و درجه آلایندگی خود را کاهش می‌دهند. نباید این صنایع با این بودجه مختصر به نوعی از پرداخت عوارض که پول مردم است فرار کنند؛ هر چند این عوارض جبران‌کننده سلامت مردم نیست.

سراج با  انتقاد از نبود شفافیت در پرداخت عوارض از سوی شرکت‌ها و صنایع بیان کرد: ما نمی‌دانیم هر شرکت در حال پرداخت چه عوارضی است. علاوه بر این، در همین هم دست برده می‌شود.

وی با اشاره به آلایندگی شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر و سوراندن مزارع نیشکر عنوان کرد: مزارع نیشکر باید جزو صنایع آلاینده قرار بگیرند؛ این موضوع، مطالبه جدی مردم است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز گفت: فاضلاب‌های پزشکی، درمانی و بیمارستانی در رودخانه کارون تخلیه می‌شود که این کار، فاجعه است.

سراج با طرح این سوال که سهم شهرداری از صندوق ملی محیط زیست کجا است؟ تصریح کرد: ۶۰۰ میلیارد تومان را از عوارض اهواز و خوزستان به صندوق ملی محیط زیست می‌برند و بعد، ۴۰ میلیارد تومان از آن را با اخذ سود قابل توجه و هزار منع به خودمان برمی‌گردانند؛  موانع زیادی ایجاد کرده‌اند و تاکنون یک ریال از این مبلغ اخذ نشده است.

وضع اهواز بعد از ۳۰، ۴۰ سال بدتر شده و بهتر نشده است

در ادامه محمدحسین ملایی زمانی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، امور ورزش و جوانان شورای شهر اهواز نیز گفت: تشخیص مسائل شهر به درستی انجام نشده و از طرفی درمان مشکلات شهر نیز موثر نبوده است.

وی بیان کرد: با وجود این مسائل بعد از ۳۰، ۴۰ سال وضعیت شهر اهواز بدتر شده و بهتر نشده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی امور ورزش و جوانان شورای شهر اهواز گفت: دیگر دستگاه‌ها پشت شهرداری سنگر گرفته‌اند و تعهدی نسبت به مسائلی که موجب می‌شود شهرداری عملکرد خوب نداشته باشد، ندارند.

وی بیان کرد: برای بسیاری از مدیران، موضوع شهر مهم نیست و موضوع‌های شهر در درجه چندم برای آن‌ها است و تنها سازمان‌محور هستند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.