پروژه غبارگیر ۰۴-۲۰ حمل مواد با موفقیت در فولاد خوزستان اجرا شد

تولیــد پایدار و با کیفیــت جهانی با در نظر گرفتن مولفه های زیست محیطی، راهبرد اصلی شرکت فولاد خوزســتان به شمار می آید. پروژه‌های فولاد خوزستان در چارچوب طرح های اصلی شــرکت با اهداف: پایداری تولید، بهینه ســازی، افزایــش ظرفیــت، عمومی و پشتیبانی (زیست محیطی، مسئولیت های اجتماعی، لجستیک و سازه) اجرا می شوند. در سال‌های اخیر شرکت فولاد خوزستان به منظور کاهش غبار صنعتی و سالم‌سازی محیط زیست، پروژه‌های مختلفی را در راستای اهداف راهبردی تعریف و اجرا نموده است. از جمله این پروژه‌ها، اجرای موفقیت‌آمیز پروژه‌ی غبارگیر جدید ۰۴-۲۰ است. کاهش قابل ملاحظه غبار در قسمت حمل مواد شــرکت فولاد خوزستان از نتایج قابل توجه این پروژه است. 

در ادامه مصاحبه خبرنگار روابط‌عمومی فولاد خوزستان با مهدی زارعی مدیر پروژه های زیست‌محیطی را می‌خوانید. 

در ابتدا در مورد مشخصات این پروژه توضیح دهید‌؟  

پروژه غبارگیر جدید ۰۴-۲۰ حمل مواد فولاد‌سازی، به منظور جمع‌آوری غبار از محل ریزش آهن اسفنجی در نوار نقاله های برج های ۱۵۹ و ۰۲-۲۰ (سیلوی ۲۰۰۰ متر مکعبی آهن اسفنجی) تعریف شده است. این پروژه با هزینه‌ی ۱۳ میلیارد تومان و ۳۲۰۰۰۰ یورو به مــدت ۳۰ ماه تعریف و کار طراحی، تامین و نصب آن به شــرکت نوآوران صنعت سبز واگذار شد. محدوده کاری این پروژه، احداث یک مجموعه غبارزدایی شامل سازه غبارگیر و یک دستگاه غبارگیر تر به ظرفیت تقریبی ۳۶۰۰۰ نرمال متر‌مکعب در ساعت و اجرای شبکه داکتینگ از مبادی تولید غبار در محل‌های ریزش مواد و شوت‌های خروجی است.

 ✨ در مورد ویژگی های این پروژه  توضیح دهید؟

 در این پروژه از فناوری شرکت TREMA آلمان استفاده شده و دارای ۸۰ تن سازه فلزی، ۵۰ تن تجهیزات مکانیک، ۱۲۰۰ متر پایپینگ و ۹۰۰۰ متر کابل کشی است. از ۲۲ نقطه مکش مشخص شده، غبارگیری انجام می‌شود و اجرای پروژه به دلیل کمبود فضا تنها در ۳۰۰ متر مربع اجرا شده است. 

نحوه کار غبارگیر به صورتی است که غبار جمع‌آوری شده از نقاط مکش، ابتدا وارد سیکلون شده و یک غبارگیری مقدماتی (بیشتر ذرات بزرگتر) انجام شده و غبار جمع‌آوری شده به محفظه زیر سیکلون انتقال داده می شود. بعد از آن با یک شوت آکاردئونی به کامیون تخلیه می‌شود.

 پس از غبارگیری مقدماتی، غبار وارد ونتوری شده و به همراه تزریق آب به آن به‌ صورت لجن درآمده و سپس وارد سپریتور شده و غبارگیری تکمیلی انجام می‌شود. در نتیجه‌ی این فرآیند هوای پاک از استاک خارج خواهد شد. لجن تولید شده را پمپ‌های تصفیه‌خانه به پساب صنعتی می‌ریزند. جهت انجام عملیات غبارگیری، فن با ظرفیت ۴۴۰۰۰ متر مکعب در ساعت و هد ۱۴۶ میلی بار استفاده شده که این فن توسط یک موتور با توان ۳۱۵ کیلو واتی تغذیه می شود. تغذیه آب اسکرابر با استفاده از یک خط لوله ۶ اینچ با حجم ۷۲ مترمکعب بر ساعت انجام شده و آب برگشتی (لجن) نیز با یک خط ۴ اینچ لوله پلی اتیلن منتقل می شود. 

و سخن پایانی؟  

در پایان از حمایت های مدیرعامل، معاون برنامه ریزی و اجرای پروژه‌ها، همکاری مجموعه مدیریت بخش فولادسازی، مدیریت زیست محیطی و تلاش های تیم پروژه پیمانکار، مشاور و کارفرما تشکر و قدردانی نموده و امیدوارم با تکمیل سایر پروژه‌های زیست‌محیطی شاهد موفقیت‌های روزافزون شرکت فولادخوزستان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.