نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد با دستگاه‌های نظارت امور پیمانکاران برگزار شد

نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد فولاد خوزستان با دستگاه‌های نظارت امور پیمانکاران ۱۲ آبان‌ماه ۱۴۰۰ با حضور علیرضا مخبر‌ دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسئولیت‌های اجتماعی، سعید قاسم‌زاده معاون منابع انسانی و امور اجتماعی، محمود لندی معاون بهره‌برداری، محمود اکابر مدیر تضمین کیفیت، سید‌سمیع موسوی مدیر امور اداری و جمعی از مدیران شرکت فولاد خوزستان و مدیران عامل شرکت های تابعه که به طور مستقیم با پیمانکاران در ارتباط هستند، در تالار طوبی مجموعه دویست‌ دستگاه برگزار شد.
در ابتدای نشست محمود اکابر مدیر تضمین کیفیت با بیان این جمله که مسیر تحول در سازمان همواره با چالش‌هایی همراه است،‌ افزود:
 برای ایجاد تحول و عارضه‌یابی  ابتدا باید به سمت اصلاح فرآیند ها و پس از آن ساختارها و تعیین تکلیف فراهم آوری منابع ضروری، تعیین مسئولیت ها و اختیارات و در نهایت طرح ریزی نظام مدیریت عملکرد حرکت کرد.
در ادامه سید‌سمیع موسوی مدیر امور اداری فولاد خوزستان نیروهای شاغل در مجموعه را بالغ بر ۱۵۲۰۰ تن اعلام کرد و افزود: هدفمند کردن  نیروی انسانی در بهره‌وری موثر است. اصلی‌ترین رکن تعامل موثر با  پیمانکاران، ‌دستگاه نظارت است،  دستگاه‌های نظارت با اطلاع و جاری سازی دستورالعمل‌های نظارتی موجبات افزایش خشنودی نیروی انسانی پیمانکاران را فراهم می آورند. هدف از این نشست، تبادل نظر و ایجاد تعامل موثر میان معاونت منابع انسانی و امور اجتماعی و دستگاه نظارت در جهت تعامل با نیروی انسانی پیمانکاران  است.
محمود لندی معاون بهره‌ برداری فولاد خوزستان نیز ضمن تشکر از حضور مدیران ناظر اظهار داشت: بخش بزرگی از فعالیت‌های جاری مجموعه فولاد خوزستان در اختیار پیمانکاران است. باید نسبت به بازنگری و بهبود شرایط گام برداشت. در سال‌های اخیر با توجه  کمبود نیرو و عدم توانایی جذب به سمت جذب نیروهای پیمانکاری حرکت کردیم. مواردی همچون فعالیت‌های اصلی، تولیدی، دانشی و حساس شرکت برون‌سپاری نمی‌شود. در صورت نیاز و‌ در شرایط خاص موارد یاد شده به صورت برگزاری مناقصه واگذار می‌شود. مدیران نظارتی هسته مستقیم ارتباطی با پیمانکار هستند.  وضعیت معیشتی، رفاهی و ایمنی نیروهای پیمانکار مواردی هستند که می‌بایست از سوی مدیران نظارتی در نظر گرفته شود.
لندی در ادامه گفت: در کمیته عالی منابع انسانی نحوه تعامل با پیمانکار مصوب شده است. بیشترین نیروی پیمانکار در سایت‌های بهره‌برداری هستند. در سازمان نیروهایی وجود دارند که سالهاست به فعالیت مشغول می باشند. در صورت امکان نیروهای پیمانکار ماهر و موثر با نظر مدیران نظارت‌ در جایگاه شرکت‌های پیمانکاری ارتقا می یابند. در گذشته به نیروهای غیر شرکتی مستمر و غیر مستمر اطلاق می‌شد، در دستورالعمل‌ جدید، نیروهای پیمانکار به دو گروه پروژه و غیر‌پروژه‌ای تقسیم شده اند.
معاون بهره‌برداری فولاد خوزستان هدف از دستورالعمل تدوین شده را تعیین حد و حدود دستگاه نظارت و پیمانکار  دانست و افزود: نیروهای پیمانکار بخش مهمی از ساختار منابع انسانی مجموعه فولاد خوزستان هستند. ارزبایی، آموزش و کارمند‌یابی، جبران خدمت و ساختار در این دستورالعمل بازنگری شده است. متولی اجرای این دستورالعمل امور قراردادها و کمیسیون معاملات می باشند.
سعید قاسم‌زاده معاون منابع انسانی و امور اجتماعی فولاد خوزستان با اشاره به این موضوع که شرایط کسب و کار در سال‌های اخیر تغییر کرده است، افزود: مدیران نظارتی فولاد خوزستان باید در چارچوب قانون و تعامل سازنده میان پیمانکار و دستگاه نظارت حرکت کنند. در شرایط یکسان کاری، می‌بایستی برای نیروهای پیمانکاران هم  شرایط یکسان در نظر گرفت،‌ مواردی همچون بدی آب و هوا و طبقه‌بندی مشاغل در مورد نیروهای پیمانکار شکل اجرایی می‌گیرد. نیروهای پیمانکار زبده مورد تشویق و نیروهایی که‌ توانایی ندارند باید از مجموعه جدا شوند.
قاسم‌زاده در ادامه گفت: پیمانکار باید با دستگاه نظارت مستقیم در ارتباط باشد. واحد روابط کار مسئولیت تعامل با نیروهای پیمانکار را نیز عهده‌دار است. بومی‌گزینی در رده‌‌های مختلف تحصیلی اولویت مجموعه فولاد خوزستان است.
در پایان این نشست دکتر علیرضا مخبر‌ دزفولی قائم‌ مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسئولیت‌های اجتماعی گفت: اقناع سازی، اطلاع رسانی و پاسخگویی کامل به ابهامات و خواسته های ‌‌کارکنان، نیازمند مشارکت کلیه دستگاه های نظارتی است. از مدیران ناظر و دیگر مدیران شرکت انتظار می‌رود در دسترس باشند و شرایطی مهیا کنند که رسیدگی به درخواست ها و نیازمندی ها به صورت مطلوب‌ صورت پذیرد و به تبع آن  پاسخگویی به صورت مناسبی انجام شود. مدیران نظارتی به مشکلات و مسائل نیروهای پیمانکار با گفت و گو،‌ شنیدن نظرات آن ها و حضور مستمر در کارگاه ها، اهمیت دهند و به صورت هدفمند مشکلات را دسته‌بندی، رصد، رسیدگی و در نهایت حل کنند. بهترین مسیر انتقال خواسته‌های نیروهای پیمانکار مدیران نظارت هستند و در هر لایه ای مشکلات توسط عزیزان ناظر قابل حل است و باید حل کنند و اگر اختیارات بیشتری برای حل آن ها لازم است به لایه عالی تر و مافوق منتقل شود و کار، تا حل مشکل دنبال شود.
دکتر مخبر دزفولی گفت: در واقع رهبران سازمان ها، والدین سازمان ها هستند و باید با تشویق رفتارهای مطلوب، آنها را تثبیت و در عین حال از بی نظمی در کار قاطعانه جلوگیری کنند.
مخبر‌ دزفولی گریزی هم به پیاده‌سازی طرح ارتقای افقی در مجموعه فولاد خوزستان زد و اظهار داشت: ارتقای افقی سال‌هاست دغدغه‌ی فکری کارکنان بوده است. با توجه به شرایط سازمان و محدودیت‌های جایگاه سازمانی و ارتقای عمودی، بهترین شرایط برای تامین نظر کارکنان ارتقای افقی است که خوشبختانه با نگاه مثبت مهندس ابراهیمی در دستور کار قرار گرفته است.
قائم مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسئولیت های اجتماعی در پایان دو خبر خوش هم داد. اول راه اندازی و تملک اماکن زیارتی، سیاحتی در مشهد مقدس و شمال کشور برای گردشگری و رفاه کارکنان که آرزوی چندین ساله همکاران است؛ و دوم تهیه بسته جذابی برای ایجاد خدمات رفاهی و نشاط خانواده بزرگ فولاد خوزستان خصوصا بعد از ماه ها در قرنطینه بودن که امید است منجر به انگیزه بخشی به همکاران شود.
دکتر مخبر دزفولی تشکیل کمیته امور رفاهی توسط مدیرعامل محترم و تصویب نهایی پیشنهادات این کمیته در کمیته عالی منابع انسانی را در این راستا دانست.
گزارش خبرنگار ما حاکی است، پایان‌بخش این نشست با پرسش و پاسخ حاضرین همراه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.