امید به افزایش تولید محصولات گلخانه ای در کهگیلویه و بویراحمد

در شرایطی که کارشناسان حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد توسعه کشت های گلخانه ای را خط پایانی بر تولیدات فصلی می‌دانند مساله توسعه این نوع کشت نقش اثرگذاری در افزایش درآمد بهره برداران دارد و لذا دولت با ۲ تصمیم ارزنده تفویض میز صادرات محصولات گلخانه ای و اعطای مشوق به ترانزیت هوایی گل رز برای افزایش کشت های گلخانه ای و افزایش درآمد کشاورزان این حوزه در تکاپو است. 

صاحب نظران استان کهگیلویه و بویراحمد مدت های مدیدی است که کشت های گلخانه ای را راهکار بهره وری بهینه از حوزه آب و خاک می دانند زیرا در این نوع کشت بهره بردار با کنترل شرایط دمایی در هر چهار فصل  سال قادر به تولید است. 

 ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد اما سهم کشت  های گلخانه ای در این استان تنها ۵۳ هکتار است.

درحالی که سالانه حدود یک میلیون تن محصول کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود کمتر از ۱۰ هزار تن آن  محصولات گلخانه ای است که سهم اندکی است.

توت فرنگی، گوجه، خیار، انواع فلفل رنگی از جمله محصولات گلخانه ای است که هم اکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

مزایای اختصاص میز صادرات محصولات گلخانه ای 

بهبود درآمد فعالان حوزه تولیدات گلخانه ای ، فراهم شدن زمینه افزایش سرمایه  گذاری در این زمینه و  ایجاد فرصت های شغلی جدید از حداقل مزایای اختصاص میز محصولات گلخانه ای برای حمایت از صادرات این نوع تولیدات به کشورهای خارجی در کهگیلویه و بویراحمد است.

از آنجا که استان کهگیلویه و بویراحمد با تولید سالیانه ۲۱ میلیون گل رز یکی از قطب های این محصول محسوب می شود و فراهم کردن زمینه صادرات این محصول به کشورهای خارجی از درخواست های همیشگی بهره برداران است  طرح یاد شده می تواند راهکاری گرهگشا برای افزایش درآمد تولید کنندگان گل رز در استان قلمداد شود.

هم اکنون ۲ هزار نفر در حوزه پرورش گل در کهگیلویه وبویراحمد مشغول بکار هستند که اجرایی شدن این تصمیم افزون بر افزایش بهره برداران کنونی توسعه تولید گل در استان را نیز در پی دارد.

کاهش خسارت های ناشی از سرمازدگی و گرمازدگی، افزایش کیفیت تولیدات کشاورزی و بازارپسندی از دیگر مزایای کشت های گلخانه ای بشمار می رود.

 معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: در راستای تفویض اختیار برگزاری میزهای صادراتی به استانها از سوی سازمان توسعه تجارت، برگزاری میز تخصصی صادراتی گلخانه ای به این استان تفویض شد.

امیرتیمور موسویان اظهار داشت: تسهیلات با کاهش سودهای بانکی و کمک های بلاعوض به بهره برداران به منظور توسعه  سرمایه گذاری و صادرات محصولات گلخانه ای در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: به منظور استفاده بیشتر از دیدگاه های تشکل‌های خصوصی و محوریت کار، بهره‌وری کافی از ظرفیت‌های موجود  استان در راستای توسعه تجارت و رفع مشکلات، تفویضِ میزهای توسعه صادرات محصولات کشاورزی به کمیسیون‌های کشاورزی اتاق‌های بازرگانی کشور داده شد تا روند انجام این فرایند با محوریت اتاق‌های بازرگانی انجام گیرد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد همچنین از اعطای مشوق ترانزیت هوایی جابه جایی تولیدات گلخانه ای به کهگیلویه و بویراحمد از طریق کشور روسیه خبر داد.

موسویان با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد از مناطق مهم تولید گل رز کشور بشمار می رود  که صادرات این محصولات به خارج از کشور خواست سرمایه گذاران این حوزه است ابرازامیدواری کرد: با اجرای این طرح ها ضمن افزایش درآمد بهره برداران زمینه ایجاد فرصت های شغلی در این حوزه نیز فراهم شود.

دیدگاه کارشناسان

یک کارشناس کشاورزی و تولید کننده گل رز در کهگیلویه و بویراحمد می گوید: با توجه به بالا بودن قیمت نهاده های کشاورزی، حق الزحمه کارگران و هزینه احداث گلخانه توسعه کشت های گلخانه ای در استان نیاز است دولت برای فراهم شدن زمینه صادرات این محصول گام های اساسی بردارد.

امیر حسینی عنوان کرد: ادامه حیات حوزه پرورش گل و گیاه در استان با توجه به اشتغالزایی خوب آن همچنین نیازمند پرداخت تسهیلات بلاعوض است.

طرح های در حال اجرا

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون پنج شهرک گلخانه ای در این استان با مساحتی بیش از ۱۴۰ هکتار در دست اجرا می باشد.

سید صمد منصوری  افزود:۲۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات دولتی ملی و استانی برای ایجاد زیرساخت پنج شهرک گلخانه‌ای در این استان تاکنون هزینه شده است.

وی بیان کرد: این تعداد مجتمع شامل ماهور باشت گچساران به مساحت ۲۸ هکتار، فدک سرابیز باشت ۳۴ هکتار، مجتمع گلخانه ای ناصرآباد گچساران ۲۴ هکتار، دشت مازه کهگیلویه ۳۴ هکتار و مجتمع گلخانه ای بهمئی۱۹ هکتار است.

منصوری اظهار داشت: ۱۹۰ میلیارد ریال  اعتبار برای تکمیل زیرساخت های پنج شهرک گلخانه ای در شهرک های کشاورزی این استان نیاز است.

وی میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح را ۷۵ درصد اعلام کرد و گفت: بزودی عملیات اجرایی سه شهرک گلخانه ای به مساحت ۶۰ هکتار در استان اجرا خواهد شد.

منصوری افزود: تمام این گلخانه ها در سطح استان  مجهز به سیستم آبیاری نوین می شوند و به ازای هر هکتار از این گلخانه ها برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: تاکنون ۴۴ هکتار از این مجتمع ها به متقاضیان واگذار شده است.

وی ادامه داد: شهرک گلخانه ای فدک ۳۴ هکتار مساحت دارد که بیش از ۲۵ هکتار آن تاکنون به متقاضیان واگذار شده است.

منصوری تصریح کرد: این شهرک هم اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد ریال برای فراهم کردن زیر ساخت های آن هزینه شده است.

وی مساحت شهرک گلخانه ای بهمئی را بیش ۱۹ هکتار اعلام کرد و افزود: این طرح به متقاضیان واگذار شده و ۲۵ میلیارد ریال برای زیر ساخت های این طرح کشاورزی از سوی شرکت شهرک های کشاورزی هزینه شد.

منصوری افزود: شهرک گلخانه ای ماهور باشت هم اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که زیر سازی ۱۶ هکتار آن در حال انجام می باشد و بزودی به متقاضیان واگذار خواهد شد.

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر و کاهش منابع آبی ضروری است از منابع آبی و  خاکی استفاده بهینه شود.

منصوری اظهار داشت: انتقال کشت سبزی و صیفی جات از فضای باز به فضای بسته( گلخانه ها) یکی از سیاست های  وزارت جهاد کشاورزی در راستای استفاده بهتر از منابع آبی و افزایش تولید در واحد سطح  است.

وی گفت: تاکنون در این مجتمع ها کارهای زیرساختی از جمله تأمین شبکه گاز و داخلی برق،  آب و فنس کشی مجتمع، احداث ساختمان نگهبانی و زیرسازی  انجام شده است.

منصوری افزود: با تکمیل و راه اندازی این تعداد شهرک های گلخانه ای در کهگیلویه و بویراحمد برای یک هزار نفر اشتغالزایی پایدار ایجاد می شود.

وی ابراز کرد:  واگذاری این واحدها تولیدی اولویت با افراد فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و افراد بومی ساکن در منطقه می باشد.

مزایا و سهم استان از کشت های گلخانه ای

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۹۷ واحد گلخانه مجموعا به مساحت ۵۳ هکتار در استان وجود دارد.

اکبر محمدی تاکید کرد: آسان بودن رساندن مواد مغذی به گیاه از طریق تزریق در نتیجه داشتن ارزش غذایی بهتر و زیبایی و مشتری پسند بودن از مزایای بهره وری از کشت گیاهان به صورت گلخانه ای است.

وی عنوان کرد:کشت های گلخانه ای به دلیل امکان کنترل عوامل تاثیرگذار محیطی همچون تغییرات دمایی، جلوگیری از پدیده های سرمازدگی و گرمازدگی و همچنین استفاده بهینه از منابع آب و خاک، سوخت و دیگر نهاده های کشاورزی از روش های مناسب کشت محسوب می شود.

براساس آمار رسمی هم اکنون ۵۰ هزار خانوار کهگیلویه و بویراحمد در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به فعالیت مشغولند که حاصل دسترنج این بهره برداران سالانه ۹۷۲هزار تن محصول است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.