حقابه طرح مقابله با گرد و غبار خوزستان تضمین شود

سید محمدتقی سجادی در همایش روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در گیت بوستان اهواز، با اشاره به تامین نشدن حقابه طرح مقابله با گرد و غبار خوزستان، بیان کرد: اجرای طرح مقابله با گرد و غبار خوزستان و ادامه این طرح نیاز به تضمین حقابه دارد، این درحالیست که هم اکنون عرصه‌های نهالکاری این طرح به وسیله تانکر آبرسانی می‌شود و نمی‌توان این شرایط را ادامه داد.

وی با بیان اینکه طرح مقابله با گرد و غبار خوزستان باید با مشارکت مردم ادامه یابد، افزود: رویکرد مطالعات باید به صورت واقعی بازنگری شود چرا که توسعه فعالیت‌ها تنها با مشارکت بهره‌برداران عرفی و یا سرمایه‌گذاران و با اقتصادی کردن طرح، امکان‌پذیر است.

سجادی بر کشت گیاهان دارویی و علوفه در ادامه این طرح تاکید کرد و گفت: همچنین برخی عرصه‌ها نیاز به واکاری دارد که این اقدامات نیاز به تضمین حقابه دارد.

وی با بیان اینکه فرهنگسازی عمومی برای اجرایی کردن طرح مقابله با گرد و غبار ضروری است، ادامه داد: عزم جدی دستگاه‌های اجرایی برای رعایت ضوابط نیاز است.

سجادی افزود: تخریب‌های ناشی از فعالیت‌های عمرانی در خوزستان به ویژه در مرکز استان که شرایط از نظر کانون‌های گرد و غبار بحرانی‌تر است بیشتر است بنابراین اختصاص اعتبار برای جبران خسارت و احیای منابع طبیعی تخریب شده باید انجام گیرد.

وی با بیان اینکه تخریب‌ها به روش‌های مختلف در حال تشدید است، گفت: هر اقدام عمرانی که تخریب جنبی آن اجتناب ناپذیر باشد باید اعتباری برای احیا و بازسازی آن اختصاص دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان همچنین با اشاره به خشک شدن بخشی از عرصه‌های نهالکاری طرح مقابله با گرد و غبار، افزود: استعداد و ظرفیت اکوسیستم شاید این نبوده که ۲۰۰ نهال در هر هکتار کاشته شود و با توجه به کیفیت پایین خاک در این عرصه‌ها پس از گذشت چند سال این اتفاق ممکن است رخ دهد.

به گفته وی، تاکنون ۲۵ هزار و ۸۰۰ هکتار نهال کاری در این طرح صورت گرفته است.

سجادی در پاسخ به پرسش یوسفی یکی از نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی، درباره نحوه هزینه کرد اعتبارات طرح مقابله با ریزگردها، اضافه کرد: برای این طرح سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده بود اما تاکنون کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان در کانون‌های گرد و غبار هزینه شده است که این رقم صرفنظر از اختصاص اعتبار به مسایل جانبی همچون خسارات ناشی از گرد و غبار به بخش آب و برق است.

نگرانی از نابودی نهال کاری در کانون گرد و غبار

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین در این همایش با بیان اینکه نهال کاری‌ها در کانون‌های گرد و غبار در حال خشک شدن است، خواستار تامین اعتبار نگهداری از نهال کاری‌ها و اجرای طرح مقابله با گرد و غبار در استان شد.

خدارحم امیری‌زاده مساحت بیابان‌های خوزستان را ۱.۳ میلیون هکتار بیان کرد و افزود: ۱۵ شهرستان خوزستان گرفتار خشکسالی‌های متعدد و بیابان‌های وسیع هستند.

وی اضافه کرد: برای مقابله با بیابان‌زایی و تثبیت شن‌زارها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون جنگل‌های دست کاشت انجام شده که جنگل‌های گمبوعه، خسرج، دب حردان و امیدیه نمونه‌هایی از آن است و اکنون دیگر با شن‌زارها در خوزستان مشکلی نداریم.

امیری‌زاده با اشاره به اینکه پدیده گرد و غبار یکی از مشکلات کنونی خوزستان و کشور است ادامه داد: عمده منشاء گرد و غبار ناشی از کانون‌های خارجی است اما در خوزستان نیز ۳۵۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار شناسایی شده که با توجه به مشکلات ایجاد شده نیاز به اقدام دارد.

وی گفت: از سال ۹۵ با تشکیل کارگروه ملی و استانی مقابله با گرد و غبار، اقداماتی در این راستا صورت گرفته و تثبیت ۱۲۰ هزار هکتار از کانون‌های گرد و غبار در دستورکار قرار گرفت که مهار این سطح از کانون‌ها به ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

امیری‌زاده ادامه داد: هم اکنون به دلیل کمبود و تزریق نشدن اعتبار، نهال‌کاری‌هایی که برای تثبیت کانون‌های گرد و غبار در خوزستان انجام شده در حال خشک شدن است و اختصاص اعتبار برای مراقبت و نگهداری این عرصه‌ها ضروری است و انتظار داریم استانداری و سازمان برنامه و بودجه در این زمینه همکاری کنند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی و بهداشتی و اجتماعی گرد و غبار برای مردم خوزستان، افزود: هر گرد و غباری که رخ می‌دهد باعث تعطیلی استان می‌شود، این پدیده باعث خفگی استان شده است، با وجودیکه  کرونا رو به پایانی می‌رود اما مردم خوزستان به دلیل گرد و غبار مجبور به ادامه استفاده از ماسک هستند که بسیار دشوار است.

بر اساس این گزارش، ۱۷ ژوئن به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی نامگذاری شده است که شعار امسال “عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی” نامگذاری شده است.

در پی توفان‌ گرد و غبار در بهمن سال ۹۵ و قطع طولانی مدت برق ، آب و تلفن ۱۲ شهرستان‌ خوزستان، طرح مقابله با گرد و غبار در دولت به تصویب رسید.

بر اساس گزارشی که اداره کل منابع طبیعی خوزستان ارایه کرده از سال ۹۵ تاکنون، در راستای این طرح ۲۶ هزار و ۳۳۵ هکتار مالچ پاشی توام با نهال کاری، ۱۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار مدیریت چرا، ۱۰۰ هزار هکتار قرق، ۲۷ هزار هکتار مدیریت روان‌آب، ۵۲۹ هکتار بوته‌کاری، ۲۴ هزار و ۸۰۰ هکتار مراقبت و آبیاری، ۲۸ هزار و ۲۴۶ هکتار نهال کاری و ۲ هزار و ۶۳۰ هکتار مدیریت جنگل‌های دست کاشت در خوزستان انجام شده است.

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.