کوهنوردی تفریح لذت بخش تابستانی در کهگیلویه و بویراحمد

کوهستان گردی در هر زمانی چه در زمستان ها که کوه یکدست سفید است و چه فصلی که گردشگران از گرما به آبشاری در دل کوه پناه می برند لذت بخش است اما کوهنوردی در هوای معتدل تابستان های رشته کوه های دنا در شمال کهگیلویه و بویراحمد خامی در جنوب استان آرامش کم نظیری به گردشگران می بخشد.

کوهپیمایی نفس کشیدن در هوای پاک و مطبوع و گام نهادن در میان گیاهان خوراکی و دارویی معطر و مشاهده صخره های سترگ احساس با شکوهی به گردشگران می دهد.

کوه در ادبیات پارسی نماد شکوه، استواری و مظهری از عشق و سخت کوشی معنا شده و کوهپیمایی یادآور سروده های چکامه سرایان و داستان های اساطیری است به همین دلایل کوهنوردی از گذشته های دور تاکنون در ایران و استان کهگیلویه و بویراحمد همواره طرفداران خاص خود را داشته است.

برای درک صحنه های زیبایی های پر رمز و راز صخره های سخت و همنوایی با طبیعت کوهستان، به قول کوهنوردان باید کوله پشتی را برداشت و تجربه کرد.

ظرفیت های گردشگری کوهستان در استان

سرزمین چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد با داشتن کوه های بلند خامی و دنا یکی از مقاصد کوهنوردان در جنوب کشورمان  محسوب می شود که در فصل تابستان به دلیل اقلیم  مناسب شاهد بیشترین استقبال از این سرگرمی مفرح به صورت حرفه ای و آماتور است.

رشته‌کوه دنا بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه بزرگ زاگرس محسوب می‌شود و دارای خط الراسی به طول تقریبی ۹۰ کیلومتر است که این رشته‌کوه با دارا بودن ۵۲ قله بالای چهار هزار متر دارای یکی از بیشترین مجموعه قله‌های بالاتر از چهار هزار متر در ایران است.

قله قاش مستان  و یا بیژن سه ،با ارتفاع چهار هزار و ۴۵۹ متر بلندترین قله رشته کوه های دنا است که نام قاش مستان به علت وجود شکاف و قاش انتهای قُله  است که کل و بُزهای کوهی منطقه در فصل جفت‌گیری و مست شدن به این شکاف می‌آیند.

اما همه جاذبه های رشته کوه دنا به بلندی آن خلاصه نمی شود بلکه تنوع حیات وحش،وجود آبشارها و چشمه ها  و دیگر دیدنی های بکر طبیعی بر جذابیت آن افزوده است تا جایی که این روزها تورهای کوهنوردی زیادی به مقصد آن انجام می شود.   

رشته کوه های دنا از ۲۰ کیلومتری شرق یاسوج آغاز و تا ۷۰ کیلومتری شمال غرب در استان اصفهان ادامه دارد و شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در دامان این کوه زیبا جای گرفته‌ است.

کوه خامی با سه هزار و ۲۰۰ متر ارتفاع از دیگر بلندی های رشته کوه زاگرس است که در جنوب کهگیلویه و بویراحمد و میان شهرستان های گچساران و باشت قرار گرفته است.

وجود ۱۰ قله بیش از سه هزار متری ،غارها، درخت سرو لار، رودخانه خروشان،آبشار دائمی، درختان انبوه، تپه ماهورهای مخملی و گل های رنگارنگ این منطقه را به یکی از زیباترین جاذبه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده است.

قله سرون،بازگه، کل ول ۱ و ۲ از قله های این کوه استوار است این کوه از معدود مناطق کوهستانی ایران است که چون نقاشی چیره دست تمام زیبایی های طبیعی چون جنگل، چشمه ، آبشارها، علفزارها ،گیاهان معطر، رودخانه ها و حیات وحش را در خود جای داده است.

جذابیت های کوهنوردی

مدیرعامل  باشگاه دنالی یاسوج می گوید: کوهنوردی با تمام سختی های تا رسیدن به قلعه اما آرامشی بی مانندی به انسان می بخشد.

فرخ لقا حاتمی که فتح قله های ایران و جهان از دنا تا کلیمانجارو ا در سوابق خود دارد  با  اشاره به اینکه کوهنوردی تنها یک رشته ورزشی نیست بلکه آموزش خداشناسی و خودشناسی است، تاکید می کند: کوهنوردی عشق به طبیعت  و درس زندگی است.

 این مدرس دانشگاه که ۹ صعود موفق به قله دماوند به عنوان بام خاورمیانه اظهار داشت:صعود به کوه دنا  با  قله های بیش از چهار هزار متری با حدود ۵۰صخره سرسخت مقدمه ای خوب برای فتح قله های مرتفع جهانی است.

حاتمی گفت که البته برای فتح قله های مرتفع و دنبال کردن کوهنوردی به صورت حرفه ای نیاز به فراگیری دوره های آموزشی کوتاه مدت است که علاقه مندان می توانند این مهارت ها را در باشت دنالی کسب کنند.

حاتمی با اشاره  تجربیات جذابش در سفرهایی که سرپرستی اردوهای ورزشی در مسابقات  قهرمانی و المپیادهای ورزشی دانشگاه پیام نور و وزارت علوم را داشته می گوید:سلامتی و آرامش ارمغان کوهستان به انسان است.

فرخ لقا حاتمی افزود: باشگاه دنالی تابستان امسال برنامه های متعددی برای فتح قله های مرتفع ایران و جهان دارد که که به صورت تورهای دسته جمعی تدارک دیده شده است.

برنامه های  میراث فرهنگی برای گردشگری کوهستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برنامه های کوهنوردی به کوه های مرتفع دنا وخامی در استان به صورت  تورهای گردشگری در تابستان امسال برگزار می شود.

سعید طالبی پور افزود: میراث فرهنگی  کهگیلویه  و بویراحمد از طریق صدور مجوز به دفاتر گردشگری از کوهنوردی در استان حمایت می کند.

وی بیان کرد: سه  اردوگاه گردشگری،هتل دال دنا و اقامتگاه های بومگردی کوه خامی از جمله زیرساخت هایی است که برای پذیرایی و اسکان کوهنوردان ایجاد شده است. 

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

تا پیش از همه گیری کرونا سالانه بیش از یک هزار گردشگر خارجی و سه میلیون گردشگر ایرانی از جاذبه های این استان دیدن می کردند.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، افزون بر ۷۷۰ اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در کنار جاذبه های مردم شناسی چون پوشش ها و گویش های محلی و آواها و نواهای محلی یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.