آشنایی با «سفر آشنایی»/ ضرغامی: معرفی درست ایران، وظیفه ماست+فیلم

به گزارش خبرنگار گردشگری ایرنا، فَمْ تریپ (FAM Trip / Familiarization Trip) یا فم تور (FAM Tour) یعنی سفرِ آشنایی؛ عبارتی مرسوم در جهان است که وارد ادبیات حوزه گردشگری ایران هم شده است؛ در این برنامه ها، فعالانِ حوزه گردشگری برای آشنایی با یک کشور یا یک مکان خاص به آنجا سفر می‌کنند تا از تجربیاتشان بگویند. این فعالان می‌توانند آژانس‌های مسافرتی باشند که جاذبه‌های گردشگری را با جزئیات بیشتری بشناسند و در نتیجه بتوانند راهنمای بهتری برای گردشگران باشند.

در برنامه‌های فم‌تریپ، اولویت دعوت با افراد رسانه‌ای، عموما افراد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی یا همان اینفلوئنسرها و بِلاگرهای سفر است، که تجربه هایشان را از مقصد سفر یا محل‌هایی که بازدید می‌کنند و تجارب خود را برای مخاطبانشان به اشتراک می گذارند. معمولا این افراد از کشورهای دیگر می آیند و به همین خاطر حضورشان می تواند برای کشور مقصد فواید زیادی داشته باشد.

آشنایی با «سفر آشنایی»/ ضرغامی: معرفی درست ایران، وظیفه ماست+ فیلم

گردشگری و مقابله با ایران هراسی

سیدعزت‌الله ضرغامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره طرح‌های فم‌تریپ در ایران گفت: ما همه باید تلاش کنیم ظرفیت‌ها، جاذبه‌ها و واقعیت‌های ایران را درست و آن‌طور که هست معرفی و منعکس کنیم، و به نوبه خودمان با ایران هراسی مقابله کنیم. هرکسی به نوبه خودش در این زمینه وظیفه دارد.

آشنایی با «سفر آشنایی»/ ضرغامی: معرفی درست ایران، وظیفه ماست+ فیلم

«ایران کشور زیبا و شگفت‌انگیزی است تصور من از آنچه دیدم و آنچه قبل از سفر شنیده بودم، زمین تا آسمان فرق دارد»؛ «ایران، سرزمینی رویایی با تاریخی کهن و طبیعت بی‌نظیر با مردمی میهمان‌نواز و مهربان و البته غذاهای خوشمزه، باورم نمیشد ایران چنین هیجان‌انگیز باشد» اینها جملاتی است که گردشگران خارجی درباره ایران و پس از تجربه سفر می‌گویند.

فم‌تریپ‌ها می‌توانند تصویرها و تصورهای نادرستی را که معمولا از سوی رسانه‌های خارج‌نشین برای سیاه‌نمایی القا می‌شود، اصلاح کنند، تصاویری که در چارچوب سیاست ایران‌هراسی تلاش می‌کند سفر به ایران را پر ریسک جلوه دهد.

آشنایی با «سفر آشنایی»/ ضرغامی: معرفی درست ایران، وظیفه ماست+ فیلم

آشنایی با سفر آشنایی

در ایران نیز مدتی است که این مدل از معرفی و بازاریابی به راه افتاده است، مدلی که به لحاظ اقتصادی می‌تواند با معرفی جاذبه‌های گردشگری و جذب گردشگر و در نهایت برای کشور ارزآوری داشته باشد. آن هم در شرایطی که به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی اقتصادی مواجه شده است.

اما مسئله مهمتر، تحریم فرهنگی است. سال‌ها است که برخی رسانه‌ها، با ایران‌هراسی (Iranophobia)، تصویری سیاه از کشورمان به مردم دنیا القاء می‌کنند. تصویری که در آن مشکلات و کاستی‌ها بزرگنمایی می شود تا زیبایی‌ها دیده نشود. مشکلاتی که قطعا در همه کشورها هم وجود دارد؛ اما هدفمند تلاش می‌شود کسی ایران را زیبا نبیند. یکی از مهمترین فواید فم تریپ این است که می‌تواند این شرایط نابرابر فرهنگی-رسانه‌ای را به نفع ایران تغییر دهد.

البته برگزاری سفر آشنایی، ملاحظاتی هم دارد. قرار است میهمانان شرکت‌کننده در فم تریپ ضمن آشنایی با فرهنگ ایرانی، خود نیز آداب محلی هر منطقه را رعایت کنند تا برای مخاطبانی که در آینده به ایران سفر می‌کنند، الگوی خوبی داشته باشند، زیرا احترام به چارچوب‌های فرهنگی، کد اخلاق گردشگری در سراسر جهان است. رعایت قواعد حفظ محیط زیست، شرایط حضور در اماکن مقدس، شرکت در آیین‌ها و مناسک مختلف کشور حتی احترام به قواعد فرهنگ عمومی، در فم تریپ مورد توجه قرار گیرد.

فم‌تریپ، می‌تواند بستر مناسبی برای یک فعالیت اقتصادی سودآور باشد. فعالیتی که هم برای بخش خصوصی و هم برای دولت، منفعت خواهد داشت. برای بخش خصوصی کسب درآمد و اشتغالزایی، و برای بخش دولتی کاهش تصدی‌گری و حرکت به سوی توسعه صنعت گردشگری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.