حدود نیمی از زائران ایرانی وارد عربستان شدند/ ورود ۱۷۲ هزار زائر از جهان

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پس از دو سال وقفه به خاطر شیوع و همه‌گیری ویروس منحوس کرونا، امسال مناسک حج ابراهیمی با حدود یک میلیون زائر در حال برگزای است. مسئولان سازمان حج و زیارت کشور اعلام کردند که سال جاری، ۳۹ هزار و ۶۳۰ زائر هموطن با پروازهای هواپیمایی داخلی برای انجام مناسک حج ابراهیمی راهی مکه و مدینه می‌شوند. زائران بیت الله الحرام طبق برنامه قبلی از ۲۲ خردادماه ۱۴۰۱ از ۱۸ ایستگاه پروازی شهرهای مختلف ایران در حال عزیمت به سرزمین وحی هستند.

مهمترین اخبار حج تمتع ۱۴۰۱ که روی خروجی های خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) طی ۲۴ ساعت گذشته منتشر شده را بخوانید.

بازدید مسئولان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری از هتل میزبان زائران ایرانی

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین رکن‌الدینی جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از اعضای ستاد حج و بعثه مقام معظم رهبری در بازدید میدانی از المدینه المنازلی مدینه منوره از وضعیت زائران ایرانی و نحوه ارائه خدمات به آنان مطلع شدند.

هتل المدینه المنازلی در جنوب شرقی مسجدالنبی(ص) واقع است و پذیرای ۴۹۸ زائر از چهار کاروان استان اصفهان و یکی از مدیران اهل اهواز با تیم اجرایی جوان مشغول ارائه خدمات به زائران است.  

با توجه به ساعت بازدید، ازدحام جمعیت در سالن غذاخوری و ورودی هتل زیاد بود. با ورود هیئت به سالن غذاخوری، زائران با تکرار صلوات به خوشامدگویی پرداختند.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به دغدغه‌های زائران در حوزه اسکان همچون کوچک بودن اتاق‌ها، فشردگی جمعیت و فضای کم سالن، بیان کرد: در حدود ۵۰ درصد از هتل‌های مدینه در حال ساخت‌ و ساز است و از وضعیت موجود در حد شأن زائران استفاده شده است، ولی ان‌شاءالله در مکه شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود. البته کاهش هزینه‌های زائر نیز از نکات مورد توجه است.

دراین بازدید حجت‌الاسلام رکن‌الدینی با مدیران کاروان درباره برنامه‌های فرهنگی، زمان‌بندی اجرایی و مکان برگزاری در هتل به گفت‌وگو پرداخت و بر زمان‌بندی و استفاده بهینه از وضعیت موجود تاکید کرد.

در ادامه این بازدید، برخی مدیران هم اظهار داشتند با توجه به استفاده از سالن هتل، برای پذیرایی از زائران از فضای لابی یا طبقات برای جلسه استفاده می‌کنیم.

وی سپس با مراجعه به قسمت بانوان از وضعیت اسکان، تغذیه، وجود معینه‌ها و توضیحات و راهنمایی ارائه شده به آنان سوال کرد که با ابراز رضایت زائران از برنامه‌ها مواجه شد.

در این بازدید برخی زائران از وضعیت رزرو زیارت روضه رضوان و تکراری بودن دو وعده غذایی انتقاد داشتند که رئیس سازمان حج و زیارت تأکید کرد به دلیل اقامت اندک زائر در مدینه، ضروری است که اشکالات سریع‌تر رفع شود.

در ادامه این بازدید، یکی از مدیران کاروان از زحمات و تمهیدات چندماهه و فشرده دست‌اندرکاران حج قدردانی کرد. روحانی کاروان مستقر در این هتل نیز با اشاره به برخی محدودیت‌های هتل از حضور مسئولان و شنیدن حرف‌های زائران تشکر و اظهار امیداوری کرد که وضعیت در سال‌های آتی بهتر شود.

معاون فرهنگی هتل نیز به دلیل کمبود نیروهای خدمه، مشغول خدمت‌رسانی در کارهای اجرایی شده بود.

جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به مسئولیت‌های سخت فرهنگی اظهار کرد: کارهای فرهنگی از جنس کارهای مدیریتی و هماهنگی است و باید به برنامه‌ریزی جلسات و هماهنگی برنامه‌های فرهنگی در بین کاروان‌ها اهتمام ویژه داشت؛ لذا ارائه خدمات نباید مانع از برنامه‌ریزی فرهنگی شود. در هنگام خروج اعضای هیئت از هتل یکی از زائران از طبقه بالای لابی درخواست کرد تا سلام و عرض ارادت زائران را به مقام معظم رهبری برسانند.

ورود بیش از ۱۷۲ هزار زائر سرزمین وحی به مدینه

وزارت حج و عمره عربستان از ورود ۱۷۲ هزار و ۵۶۲ زائر سرزمین وحی به مدینه منوره از ابتدای موسم حج امسال تاکنون خبر داد.

وزارت حج و عمره عربستان سعودی اعلام کرد: برای موسم حج امسال تاکنون ۱۷۲ هزار و ۵۶۲ زائر از ملیت‌های مختلف از طریق هوایی، زمینی و دریایی به مدینه منوره مشرف شده اند.

این وزارتخانه اضافه کرد: از ورود اولین پرواز تا دیروز (دوشنبه) ۱۵۶ هزار و ۸۲۸ زائر از طریق  فرودگاه بین المللی محمد بن عبدالعزیز مدینه به این شهر آمده اند و مابقی نیز از طریق زمینی و دریایی به  شهر پیامبر وارد شده اند.

بر همین اساس اندونزی با ۲۴ هزار و ۴۷۸ زائر در صدر کشورهایی قرار دارد که زائرانشان برای انجام مناسک حج به مدینه وارد شده اند.

وزارت حج و عمره عربستان اضافه کرد: طی روزهای گذشته ۷۶ هزار و ۹۵۵ زائر شهر مدینه را بعد از زیارت اماکن مقدس در این شهر به مقصد مکه مکرمه ترک کرده اند و تعداد زائران باقی مانده در شهر پیامبر تا روز گذشته ۷۵ هزار و ۵۸۹ زائر از کشورهای مختلف بوده است.

حدود ۱۷ هزار زائر ایرانی برای مناسک حج وارد عربستان شدند

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت گفت: تاکنون ۱۶ هزار و ۷۶۵ زائر هموطن برای انجام مناسک حج وارد عربستان شده است.

وحید اسکندری در گفت‌ وگو با خبرنگار حج و زیارت ایرنا افزود: همچنین در این مدت یک هزار و ۸۸۹ نفر از نیروهای عوامل نیز برای ارائه خدمت به زائران اعزامی به عربستان وارد این کشور شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس آمار و اطلاعات موجود این تعداد زائر و نیروی عوامل با ۷۴ پرواز وارد عربستان شده است، ادامه داد: در مجموع زائران و نیروهای عوامل با ۵۰ پرواز وارد مدینه و مابقی وارد فرودگاه جده شده‌اند.

اسکندری در ادامه با اشاره به اینکه زائران حاضر در مدینه در قالب ۴۴ کاروان هستند، گفت: هم اکنون ۵ هزار و ۶۱۴ زائر ایرانی در این شهر اقامت دارند.

به گفته وی زائران ایرانی و مستقر در مکه نیز در قالب ۹۰ کاروان شامل ۱۱ هزار و ۱۵۱ نفر برای انجام مناسک حج وارد این شهر شده‌اند.

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: بر اساس این آمار هم اکنون ۱۸ هزار و ۶۵۴ زائر و نیروی عوامل در عربستان استقرار دارند.

امسال ۳۹ هزار و ۶۳۰ زائر ایرانی برای انجام مناسک حج تمتع از طریق ۱۸ فرودگاه پروازی در نقاط مختلف کشور راهی سرزمین وحی خواهند شد.

اولین کاروان اعزامی به عربستان پس از دو سال وقفه به دلیل جلوگیری از گسترش بیماری کرونا از فرودگاه امام خمینی (ره) راهی عربستان شد.

به گفته مسئولان حج و زیارت کشورمان مسئولان حج عربستان با هدف جلوگیری از گسترش ویروس کرونا سهمیه کشورها را بنا به میزان جمعیت آنها تقسیم بندی کرده که در این میان سهمیه در نظر گرفته شده برای ایران ۳۹ هزار و ۶۳۰ نفر عنوان شد.

حدود نیمی از زائران ایرانی وارد عربستان شدند/ ورود ۱۷۲ هزار زائر از جهان

زیارت قبر حضرت حمزه و شهدای جنگ احد در مدینه منوره + فیلم

یکی از مکان‌هایی که زائران در مدینه منوره زیارت می‌کنند قبر حضرت حمزه و قبور شهدای جنگ احد در منطقه احد است.

زائران ایرانی که به عربستان سفر می‌کنند معمولا در زمان اقامت در شهر مدینه به زیارت مزار حضرت حمزه سید الشهدا و شهدای احد در منطقه عملیاتی جنگ احد می‌روند.

منطقه احد در شمال مدینه و محلی است که جنگ احد درآن واقع شده است. امروزه قبور شهدای احد و قبر حضرت حمزه (عموی پیامبر) که توسط وهابیون تخریب شده زیارتگاه مسلمانان قرار گرفته است. در جنوب قبور شهدا جبل الرماد قرار گرفته و در شمال آن کوه احد که دارای بریدگی کوچکی است که پیامبر و اصحاب به آن پناه بردند.

نام گذاری این کوه به اُحد، از آن روست که منفرد است و به سلسله جبال اطراف پیوند ندارد. رسول خدا (صلی الله علیه وآله) کوه احد را دوست می داشت ودرباره آن می فرمود: اُحُد جَبَلٌ یُحِبُّنا وَ نُحِبُّهُ؛ احد کوهی است که ما را دوست می دارد و ما هم او را دوست می داریم.

بی شک کوه رمات، کوه کوچکی است که در جنوب احد واقع شده و قبر حضرت حمزه و دیگر شهدای احد، میان آن و کوه احد فاصله انداخته است.

ایستادن روی کوه رمات و نگریستن به دامنه احد، هر فردی را متأسف و ناراحت می کند و به یاد خاطره ای تلخ می اندازد. ماجرایی که سبب شهادت بسیاری از اصحاب پاک رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به ویژه حضرت حمزه شد. بی گمان این منطقه عبرت آموزترین نقطه ای است که انسان در مدینه می تواند آن را بنگرد.

حدود نیمی از زائران ایرانی وارد عربستان شدند/ ورود ۱۷۲ هزار زائر از جهان

حمزه بن عبدالمطلب (۵۴ قبل از هجرت – ۱۵ شوال ۳ قمری) که در میان مسلمانان به لقب اسدالله یعنی شیرخدا و «سیدالشهداء» یعنی سالار شهدا نیز معروف است، عموی حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام گرامی اسلام از اهالی با احترام در بین قبیلهٔ قریش به قدرتمندی و شکار شیر مشهور بود.

حمزه اولین فرمانده نظامی اسلام بود و در نبردهای اولیه و منجمله نبرد مشهور «غزوه بدر» سپاه مسلمانان را رهبری می‌کرد و در این جنگ، پسرعمویش، شیبه بن ربیعه را به قتل رساند.

حمزه در نبرد احد در ۱۵ شوال سال سوم هجری به دست وحشی ابن حرب، برده حبشی، و به دستور هند، همسر ابوسفیان، به قتل رسید.

زیارت دوره مسئولان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در مدینه

جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج و زیارت امروز چهارشنبه (۱ تیرماه) به زیارت دوره و بازدید از اماکن و مساجد مقدس و قبور شهدای احد در شهر مدینه پرداختند.

طبق معمول برنامه‌ریزی، هر کاروان ایرانی در یکی از روزهای حضور در مدینه از اماکن تاریخی و مذهبی همچون مسجد قبا، مسجد ذوقبلتین، مزار حضرت حمزه سیدالشهداء(ع) و شهدای احد در منطقه کوه احد بازدید می‌کنند که به زیارت «دوره» معروف شده است.

سید صادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین رکن‌الدینی، جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و جمعی دیگر از دست اندرکاران حج امسال  صبح امروز عازم منطقه شهداء احد شدند.

در مسیر حرکت و حین بازدید از منطقه شهدای احد، یکی از روحانیون بعثه مقام معظم رهبری به بیان روایات تاریخی و شرح جغرافیایی جنگ احد پرداخت. نکته جالب در توضیحات رجوع به آیات قرآن و شرح و توصیف وقایع منطبق با روایت قرآنی بود. در پایان یکی از مادحین به قرائت زیارت‌نامه حضرت حمزه و شهدای احد و ذکر مصیبت اهل بیت (ع) پرداخت.

حدود نیمی از زائران ایرانی وارد عربستان شدند/ ورود ۱۷۲ هزار زائر از جهان

در ادامه هیئت عازم مسجد قبا شد. قُبا نخستین مسجدی است که در اسلام به دست حضرت رسول(ص) تأسیس شد و از آن در آیات ۱۰۸ و ۱۰۹ سوره توبه یاد شده است. طبق برخی روایات، ثواب اقامه دو رکعت نماز در آن برابر با انجام یک عمره مفرده است.

بنابر این گزارش، در هنگام عزیمت از منطقه احد به مسجد قبا از سایر مساجد و اماکن مقدسه در مدینه نیز بازدید به عمل آمد و توضیحات مربوطه بیان شد.

به گزارش ایرنا، امسال در موسم حج تمتع ۳۹ هزار و ۶۰۰ حاجی ایرانی حضور می یابند؛ سفر زائران ایرانی از روز ۲۲ خرداد ماه به سرزمین وحی آغاز شد و انتقال آنها به دو شهر مدینه وجده تا روز سیزدهم تیرماه ادامه می‌یابد.

بخشی از زائران مدینه قبل و برخی دیگر مدینه بعد خواهند بود؛ بازگشت زائران نیز تا روز هفتم مرداد ماه و آخرین روز ذی الحجه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.