حجاج غربی در برزخ لاتاری

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از میدل ایست آی، «لبیک اللهم لبیک» ذکری است که مسلمانان در سفر حج مرتب تکرار می‌کنند. مسلمانان غربی نیز در آستانه آغاز حج ۱۴۰۱ بارها این ذکر را شنیده اند اما نه در مکه که آرزویش را داشتند بلکه پای تلفن و همزمان با آن که ساعت ها منتظر بودند تا با متولیان وبسایت مطوف صحبت کنند.

مقامات عربستان اوایل ماه ژوئن در اقدامی غیرمنتظره اعلام کردند که مسلمانان استرالیا، اروپا و آمریکا باید از خیر آژانس‌های مسافرتی گذشته و امسال از سامانه لاتاری مطوف برای حج اقدام کنند. اما متقاضیان شرکت در این لاتاری اجباری آنقدر با سامانه تازه تاسیس به مشکل برخوردند که صدای اعتراضشان بلند شد.

مسلمانان اروپایی، آمریکایی و استرالیایی به این مساله اعتراض داشتند که با گذشت روزها از ضرب الاجل تعیین شده وضعیت درخواستشان اعلام نشده بود، پرداخت ‌های آنها ناموفق می ماند، با وجود نهایی شدن پرداخت رزروها لغو می‌شد، قیمت‌ها و پکیج های مسافرتی با آنچه تبلیغ شده بود تفاوت می‌کرد و گوش شنوایی برای اعتراضاتشان وجود نداشت.

وبسایت مطوف در ابتدای لاتاری سه پکیج نقره (از ۵ هزار و ۹۸۶ دلار)، طلا (از ۶ هزار و ۲۹۶ دلار) و پلاتین (از ۹ هزار و ۷۶۸ دلار) را به عنوان پکیج‌های نمونه عرضه کرد. تمام این پکیج ها قرار بود شامل بلیت هواپیما، اقامتگاه، حمل و نقل داخلی و پذیرایی باشند، با مدت اقامت و سطح خدمات متفاوت.  

یکی از متقاضیان حج ساکن بیرمنگام در گفت‌وگو با میدل ایست آی گفت در ابتدا برای پکیج طلا ثبت نام کرده است اما پس از برنده شدن در لاتاری به او پیشنهاد شد تا پکیج گران تر پلاتین را انتخاب کند آن هم بدون بلیت هواپیما و اقامت در هتلی که ۴۹ دقیقه تا مسجد الحرام فاصله داشت!

وی در این باره می‌گوید: از ترس این که نوبتم برای حج را از دست دهم، پول پکیج پلاتین را پرداخت کردم. هر چه بود باور داشتم خوش شانسم که در لاتاری برنده و انتخاب شده‌ام.

اما با وجود نهایی شدن پرداخت برای پکیج جایگزین، وقتی این متقاضی وبسایت مطوف را چک کرد متوجه شد خریدش ثبت نشده است.

یکی از متقاضیان اهل کارولینای شمالی نیز به مشکل مشابهی برخورد. وی ۱۶ هزار و ۴۴۷ دلار برای پکیج پلاتین پرداخت کرده بود اما پس از این که تراکنش انجام شد، فرآیند رزرو نوبت ناموفق بود.

کار به جایی کشید که متولیان وبسایت مطوف در نهایت به این متقاضی وعده دادند پکیج های دیگر در دسترس او قرار می‌گیرد یا پولش را به او پس خواهند داد.

یک دانشجوی اهل نیویورک که قصد داشت به والدینش برای ثبت نام حج کمک کند، نیز در این باره گفت: مطوف افتضاح است. بله، این وبسایت تازه راه اندازی شده و طبیعی است که مشکلات فنی داشته باشد اما این عدم شفافیت و پاسخگویی را توجیه نمی‌کند.

بدعهدی

برخی متقاضیان در گفت‌وگو با میدل ایست آی تاکید کردند قیمت‌ها از آن چه در ابتدای لاتاری تبلیغ شده بود، خیلی بیشتر بود.

یک حاجی انگلیسی می‌گوید: پکیج هایی که قبلا به ما نشان داده شده بود، اساسا جعلی بودند.

به گفته یکی دیگر از حجاج غربی، وقتی متقاضیان به مرحله رزرو رسیدند، قیمت پکیج های نقره ۱۱ هزار دلار، طلا ۱۲ هزار دلار و پلاتین ۱۶ هزار دلار شده بود که خیلی بیشتر از پکیج های نمونه ای بود که در فرآیند ثبت نام به آنها نشان داده بودند.

آخر سر هم مشخص نشد که این لاتاری چطور برگزار شده است، چرا به بعضی افراد اطلاع داده شده بود که در لاتاری برنده شده اند در حالی که گروه دیگری از متقاضیان همچنان بلاتکلیف مانده‌ بودند.

براساس برخی گمانه زنی ها، مطوف بعضی متقاضیان را بلاتکلیف نگه داشته بود تا اگر حجاج منتخب به اندازه کافی پرداختی نداشتند، پیشنهادات خود را به این متقاضیان ارائه دهد. اما تعریف لاتاری که این نیست!

عدم پاسخگویی

به گفته اغلب متقاضیان، دشوارترین بخش شرکت در این لاتاری برقراری ارتباط با مطوف برای شکایت از مشکلات موجود بود.  

یکی از متقاضیان در این باره گفت: با آنها تماس گرفتم. خطوطشان افتضاح بود. اصلا بوق نمی‌خورد اما اگر تلفن را نگه می‌داشتید ممکن بود کسی جوابتان را بدهد!

وی می‌گوید وقتی در نهایت تماسش با یک نیروی خدمات مشتریان برقرار شد به او گفتند که اطلاعات بیشتر به زودی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و نباید از شبکه‌های اجتماعی چشم بردارد.  

این متقاضی می‌گوید: تکلیف آنهایی که دائم شبکه های اجتماعی را چک نمی‌کنند چیست آیا این فریضه دینی فقط برای طرفداران فناوری است؟

یک متقاضی اهل بیرمنگام که به دنبال پس گرفتن پولش بود نیز می‌گوید، سرانجام پس از ۶ ساعت موفق به برقراری تماس با مطوف شده اما در نهایت به او گفتند این فقط یک سرویس دریافت پیام است و به درخواست ها یا پروفایل افراد دسترسی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.