انتخابات ۱۴۰۲؛ “بی” یا “با” تاجگردون/ آیا خود می آید یا دست کسی را بالا می برد؟

بهنام عکاشه؛بخش های دیگر این نوشتار به زودی به مخاطبان ارائه خواهد شد.

انتخابات در گچساران و باشت وارد مرحله حساسی شده و گرچه‌ جامعه فعلا حساسیتی به موضوع نشان نداده ولی در کمتر محفل سیاسی است که درباره انتخابات و نامزدهای احتمالی گمانه زنی نشود.
انتخابات پیش رو برای دو طیف عمده سیاسی گچساران و باشت بسیار دشوار خواهد بود‌ و این دلایل بسیاری دارد که در نوشتار خواهید خواند.
خرافاتی نیستم که به دلیل شباهت این دوره به دوره نمایندگی نبی زاده و جعفری بگویم سرنوشت از پیش تعیین شده است.
در آن‌ دوره نیز مانند ۱۳۹۸، یک تاجگردون به لطایف الحیل و بدون در نظر گرفتن آرای قاطع مردم، حذف شد و در میاندوره ای یک تاجگردون دیگر رد صلاحیت شد و حاج بهرام دست رحیمی را بالا برد ولی او با اختلافی ناچیز بازی را به مرحوم‌ نبی زاده واگذار کرد و ده سال تاجگردون ها و یاران اصلاح طلبش را به کنج انزوا برد تا غلامرضا تاجگردون بازگشت و چپ را زنده کرد و البته گچساران را در استان،‌ جان بخشید.
گرچه مقارن شدن مجلس و دولت میانه رو فرصتی ویژه برایش بود‌ و علیرغم اشتباهات فراوان، اما تعهد کاری، پرستیژ و‌‌ پرنسیب غلامرضا تاجگردون را کمتر نماینده ای در کشور داراست(نظر راقم).
شخصیت خاص و نفوذ تاجگردون موجب شده بسیاری تحلیلگران این انتخابات را به دو بخش “بی” و یا “با” تاجگردون تفکیک نمایند.
هر چند روی کاغذ رقیب تاجگردون نیز امکان پیروزی دارد ولی واقعیات سیاسی می گوید شانس کمی برای رقیب احتمالی می توان متصور بود.
اما فراموش نشود ورود تاجگردون در حالیست که او می داند تکرار انتخابات یکطرفه ۱۳۹۴ امکانپذیر نخواهد بود و جریان نواصولگرای حاکم به رهبری سیدناصر، قطعا رقیب اصلی مرد اصلاح طلب خواهند شد.
اما با این تفاوت که سیدناصر ابزارهای تاجگردون را از او گرفته و امکان حوادثی‌ چون هیئت اجرائی بسیار بعید به نظر می رسد و تاجگردون‌باید بداند که همه ابزار موثر انتخاباتی در طرف مقابل است و او درست مانند انتخابات ۸۶ و ۹۰ بدون هیچ پشتوانه سیاسی و‌ حاکمیتی به صحنه ورود می کند ولی سیدناصر هم در همین یکساله نشان داده بازی را یاد گرفته و می خواهد راه سیدقدرت را بدون تکرار اشتباهاتش برود.
او اما با گسل هایی در جریان سیاسی اش روبروست و هوادارانش امیدوارند در یک سال آینده بتواند شکاف ها را پر نموده و با دست پر وارد رقابت شود.
تحلیل مشاورینش و شاید خود او این است که با تاجگردون وارد رقابنتی سخت می شویم و بدون او پیروز انتخاباتی کم دردسریم.
گمانه: ورود تاجگردون باعث می شود همه بزرگان جز سیدناصر از صرافت حضور در انتخابات بیفتند.
اتوریته، رسانه های قدرتمند، روابط تودرتو با اقشار مختلف، تیم انتخاباتی کارکشته و ابزار معمول انتخاباتی از او چهره ای تاثیرگذار ساخته است.
برای خیلی از مخالفینش این که او تا بیست سال دیگر می تواند نامزد انتخابات شود کمی ترسناک است.
او ولی از امکانت اداری بی بهره است و احتمالا از نفوذش در نهادهای حاکمیتی کم شده است و این نقاط ضعفی اساسی خواهد بود که نمی توان به آسانی از کنار آن گذشت.
در کنار برخی اسامی، او یک تاجگردون دیگر را نیز در چنته خواهد داشت. گرچه ساسان تاجگردون از خیلی از امکانات غلامرضا بی بهره است ولی فعالیت اجرائی در سطح اول و میانی کشور از او نیز چهره ای اجرائی ساخته که احتمالا پیچیدگی های تاجگردون را نداشته و اصطلاحا رو بازی می کند.
تاجگردون ها برای بقا در نظام اجتماعی سیاسی گچساران و باشت به حضوری مقتدرانه در این دوره نیاز دارند و این بقا به نمایندگی یک تاجگردون یا شخصی نزدیک به آنها در این دوره گره خورده است.

  • زینال زاده شانس اولدر۴۰۲

  • به تو چه اسمم چیه

    همه چیز بستگی به تصمیم نظام دارد که آیا به دنبال مشارکت حداکثری هستند یا مثل انتخابات ریاست جمهوری بی رمق باشد. ترکیب شورای نگهبان و ادامه حضور آقای جنتی هم بی تاثیر نیست . البته سنگ اندازی زاکانی برای عدم تایید صلاحیت را هم باید در نظر گرفت . حتی برکناری طائب که رفیق تاجگردون بود به ضررش شد . احمدزاده هم نهایت تلاش خود را می‌کند که تاجگردون رد صلاحیت شود . در کل شرایط پیچیده ای است و اگر قبلا کدخدایی نفر دوم شورای نگهبان بود الان طحان نظیف نفر دوم است و جنتی پیر و فرتوت از او مشورت میگیرد

  • عملکرد سال اول تاجگردون را با سبد ناصر مقایسه کنید کار سید ناصر بسیار ضعیف بوده تمام درخت‌های باشت خشک شده نتوانسته حتی بیست میلیارد جذب کنه

  • دیگه حتی برادران حسینی هم به این نتیجه رسیدن که به در.د نمایندگی نمیخوره

  • شما یه عملکرد از نماینده فعلی گچساران نام ببرید

  • یاد تاجگردون بخیر

  • به نظرم جعفری اصلح تر باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.