هزارهکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان به زیر کشت آفتابگردان رفت

عبدعلی ناصری افزود: کشت دانه روغنی آفتابگردان در کشت‌وصنعت های دعبل خراعی ، حکیم فارابی ، امام خمینی(ره) ، سلمان فارسی ، میرزاکوچک خان و امیرکبیر با هدف تناوب کشت، بهبود کیفیت خاک و گام برداشتن در مسیر خوداتکایی کشور در تولید روغن خوراکی انجام شده است.

وی گفت: محصول تولیدی به صورت تضمینی توسط شرکت کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه خریداری خواهد شد.

ناصری، ابراز امیدواری کرد با بهبود وضعیت آب و خروج از تنش آبی، سطح زیرکشت دانه روغنی آفتابگردان در شرکت‌های زیرمجموعه افزایش یابد.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سال زراعی جاری با کشت هفت هزار و ۵۸۳ هکتار گندم در زمین‌های آیشی این شرکت، ۳۱هزار و ۳۰۰ تن محصول تولید کرد.

مدیر زراعت شرکت کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اهواز بیان کرد: کشت دانه روغنی آفتابگردان به صورت کشت قراردادی بین شرکت متبوع با شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با تامین بذر ، نظارت کشت تا برداشت و برداشت کمباین با “هد” مخصوص برای نخستین بار در خوزستان عملیاتی شد.

کیوان فرهنگ آسا افزود:حمل دانه روغنی آفتابگردان که ضریب استحصال روغن از آن ۴۵درصد خواهد بود توسط شرکت کشت و صنعت ماهیدشت انجام خواهد شد.

به گفته وی برداشت دانه روغنی آفتابگردان در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در اواخر تیر به صورت مکانیزه انجام خواهد شد.

فرهنگ آسا افزود:سال آینده زراعی برنامه این شرکت عقد قرارداد در سطح سه هزار هکتار آفتابگردان با استفاده از بذرهیبرید |(تولید داخلی) در کشت وصنعت های وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی را عملیاتی خواهد کرد.

وی پیش بینی کرد از سطح زمین‌های زیرکشت آفتابگردان، یک هزار و ۸۰۰تن محصول برداشت شود که از این میزان ۸۱۰ تن روغن با کیفیت تولید و در بازارهای داخلی عرضه شود.

فرهنگ آسا ، قیمت تضمینی هرکیلوگرم دانه روغنی آفتابگردان را ۱۳۰ هزار ریال بیان کرد.

کشت و برداشت دانه روغنی آفتابگردان در خوزستان به ۲ صورت انجام می‌شود. روش اول بهمن کشت، و برداشت تیر انجام می‌شود و در روش دوم بذر آفتابگردان انتهای تیر کشت و بهمن برداشت می‌شود ولی بر اساس تحقیقات انجام شده کشت در ماه بهمن در خوزستان با توجه به خنکی هوا ، مناسب تر و عملکرد بهتری دارد.

کشت دانه روغنی کنجد در خوزستان سابقه طولانی دارد ولی در سال های اخیر به دلیل افزایش هزینه‌های داشت و برداشت و قیمت بالای نهاده‌ها رو به کاهش بوده است.

سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کنجد در خوزستان حدود ۱۵ هزار هکتار بوده است.

استان خوزستان با ۱۷.۵میلیون تن ، به تنهایی معادل ۱۴درصد کل محصولات کشاورزی را تولید می‌کند.

 

 

منبع: ایرنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.