اجازه برداشت بوکسیت هم از کوه شاهوار را نمی‌دهیم

علی اصغر خانی در دیدار با جمع کثیری از مردم و فعالان زیست محیطی شهرستان شاهرود به میزبانی دفتر خود ضمن بیان اینکه جامعه از نمایندگان مجلس به عنوان زبان آنها انتظار دارند که مطالبات، خواسته‌ها و مشکلات بیان و حل شوند، ابراز داشت: بر این نکته واقفیم تصمیمات گرفته شده برای نسل‌های بعدی و آینده خطه شاهرود و میامی بسیار حائز اهیمت است و نمی‌توان تصمیمی گرفت که برای امروز خوب ولی در بعدها زمین و آب آیندگان را چالش جدی مواجه سازد.

وی با بیان اینکه امروز می‌گوئیم شاهوار منبع آب حیات برای آیندگان است که اگر دیگران هم رعایت می‌کردند امروز نباید ۱۵۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب را در شاهرود شاهد بودیم، افزود: امروز در عمق ۳۰۰ متری به آب می‌رسیم که این شاید ۱۰۰ سال، ۵۰ سال یا ۳۰ سال فقط پاسخگو باشد که اگر شاهوار این مشک آب نابود شود، مردم در آن موقع برای تأمین آب چه باید کنند؟

عضو خانه ملت با بیان اینکه بر اساس اختیاراتی که داریم از شاهوار دفاع خواهیم کرد حتی اگر چند نفر در مجلس و دولت ناراحت شوند، ابراز داشت: خواست مردم شاهرود و میامی در اولویت است. درست که قانون تصویب شده کل کشور را می‌بیند اما آنجا که پای منافع این دو در میان باشد فقط منافع شهرستان را می‌بینیم.

خانی با بیان اینکه ظالمانه‌ترین برخورد نسبت به معادن شاهرود و میامی شده است، ابراز داشت: بیش از ۱۰۰ معدن در این دو شهرستان وجود دارد که همه را می‌برند، از این بدتر که خرابه‌ها برای ما ولی سکه، دلار و صادرات ارزی آن برای افراد دیگر، نمی‌توانست باشد.

وی افزود: در میان این معادن حتی یک ریال هم از سهم دو درصد برداشت معادن که باید به روستاهای محل برداشت تعلق بگیرد، داده نشده، در معدن عباس آباد با کمبود آب شرب مواجه هستیم و به چه حقی معدن فرومد به فردی در کرمان داده شده و هیچ نظارتی هم صورت نگرفته است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه پیرامون معادن این دو شهرستان نباید بدون هماهنگی در آنها اتفاقی رخ دهد، ابراز داشت: اگر بنا به استخراج معادن باشد نباید آب از آب تکان بخورد نسبت به شاهوار به دلیل منابع آبی حساس هستیم و حرف ناحق هم نمی‌زنیم برخی که دیدند نمی‌توانند کار را از راه‌های دیگر پیش ببرند از تریبون مجلس اقدام کردند که باید گفت در آنجا هم پای خواسته خود ایستادیم.

خانی با تاکید بر اینکه اگر ۱۰ کارخانه فرآوری هم در شاهوار ایجاد شود برای حفظ امانت آیندگان نخواهیم گذاشت به منابع ما دست درازی شود، تصریح کرد: یکی از حرف‌های نمایندگان مجلس به خصوص خراسان شمالی بر سر استیضاح وزیر صمت بر سر همین موضوع بود اما در پاسخ اصلاً یک کیلو بوکسیت هم اجازه نخواهیم داد از شاهرود برده شود.

وی ضمن ابراز تأسف برای اظهار نظر دانشگاه صنعتی شاهرود مبنی بر اینکه معدن هیچ ضرری برای آب شاهوار ندارد، افزود: این اظهار نظر چه کسی و با چه دلایلی آورده که به منابع آبی ضربه وارد نمی‌شود! مگر شاهوار رگ حیاتی منابع آبی نیست؟ لذا باید با این گونه اقدامات برخورد شود.

عضو خانه ملت با بیان اینکه اصل ارائه مجوز به فعالیت معدن بوکسیت تاش خلاف بوده است، ابراز داشت: در دیدار با وزیر کار و صمت نیز بر اینکه معدن بوکسیت تاش باید تعطیل شود، تاکید شده است و حتی اگر کسی بخواهد با دلایل مختلف این دو وزیر را هر روز به بازدید در جاجرم ببرد، فعالیت مجدد آن نیز اتفاق نخواهد افتاد.

خانی با بیان اینکه منافع به حق مردم در اولویت است، تصریح کرد: فردی که در دانشگاه صنعتی پیرامون موضوع آب اظهار نظر کرد باید دید شاهرودی بوده یا خیر؟ بومی است یا خیر؟ تخصصی در این حوزه دارد یا خیر؟ چرا برخی در جاجرم به این موضوع استناد می‌کنند ما هر کجا حرفی ناحق و غیرکارشناسی باشد محکم از مواضع خودمان پیرامون آب شاهوار دفاع خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در شش الی هفت نقطه این دو شهرستان بوکسیت قابل برداشت وجود دارد، افزود: به عنوان ناظر معادن نخواهیم گذاشت بدون هماهنگی و برنامه‌ریزی فعالیتی در آنها صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.