مدیر کل منابع طبیعی  و آبخیز داری کهگیلویه و بویراحمد: مبارزه با آفت درختان بلوط نیاز به عزم ملی دارد

به گزارش ایرنا، جاوید بخت روز یکشنبه در این بازدید گفت : پیگیری های متعددی برای مبارزه با این آفات انجام شده و علاوه بر پایش انجام شده در سطح استان و اعزام چهار تیم کارشناسی مختلف به منطقه ، مسئولان و کارشناسان کشوری نیز از منطقه بازدید داشته اند.
وی از پایش افزون بر ۳۵۰ هزار هکتار جنگل بلوط در سطح عرصه های استان خبر داد و گفت : در این پایش افزون بر ۵۲ هزار هکتار از این ۳۵۰ هزار هکتار آلوده بوده و بر اساس ارزیابی های جدید به ۶۰ هزار هکتار رسیده است.

جاوید بخت عنوان کرد: در این مدت فعالیت های کارشناسی تیم گیاه پزشکی آغاز شده و کارگروه گیاه پزشکی متشکل از اساتید دانشگاه، مرکز تحقیقات، حفظ نباتات و منابع طبیعی تشکیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: این تیم علاوه بر تشکیل جلسات اداری از جنگل های بلوط بازدید های میدانی هم انجام دادند.

وی تاکید کرد: فعالیت های این افت برگ خوار بلوط به شکل چهار مرحله زیستی است که بیشتر پایش و ارزیابی آن ها انجام شده است.

او تصریح کرد: این آفت تنها مختص استان کهگیلویه و بویراحمد نیست ، در تمام حوزه زاگرس دربرگیری دارد و در استان های حوزه زاگرس این آفت شیوع پیدا کرده است.

جاوید بخت تاکید کرد: استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تمام توان پیگیر مشکلات موجود است و منابع طبیعی چندین مرحله بازدید میدانی، پیگیری های جدی و مکاتبات مختلف با سازمان مرکزی داشته است.

وی بیان کرد: موضوعی که وجود دارد این است که مبارزه با این آفت باید در زمان خاصی باشد ‌و البته با توجه به مبارزات بیولوژیکی که در سطح عرصه ها انجام شده، به نظر می رسد در این فصل بازدهی لازم را برای مقابله ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بنابراین تلاش منابع طبیعی ادامه دارد و با حساسیت هایی که در سطح ملی ایجاد شده و مجموعه تیم های کارشناسی و مجموعه سازمان بتوانیم در آینده علاوه بر بحث پیشگیری از شیوع و انتشار بیشتر آن جلوگیری بکنیم و در زمان مناسب مبارزه بهتری در اسفندماه انجام شود.

جاوید بخت در این بازدید به مزایای اجرای طرح‌های آبخیزداری پرداخت و گفت: پدیده سیلاب از جمله بلایای طبیعی است که خسارتهای زیادی به زمین‌های کشاورزی و مراتع و مناطق مسکونی حاشیه رودخانه ها وارد می کند.

وی افزود: به منظور جلوگیری از تحمیل خسارت به کشاورزان و همچنین توسعه منطقه، طرح های آبخیزداری از سوی این اداره کل در حال اجرا است.

 جاویدبخت گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و ساخت سیل بندها علاوه بر حفاظت از آب و خاک، سبب رضایت کشاورزان و ساکنان حاشیه رودخانه ها نیز شده است.

این مقام مسئول جلوگیری از نابودی جنگل‌ها، فرسایش خاک و جاری شدن روان آب‌ها را از جمله مزایای اجرای طرح‌های مختلف آبخیزداری در استان کهگیلویه و بویراحمد برشمرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون بالغ بر ۲.۵ میلیون مترمکعب  عملیات آبخیزداری در عرصه های منابع طبیعی انجام شده است.
جاوید بخت افزود: همچنین ۶۷۰ هزار هکتار مطالعات آبخیزداری، تفصیلی و اجرایی در عرصه‌های آبخیزداری استان انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی  در پایان این بازدید بیان کرد ؛ از سال ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۳ هزار مترمکعب طرح‌های آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده است، اما نقاط زیادی در استان وجود دارد که اجرای اینگونه طرح‌ها نقش مهمی در تغییر وضعیت آن‌ها ایفا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.