کرایه تاکسی؛ از نبود نظارت تا واگذاری تعیین نرخ به رانندگان

غلامرضا شانه‌سازان در شصت و سومین جلسه علنی شورای شهر اهواز با اشاره به لایحه تعیین نرخ خطوط تاکسی برای امسال اظهار کرد: در واقع تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها از سازمان تاکسیرانی به رانندگان واگذار شده و نظارتی در این زمینه نشده است.

وی با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی مشکل ساختاری دارد که باید اصلاح شود، افزود: نرخ تاکسی‌ها بالا است و نبود و کنترل، موجب نارضایتی مردم شده است.

شانه‌سازان با اشاره به وقفه دو ساله در تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها بیان کرد: هر ساله باید قبل از این روند، نرخ کرایه‌ها مصوب و اجرایی شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای شهر اهواز تصریح کرد: تصویب این لایحه در این بازه زمانی کار شاقی نیست زیرا اکنون چیزی که از مردم می‌گرفتند را مصوب کرده‌ایم.

در ادامه حجت‌الله زارع‌زاده نایب رئیس شورای شهر اهواز نیز گفت: مبنای محاسبه نرخ اعلام شده برای تاکسی‌های اهواز، دفترچه وزارت کشور نیست؛ این دفترچه، رقم بالاتری از این را دارد. محاسبه انجام شده توسط سازمان تاکسیرانی حداقل دو بار عودت داده شده است.

وی با بیان اینکه به رانندگان تاکسی خدماتی ارائه نمی‌شود، افزود: در تعیین نرخ کرایه باید به این موارد توجه شود و  از طرفی نیز نباید اجازه دهیم اجحافی به مردم شود.

زارع‌زاده یکی از دلایل تاخیر در اعلام نرخ کرایه تاکسی‌ها را تشکیل نشدن شورای سازمان تاکسیرانی دانست و گفت: از هم‌اکنون باید بخشی از اقدامات برای تعیین نرخ سرویس مدارس انجام شده باشد تا قبل از شهریورماه نرخ سرویس مدارس مشخص شود.

نایب رئیس شورای شهر اهواز با بیان اینکه انتظار می‌رود ناظران سازمان تاکسیرانی به خوبی نظارت را انجام دهند، گفت: گویا برخی ناظران، انگیزه لازم را برای این کار ندارند. این سازمان ۱۵ ناظر دارد اما اکنون چند نفر از این ناظران به وظیفه خود عمل می‌کنند تا در صورت نیاز به داد مسافر برسند؟

در ادامه سید محمدعلی پورموسوی رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری، گردشگری و توسعه شهری شورای شهر اهواز نیز گفت: با توجه به اینکه وضعیت اتوبوسرانی اهواز در حد استاندارد نیست، مترو نداریم و حتی تاکسی‌ها به اندازه کافی نیستند، اکنون رانندگان تاکسی در این گرمای ۵۰ درجه‌ای بار حمل و نقل مسافر در اهواز را به دوش می‌کشند.

وی افزود: باید مانند قدیم در ابتدا یا انتهای هر خط، کنترل انجام شود و امکانات رفاهی مانند سایه‌بان و تامین آب یخ نیز باید برای رانندگان و مردم ایجاد شود.

پورموسوی بیان کرد: در دیگر شهرها کارت‌خوان الکترونیکی برای پرداخت کرایه تاکسی‌ها وجود دارد که باید این کار در اهواز نیز انجام شود تا مشکل نداشتن پول خرد رفع شود.

در ادامه احمد سراج رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز با اشاره به وضعیت نرخ کرایه تاکسی‌ها گفت: شاهد بی‌انضباطی و عدم رضایت مردم از نرخ حمل و نقل شهری در اهواز هستیم.

وی افزود: در برخی مسیر ها طول مسیر کمتر است اما نرخ کرایه با مسیر دارای طول بیشتر مساوی است که این ارقام با هم همخوانی ندارند.

عادل شیشه‌گری دبیر دوم شورای شهر اهواز نیز گفت: با توجه به اینکه از سال ۹۹ تاکنون نرخ تاکسی‌های اهواز تعیین نشده، کنترل در این زمینه سخت بوده است.

وی افزود: علاوه بر طول مسیر، تاخیر در مسیر یکی از پارامترهای تعیین نرخ کرایه است. همیشه استفاده کردن و استفاده نکردن از کولر نیز چالش بین راننده و مسافر بوده است که به نظر می‌رسد باید نرخ کرایه در تاکسی‌هایی که کولر استفاده می‌کنند بیشتر باشد.

در ادامه سیاوش محمودی رئیس شورای شهر اهواز نیز با بیان اینکه این لایحه با در نظر گرفتن نقطه نظرات تصویب می‌شود، گفت: اگر این لایحه تصویب نشود، وضعیت بدتر از این می‌شود.

وی افزود: یکی از کارهای لازم برای کنترل نرخ کرایه تاکسی‌ها این است که تابلو نرخ‌نامه‌ها در مدت دو هفته نصب شود.

محمودی با تاکید بر لزوم تعیین نرخ سرویس مدارس بیان کرد: ناظران سازمان تاکسیرانی نیز باید به خوبی نظارت را انجام دهند تا بیشتر از نرخ اعلام شده از مردم گرفته نشود.

به گزارش ایسنا، در نهایت لایحه تعیین نرخ‌نامه تاکسی‌های شهری اهواز از سوی اعضای شورای شهر تصویب شد.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.