گشتی در حوزه نمایش؛ سالن‌دار شدن تئاتر عروسکی تا وداع با مردی که شیفته ایران بود

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا؛ هم‌زمان با تسریع روند واکسیناسیون و قرار گرفتن کشور در شرایط ایمنی نسبی شاهد رونق گرفتن تمامی فعالیت‌های اجتماعی از جمله حوزه فرهنگ و هنر بودیم. عرصه هنرهای نمایشی نیز به‌ویژه بعد از تعطیلات نوروزی و تجربه ورود به قرن جدید از این قاعده مستثنی نبوده و با پایان بهار ۱۴۰۱ خورشیدی و گام گذاشتن در نخستین ماه تابستان قرن جدید هر روز شاهد افزایش آمار تماشاگران و فروش بالای تماشاخانه‌ها در کشور هستیم.

همچنین آرام‌آرام شاهد گام برداشتن مدیریت تئاتر کشور به سمت برپایی رخدادها و رویدادهای ملی و بین‌المللی در کشورمان هستیم که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک و دوازدهمین دوره جشنواره سراسری و اولین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان اشاره کرد.

قرار گرفتن در آستانه دو عید بزرگ قربان و غدیر فصلی دیگر از رخدادها و رویدادهای تئاتری مبتنی بر این دو عید مذهبی را در این ایام را با خود به‌همراه داشته است. 

در عرصه جهانی نیز درگذشت پیتر بروک کارگردان شهیر و افسانه‌ای تئاتر جهان و یکی از بزرگ‌ترین نظریه‌پردازان این هنر که عمیقاً شیفته تمدن و تفکر ایرانی و هنر نمایش سرزمین‌مان بود در سن ۹۷ سالگی بخشی دیگر از اخبار تئاتر را به خود اختصاص داد

هفته‌ای که آن را پشت سر گذاشتیم (۱۰ تا ۱۶ تیر ماه) در کنار این رویدادها؛ آبستن اتفاق‌ها واخبار دیگری در عرصه تئاتر بود که در ادامه به‌مرور مهمترین آنها می‌پردازیم.

گشتی در حوزه نمایش؛ سالن‌دار شدن تئاتر عروسکی تا وداع با مردی که شیفته ایران بود

افزایش ۴۰۰ درصدی بودجه جشنواره تئاتر عروسکی

به لحاظ بودجه ای که قرار است به تئاتر عروسکی اختصاص داده شود اتفاقات عجیب و غریبی افتاده است. بودجه جشنواره ۴۰۰ درصد افزایش داشته استهادی حجازی‌فر دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران در نشست خبری این رخداد که سه‌شنبه – ١۴ تیر ماه- در سالن مشاهیر تئاترشهر با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی برگزار شد گفت: این رویداد در سه بخش شامل نمایش‌های صحنه‌ای ویژه مخاطب بزرگسال، نمایش‌های صحنه‌ای و مخاطب کودک، نوجوان و خانواده  و همچنین نمایش‌های فضای باز برگزار می‌شود.

وی افزود: به لحاظ بودجه ای که قرار است به تئاتر عروسکی اختصاص داده شود اتفاقات عجیب و غریبی افتاده است. بودجه جشنواره ۴۰۰ درصد افزایش داشته و خیلی ویژه دیده شده است. امیدوارم بقیه جشنواره‌ها اعتراض نکنند. این هزینه از بودجه تئاتر مصرف می‌شود و امیدوارم این پول دوباره به جیب تئاتر برگردد. چون تئاتر عروسکی توان و ظرفیت درامدزایی را دارد.

حجازی‌فر اظهار داشت: شروع ثبت نام  ۱۴ تیرماه خواهد بود و ۱۵ شهریور نمایش‌های برگزیده اعلام می‌شود. از ۲۲ تا ۳۰ مهرماه نیز شاهد برگزاری جشنواره خواهیم بود.

گشتی در حوزه نمایش؛ سالن‌دار شدن تئاتر عروسکی تا وداع با مردی که شیفته ایران بود

تئاتر فقط برای ارشاد نیست/ اختصاص یکی از سالن‌های تئاترشهر به نمایش عروسکی

تئاتر فقط برای ارشاد نیست؛ در نظر داریم یکی از سالن های تئاتر شهر را در اختیار تئاتر عروسکی قرار دهیم

مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در ادامه جلسه بیان کرد: در نظر داریم یکی از سالن های تئاتر شهر را در اختیار تئاتر عروسکی قرار دهیم.

کاظم نظری با بیان این که تئاتر فقط برای ارشاد نیست افزود: من بارها و بارها در جلسات گفتم که جشنواره تئاتر یک رویداد شهری و متعلق به همه کسانی است که در تهران و ایران زندگی می کنند. انعکاس این جشنواره باید برای همه باشد. در نظر داریم که تولیدات نمایش عروسکی ما به استان‌ها هم اعزام شود و آنها هم استفاده کنند.

گشتی در حوزه نمایش؛ سالن‌دار شدن تئاتر عروسکی تا وداع با مردی که شیفته ایران بود

جمهوری اسلامی ایران هنر را تأثیرگذارترین شکل ارتباطات بین‌المللی می‌داند

فرهاد قائمیان در نشست رسانه‌ای دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی رویداد تئاتر صاحب‌دلان که صبح روز شنبه (۱۱ تیر ماه) در تالار رودکی برگزار شد گفت: «صاحبدلان» بعد از گذار از ۱۲ دوره به پختگی لازم رسیده است.

جمهوری اسلامی ایران هنر را تأثیرگذارترین شکل ارتباطات بین‌المللی می‌داندوی به تاکید بر آنکه هنر تئاتر کشور تنها به تهران متمرکز نیست و در استان‌ها و شهرستان هنرمندان و نیروهای انسانی بسیار فعال و خوبی را داریم تصریح کرد: لازم است تا با توجه به چنین رویدادهایی و با حمایت مسئولان هنری؛ حوزه نمایش و تئاتر دینی ایران را در مجامع بین‌المللی بیش از پیش معرفی کنیم. جمهوری اسلامی ایران هنر را تأثیرگذارترین شکل ارتباطات بین‌المللی می‌داند.

وی یادآور شد: سال‌هاست که درباره معرفی بنیان‌ها و تفکرات دینی نظام جمهوری اسلامی ایران با زبان هنر تلاش کرده‌ایم و این‌بار رویداد نمایشی صاحب‌دلان بنا دارد تا این تفکرات و نگرش والای معرفت و بینش دینی را با زبان تئاتر در مجامع بین‌المللی نضج دهد.

گشتی در حوزه نمایش؛ سالن‌دار شدن تئاتر عروسکی تا وداع با مردی که شیفته ایران بود

پرداخت بیش از ۱۵ میلیارد کمک هزینه به ۸۷ گروه تئاتری

تا پایان ۱۱ تیرماه برای ۸۷ اثر نمایشی جمعا مبلغ ۱۵ هزار و ۶۳ میلیون و ۵۰ هزار ریال کمک هزینه پرداخت شده استرضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا از پرداخت کمک هزینه حمایتی به ۸۷ گروه اجرای صحنه‌ای در سالن‌های دولتی و خصوصی تهران توسط این انجمن خبر داد.

وی ادامه داد: با توجه به پبگیری و تاکید وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر محمود سالاری معاونت هنری وزارتخانه در خصوص حمایت از گروه‌های نمایشی، کمک هزینه شورای حمایت از آثار صحنه‌ای که تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ در سالن‌های دولتی و خصوصی به صحنه رفته‌اند؛ پرداخت شد.

به گفته بصیرت؛ تا پایان ۱۱ تیرماه برای ۸۷ اثر نمایشی جمعا مبلغ ۱۵ هزار و ۶۳ میلیون و ۵۰ هزار ریال کمک هزینه پرداخت شده است. کمک هزینه ذکر شده بخشی حمایتی بوده و بخشی دیگر شامل جبران ۵۰ درصد ظرفیت خالی در روزهای شیوع ویروس کرونا است.

گشتی در حوزه نمایش؛ سالن‌دار شدن تئاتر عروسکی تا وداع با مردی که شیفته ایران بود

درگذشت پیتر بروک؛ کارگردان و نظریه‌پرداز بزرگ تئاتر در ۹۷ سالگی/ مردی که شیفته ایران بود

پیتر بروک؛ کارگردان شهیر و یکی از نظریه‌پردازان برجسته تئاتر مدرن و هنرمندی که همواره به اسطوره و جستجوگری در عرفان‌های شرقی در آثارش علاقه داشت و با هنرمندانی چون سیاوش تهمورث، پرویز پورحسینی، هوشنگ قوانلو و فهیمه راستکار سابقه همکاری داشت؛ ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱ در پاریس و سن ۹۷ سالگی درگذشت. درگذشت پیتر بروک ابتدا توسط ناشر آثارش و بعد توسط خبرگزاری‌های رسمی انگلستان به تایید رسید.

علاقه بروک به ادبیات عرفانی پارسی، سبب می‌شود که یکی از شاهکارهای ادبیات فارسی (منطق‌الطیر عصار نیشابوری) سر از صحنه نمایش جشنواره آوینیون درآوردآخرین اثری که بروک شهیر آنرا در قالب نمایشنامه‌نویس و کارگردان به صحنه برد؛ به سال ۲۰۱۷ میلادی و نمایش «زندانی» باز می‌گردد که ابتدا این اثر را در پاریس و جشنواره ادینبورو و سپس در تئاتر ملی لندن به صحنه برد.

بروک؛ همواره در جست و جوی نوعی عرفان شرقی بود و سعی داشت زبانی نمایشی برای روایت آن بیابد؛ روایتی که اصلاً ساده نیست و مشکلات خاص خود را همراه دارد.

بروک یک بار در سال ۱۳۵۱ (۱۹۷۱ میلادی) به ایران سفر کرده بود. او در آن مراسم، تئاتر «اورگاست» را با حضور بازیگران ایرانی همچون سیاوش تهمورث، پرویز پورحسینی، هوشنگ قوانلو و فهیمه راستگار اجرا کرد.

علاقه بروک به ادبیات عرفانی پارسی، سبب می‌شود که یکی از شاهکاری ادبیات فارسی (منطق‌الطیر عصار نیشابوری) سر از صحنه نمایش جشنواره آوینیون درآورد.

بروک که این اثر را سال ۱۹۷۹ در جشنواره آوینیون به صحنه برد، درباره کار خود چنین گفته بود: «منطق‌الطیر، متنی عرفانی است که به گونه‌ای به آثار شکسپیر شباهت دارد. در منطق‌الطیر همچون کارهای شکسپیر مسائل ناشناخته به مسائل عینی و شناخته شده پیوند خورده است.»

این کارگردان نام‌دار تئاتر، در مسیر به صحنه رساندن «منطق‌الطیر» از یاری ژان کلود کریر بهره برد. «کریر»، شاهکار عطار نیشابوری را به زبان نمایش درآورد. اثری که تا کنون به چندین زبان زنده دنیا از جمله فارسی ترجمه شده است.

گشتی در حوزه نمایش؛ سالن‌دار شدن تئاتر عروسکی تا وداع با مردی که شیفته ایران بود

فروش ۵۸۲ میلیون تومانی ۳ تماشاخانه در یک هفته/ ۱۱ هزار نفر تماشاگر تئاتر بودند

شاهد جا بجایی چشم‌گیر رکورد فروش نمایش‌ها به عددی بالغ بر ۵۸۲ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۱۴۰ تومان هستیم که با توجه به اعداد زیر ۳۴۰ میلیون طی هفته‌های پیش با رشد قریب به ۷۰ درصدی مواجه شده است

همزمان با رونق گرفتن فصل اجراهای نمایشی از ابتدای سال جاری در سایه تسریع روند واکسیناسیون و رسیدن جامعه به ایمنی نسبی از یک سو و همچنین تنوع اجراهای تئاتری در گونه‌های مختلف تئاتر بزرگسال؛ نمایش‌های آئینی و سنتی و تئاتر کودک و نوجوان در تالارهای اقماری زیر مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی دیگر؛ به مرور شاهد بازگشت رونق اجراها و حضور پر شور مخاطبان و نزدیک شدن اعداد و ارقام آماری مخاطبان و فروش نمایش‌ها به دوران پیش از کرونا هستیم.

طی نگاهی آماری می‌توان دریافت که هفته نخست تیر ماه ۱۴۰۱ در قیاس با ۱۲ هفته بهار ۱۴۰۱ با ثبت رکورد میزبانی از ۱۱ هزار و ۶۲۷ نفری در قیاس با ۱۲ هفته پیش؛ رکوردی منحصر به فرد را از خود به جای گذاشته است.

همچنین از حیث میزان فروش نیز در سایه اقبال پر شور مخاطبان شاهد جا بجایی چشم‌گیر رکورد فروش این نمایش به عددی بالغ بر ۵۸۲ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۱۴۰ تومان هستیم که با توجه به اعداد زیر ۳۴۰ میلیون طی هفته‌های پیش با رشد قریب به ۷۰ درصدی مواجه شده است.

مجموعه تئاترشهر؛ تماشاخانه سنگلج و تالار هنر به عنوان سالن‌های زیر مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ تنها طی یک هفته در کنار ثبت رکورد میزبانی از ۱۱ هزار و ۶۲۷ نفر به فروشی بیش از ۵۸۲ میلیون و ۸۰۳ هزار توان دست یافت.

گشتی در حوزه نمایش؛ سالن‌دار شدن تئاتر عروسکی تا وداع با مردی که شیفته ایران بود

لزوم تعیین تکلیف متن و مراحل قانونی صدور پروانه نمایش پیش از هزینه گروه‌ها

شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ از لزوم تعیین تکلیف متن و مراحل قانونی صدور پروانه نمایش پیش از اقدام گروه‌های نمایشی به‌صرف هزینه‌های مادی و معنوی خبر داد.

در اطلاعیه این شورا آمده است: بدین‌وسیله به اطلاع می‌رساند شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اداره کل هنرهای نمایشی، مسئولیتی در قبال هر اقدامی که توسط عوامل نمایش منجر به تعهد مادی و معنوی شود (شامل تمرین یا صرف هزینه و مشابه آن به‌ویژه پیش از تعیین تکلیف ارزیابی متن و سایر مراحل قانونی صدور پروانه اجرای نمایش) ندارد.

در بخش پایانی این اطلاعیه آمده است: متقاضیان با در نظر گرفتن زمان و مراحل قانونی این روند؛ نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه، اقدام کرده و به‌این‌ترتیب از پیامدهای احتمالی ممانعت به عمل‌آورند.

گشتی در حوزه نمایش؛ سالن‌دار شدن تئاتر عروسکی تا وداع با مردی که شیفته ایران بود

هدیه کانون پرورش فکری از عید تا عید/ اکران ۱۰ فیلم‌تئاتر کودک و نوجوان

مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از روز ۱۸ تیر به مناسبت اعیاد مبارک قربان و غدیر خم، ۱۰ فیلم‌تئاتر را در پایگاه اینترنتی خود به صورت رایگان اکران می‌کند.

همزمان با فرا رسیدن عید مبارک و فرخنده قربان، ۱۰ نمایش «مهمان غار»، «قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح»، «هفت‌خوان کودکان»، «مبارک و قالیچه پرنده»، «گرگ‌نامه»، «گنجشکک اشی‌مشی»، «راز گنجور»، «دینگ دینگ دنگ»، «آرزوهای یک موش کور» و «آی‌تک» تا عید غدیر خم، در قالب طرح «نمایش‌نما» عید ولایت اکران می‌شود.

مخاطبان کودک و نوجوان و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز یک نمایش را به صورت رایگان در پایگاه اینترنتی کانون به نشانی www.cinema.kpf.ir  صفحه «نمایش‌نما» تماشا کنند.

گشتی در حوزه نمایش؛ سالن‌دار شدن تئاتر عروسکی تا وداع با مردی که شیفته ایران بود

عرضه پوستر آثار ابراهیم حقیقی از بزرگان تئاتر به شکل مالکیت مجازی

پوستر نمایش‌هایی از آثار حمید سمندریان، رکن‌الدین خسروی و سیروس شاملو با طراحی ابراهیم حقیقی در قالب مالکیت مجازی (NFT) عرضه می‌شوند.

پوستر آثار خاطره‌انگیز و مهمی چون «بازی استریندبرگ»، «کرگدن» و «مرده‌های بی‌کفن و دفن» هر سه به کارگردانی زنده‌نام حمید سمندریان قرار است به زودی و برای نخستین‌بار در ایران در قالب رویداد «آرتانیوم» رونمایی شوند.

علاوه بر این، پوستر نمایش‌هایی چون «اتلّو» به کارگردانی محمد کوثر، «لبخند باشکوه آقای گیل» ساخته زنده‌نام رکن‌الدین خسروی، «استثناء و قاعده» کاری از سیروس شاملو، «سو و وشون» به کارگردانی منیژه محامدی و «کبودان و اسفندیار» اثر سهراب سلیمی نیز در جریان رویداد یاد شده ارائه خواهد شد.

این مجموعه به کوشش ابراهیم حقیقی طراح گرافیک، عکاس و مدیر هنری ایرانی خلق شده است.

به گزارش ایرنا، NFT مخفف عبارت Non-Fungible Token به معنی غیرقابل تعویض است. ان اف تی NFT توکن‌های غیرقابل‌معاوضه هستند. آن‌ها به‌عنوان یک گواهی مالکیت دیجیتالی مجازی و غیرتکراری برای هر نوع دارایی دیجیتالی صادر می‌شوند.

NFT به خریدار اجازه می‌دهد کالای اصلی را که شامل احراز هویت داخلی است، داشته باشد؛ در نتیجه این احراز هویت مالکیت این اثر را اثبات می‌کند و توسط دیگران قابل‌استفاده نیست. در واقع، ارزش معنوی اثر با اعتبار و هویت هنرمند گره خورده است و آن‌ها می‌پذیرند که تنها یک واحد از اثر مورد نظر به صورت NFT تولید و به خریدار اهدا کنند.

گشتی در حوزه نمایش؛ سالن‌دار شدن تئاتر عروسکی تا وداع با مردی که شیفته ایران بود

حسین مسافرآستانه مشاور عالی جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت شد

سیدوحید فخرموسوی طی حکمی حسین مسافرآستانه مدیر فرهنگی، کارگردان، بازیگر و دبیر پیشین ادوار مختلف جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را به عنوان مشاور عالی دبیر این جشنواره منصوب کرد.

در بخشی از این حکم آمده است: امید است با استفاده از تجارب گران بها و ارزشمند جنابعالی در عرصه های گوناگون فرهنگی، هنری و مدیریتی عرصه تئاتر مقاومت شاهد توسعه، بسط و گسترش روزافزون کمی و کیفی تئاتر مقاومت به عنوان یکی از اصلی ترین جریان های پویا و فعال تئاتر کشور در هجدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت باشیم.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری سیدوحید فخر موسوی سال جاری در گستره ایران و کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد.

گشتی در حوزه نمایش؛ سالن‌دار شدن تئاتر عروسکی تا وداع با مردی که شیفته ایران بود

حمید نیلی مدیر مجموعه تماشاخانه ایرانشهر شد

مهرداد باقری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با صدور حکمی حمید نیلی را به عنوان مدیر تماشاخانه ایرانشهر منصوب کرد.

در متن حکم رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خطاب به نیلی آمده است: «نظر به مراتب تعهد، تخصص و سوابق ارزشمند جنابعالی در حوزه هنرهای نمایشی، به موجب این حکم به عنوان مدیر مجموعه تماشاخانه ایرانشهر منصوب می‌شوید.

حمید نیلی پیش از این مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، مدیرعامل انجمن تئاتر دفاع مقدس، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری هومان هنر هور، دبیر دو دوره جشنواره تئاتر سراسری بچه‌های مسجد، مشاور عالی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و سردبیر اقتصادی شبکه خبر بوده است و تهیه‌کنندگی چندین نمایش در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.