احتمال ورود واریانت‌های جدید کرونا به ایران در دو ماه آینده / لزوم دریافت دوز یادآور واکسن

دکتر سیدمحمد علوی با اشاره به اقدامات انجام شده از آغاز پاندمی کووید – ۱۹ از اواخر بهمن‌ماه سال ۹۸ تاکنون اظهار کرد: مرکز بهداشت خوزستان با استفاده از تمام امکانات و ظرفیت‌ها برای مقابله با این بیماری اقدام کرد؛ افزایش آگاهی و مردم ارتقای سلامت با اطلاع‌رسانی در مورد کرونا با استفاده از ظرفیت صدا و سیما و رسانه‌های جمعی، غربالگری، بیماریابی، جداسازی و درمان بیماران که بعد در قالب طرح شهید سلیمانی انجام شد، طرح تشدید نظارت بر اماکن تهیه و توزیع، اماکن عمومی، ادارات، سازمان‌ها و صنوف مختلف در مورد رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تذکر دادن به متخلفان و اجرای سیاست‌های تشویق و تنبیه در صورت نیاز برخی از اقدامات انجام شده در این راستا هستند.

وی با اشاره به هماهنگی با ادارات مختلف و ترغیب و تشویق مردم به واکسیناسیون از روش‌های مختلف افزود: بارها گفتیم خوزستان شرایط ویژه ای دارد؛ این استان دارای مرزهای زمینی و دریایی و هوایی است و همواره مرزها از نظر انتقال عوامل بیماری‌زا محل‌های پرخطری هستند بنابراین یکی از اقدامات در راستای کنترل بیماری، کنترل مرزها است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از طرف دیگر، خوزستان یک استان صنعتی و کشاورزی است و کارشناسان ملیت‌های مختلف در این استان حضور دارند که می‌توانند عوامل بیماری‌زا را در سفرهایی که انجام می‌دهند به خوزستان منتقل کنند همان گونه که مشاهده شد سوش دلتا از طریق یک مهندس خارجی که در خرمشهر زندگی می‌کرد، وارد خوزستان شد.

علوی بیان کرد: تنوع اقلیمی آب و هوایی خوزستان نیز می‌تواند در انتقال برخی بیماری‌ها اثر داشته باشد و مسائل خشکسالی، پدیده گرد و خاک و آلاینده‌های صنعتی می‌توانند عوامل ایجادکننده بیماری در مردم خوزستان را تشدید کند. تنوع قومی نیز در خوزستان وجود دارد که در پی آن ممکن است پذیرش برخی از شیوه‌نامه‌ها و واکسیناسیون در آن‌ها یکنواخت نباشد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به هماهنگی نسبتا قابل توجه اقشار مختلف و ارگان‌ها در روند مقابله با کرونا، گفت: همکاری همه ارگان‌ها به ویژه بسیج جامعه پزشکی، جمعیت هلال احمر و سازمان‌های مردم نهاد موجب شد در خوزستان مدت‌های مدیدی بیماری در حدی مهار شود که بیش از ۹۰ درصد مردم در شهرهای با وضعیت آبی زندگی کنند و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

علوی بیان کرد: میزان بروز بیماری در جهان ۶۹ هزار و ۴۲۱ در میلیون نفر، میزان بهبودی بهبودی ۹۵.۴ درصد و میزان کشندگی ۱.۱ درصد بوده است. میزان ابتلا بیماری در ایران نیز ۸۴ هزار و ۶۴ در میلیون بوده بنابراین ابتلا در ایران متوسط جهانی بالاتر است. میزان بهبودی در ایران نیز ۹۷.۵ درصد و میزان کشندگی ۱.۹ درصد است.

وی با اشاره به جایگاه خوزستان از نظر شاخص‌های شیوع بیماری افزود: میزان ابتلا در خوزستان ۱۲۰ هزار و ۲۵۶ در میلیون بوده بنابراین از متوسط کشوری بالاتر است که این موضوع به علت بیماریابی و غربالگری بیشتر است به گونه‌ای که نسبت بیماران سرپایی به بستری ۱۰ به یک بوده است. این وضعیت در علم اپیدمیولوژی بسیار خوب است زیرا بیماران در مرحله خفیف بیماری شناسایی می‌شوند و با دریافت درمان موثر، از شدت بیماری جلوگیری می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: میزان بهبودی در خوزستان ۹۷.۷ درصد و میزان کشندگی ۱.۶ درصد بوده است.

وی با اشاره به میزان تست‌گیری کرونا نیز گفت: در ایران ۶۰۷ هزار در میلیون و در خوزستان ۶۲۱ هزار در میلیون تست گرفته شد یعنی در خوزستان حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تست بیشتری در میلیون انجام شده است.

علوی تصریح کرد: بنابراین میزان بهبودی در خوزستان بالاتر و کشندگی کمتر از میانگین کشور است که نشان‌دهنده موفقیت در کنترل بیماری در خوزستان است.

وی با بیان اینکه موارد ابتلا به بیماری کووید – ۱۹ دوباره در کل جهان در حال افزایش است، گفت: خیز مجدد بیماری در ایران و خوزستان نیز با شیب آرام در حال رخ دادن است که باید جلوی خیز مجدد بیماری را بگیریم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: هر چند مردم دچار عادی‌انگاری و بی‌تفاوتی نسبت به بیماری هستند اما امیدواریم در خیز جدید بیماری با همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجی رخ ندهد یا با سلامتی از موج عبور کنیم.

وی گفت: فعلا واریانت جدیدی در سطح گسترده در ایران و خوزستان شناسایی نشده است؛ در حال حاضر زیرواریانت‌های BA۴ و BA۵ در جهان پیدا شده و گسترش یافته‌اند بنابراین اگر موج جدیدی رخ دهد احتمالا با این زیرواریانت‌ها باشد.

علوی افزود: تجربه ثابت کرده است یک تا دو ماه بعد از افزایش بیماری در اروپا و دیگر نقاط جهان، ما نیز درگیر این شرایط می‌شویم بنابراین احتمال ورود این واریانت‌ها به ایران وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برای جلوگیری از ورود این واریانت‌ها به کشور کنترل در مرزها تشدید شده است به گونه‌ای که مراقبت‌های سندرمیک در مرزها انجام می‌شود و در صورت مشاهده مورد مشکوک، نمونه‌برداری انجام می‌شود و در صورت تایید بیماری، نمونه برای بررسی سوش، به انیستو پاستور تهران ارسال می‌شود اما خوشبختانه تاکنون واریانت جدیدی در خوزستان شناسایی نشده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص وضعیت بیماری در آینده گفت: پیش‌بینی وضعیت تنها بر اساس میزان افراد واکسن‌زده نیست زیرا هر چند واکسن هم در برابر بیماری موثر است اما مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است بنابراین دریافت واکسن و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دو عامل موثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری هستند که متاسفانه پروتکل‌های بهداشتی فراموش شده‌اند.

وی با اشاره به تاثیر واکسیناسیون بر واریانت‌های مختلف ویروس افزود: هر ویروس جدیدی پیدا می‌شود به دلیل تغییرات آنتی‌ژنتیکی، ممکن است اثربخشی واکسن در آن نسبت به ویروس قبلی کمتر شود اما حتی در صورت تغییر واریانت‌ها واکسن می‌تواند از شدت بیماری جلوگیری کند.

علوی در خصوص تعداد افراد واکسینه شده در استان خوزستان بیان کرد: تاکنون بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار واکسن در خوستان تزریق شده است که اگر جمعیت خوزستان را ۵ میلیون نفر در نظر بگیریم به طور سرانه هر فرد حدود یک و نیم واکسن تزریق کرده است اما با توجه به اینکه کودکان زیر ۱۲ سال واکسن تزریق نکرده‌اند، پوشش نوبت اول واکسیناسیون در افراد بالای ۱۲ سال حدود ۸۵ درصد و نوبت دوم ۷۵ درصد و پوشش نوبت سوم افراد بالای ۱۸ سال ۳۴ درصد و کم است. بنابراین ۶۶ درصد افراد بالای ۱۸ سال واکسن نوبت سوم را تزریق نکرده‌اند.

وی با اشاره به آغاز تزریق واکسن نوبت چهارم، گفت: برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، مانند آنچه در برابر آنفلوآنزا انجام می‌شود، باید هر سال یک نوبت واکسن کرونا تزریق شود بنابراین کسانی که شش ماه از تزریق آخر واکسن‌شان گذشته باید دوز بعدی را تزریق کنند.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.