از دخالت نهاد خاص تا نامزد ریاست/ حرکت «رونالدینیویی» روی نیمکت!

خبرگزاری مهر – گروه ورزشی: کمتر از پنج ماه تا آغاز بیست و دومین دوره مسابقات فوتبال جام جهانی که به میزبانی قطر برگزار می شود، تیم ملی و فدراسیون فوتبال ایران شرایطی را تجربه کنند که پیامدهای آن ممکن است اتفاقاتی تلخ و ناخوشایند را برای این رشته به همراه داشته باشد.

چند ماه قبل و زمانی که حضور ایران در جام جهانی به یک تار مو بند بود و یک تساوی در چهار دیدار حساس در بحرین می توانست رویاهای میلیون ها ایرانی را بر باد بدهد، کمتر کسی تصور می کرد آن تیم یکدست و متحد بعد از صعود به جام جهانی به سرنوشتی گرفتار شود که مثل گوشت قربانی دست به دست بچرخد و هر کسی در هر نهاد و سازمانی به خودش اجازه دهد برایش تصمیم بگیرد.

چرا اسکوچیچ به این روز افتاد؟

مرد آرام کروات که در ابتدای حضورش کمتر نگاه مثبتی به موفقیتش وجود داشت، توانست بهترین عملکرد تیم های ادوار مختلف در مقدماتی جام جهانی را به خود اختصاص دهد و از آن مقطع سخت و حساس تیم ملی را به سلامت عبور دهد و به زودتر از خیلی تیم های بزرگ دنیا به جام جهانی برساند. اما با این موفقیت بزرگ هم جای پای او روی نیمکت تیم ملی محکم نشد. نداشتن اقتدار در رختکن، کنار زمین و مهمتر از آن نفوذ شبکه دلالی روی تفکرات او و البته شکست در دو بازی رسمی و تدارکاتی از جمله نقاط ضعفی بود که باعث شد دراگان اسکوچیچ اعتماد عمومی را از دست بدهد.

از دخالت نهاد خاص تا نامزد ریاست/ حرکت «رونالدینیویی» روی نیمکت!

فضای شادی که در تیم ملی بود حالا با چند دستگی بازیکنان سرنوشت مبهمی پیدا کرده است

فدراسیون ضعیف و دور از اقتدار

هنوز خنده های جشن صعود تیم ملی روی لبان مردم و بازیکنان تیم ملی خشک نشده بود که زمزمه های تغییر سرمربی تیم ملی شروع شد و در شرایطی که انتظار می رفت فدراسیون فوتبال با اقتدار ریشه این زمزمه ها را بخشکاند و سرمربی تیم ملی اش را حمایت کند، اظهارات متزلزل سرپرست فدراسیون اعضای هیات رئیسه که آشفته ترین روزها را داشتند، بهانه را دست سایر نهادها و سازمان ها داد تا به ماجرای تیم ملی ورود کنند.

نقش دو بازیکن در آشفته کردن اوضاع

ضعف فدراسیون و خالی کردن پشت سرمربی باعث شد دو بازیکن باتجربه تیم ملی به خود اجازه دادند به سمت مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس بروند و نقطه نظرات خودشان را به عنوان نماینده بازیکنان برای تغییر سرمربی تیم ملی مطرح کنند. مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش با برخی مسئولان کشور دیدار کردند تا زمینه تغییرات در کادر فنی تیم ملی را فراهم کنند.

از دخالت نهاد خاص تا نامزد ریاست/ حرکت «رونالدینیویی» روی نیمکت!

مهدی طارمی یکی از بازیکنانی است که در آشفته شدن شرایط تیم ملی سهم دارد

ورود مجلس و دولت و …

به دنبال اتفاقاتی که برای تیم ملی رخ داد و عوامل فدراسیون نتوانستند مدیریت لازم را داشته باشند، برخی نمایندگانم مجلس و مسئولان دولت به ماجرا ورود کردند تا به تیم ملی برای آرام شدن وضعیتش کمک کنند. آنها البته اطلاعات کاملی از تیم ملی و شرایطش نداشتند و بیشتر تحت تاثیر اطلاعاتی بودند که از سوی اهالی فوتبال به آنها داده می شد. در این بین نهادی هم که در ماههای اخیر به ورزش ورود کرده و خیلی از اتفاقات فوتبال را هم رقم زده بود، به ماجرای تیم ملی ورود کرد تا خواسته خودش را تحمیل کند.

ماجدی و هیات رئیسه در آچمز

سرپرست فدراسیون فوتبال و اعضای هیات رئیسه که ماههای سختی را پشت سرگذاشته اند، پس از اتفاقات رخ داده به دنبال حفظ دراگان اسکوچیچ هستند و بارها در مصاحبه هایشان تاکید کرده اند سرمربی تیم ملی تغییر نخواهد کرد اما فشار از بالا و ورود نهادی دیگر عملا کار را از اختیار فدراسیون خارج کرده و باید منتظر هر اتفاق تازه ای بود. سیاست سرپرست فدراسیون مقاومت برابر فشارهای بیرونی است اما با اتفاقاتی که در ماههای اخیر رخ داده بعید است او هم بتواند برابر فشار از بیرون دوام بیاورد.

ورود یک نامزد ریاست فدراسیون به ماجرا

یکی از افرادی که قصد دارد برای ریاست فدراسیون فوتبال نامزد شود، بعد از اتفاقات اخیر وارد ماجرای بازگرداندن کی روش شد و از طریق برخی عواملش با این سرمربی ارتباط گرفت تا مقدمات حضور وی بر روی نیمکت تیم ملی را فراهم کند. این اتفاق در شرایطی رخ داده است که مخالفان حضور کی روش بسیار زیاد هستند. با این حال بحث بازگشت این سرمربی پرتغالی بسیار جدی است و فشارها برای حضور او زیاد است و باید منتظر هر اتفاقی بود.

از دخالت نهاد خاص تا نامزد ریاست/ حرکت «رونالدینیویی» روی نیمکت!

کی‌روش که با مصر و کلمبیا ناکام بود با تلاش برخی عوامل داخلی سوژه اصلی شده!

تماس با گزینه های داخلی

برخی عوامل تصمیم گیر برای تیم ملی با چند گزینه داخلی هم برای حضور بر روی نیمکت این تیم تماس گرفته اند و نقطه نظرات آنها را دریافت کرده اند. در این مورد گفته می شود که ممکن است نه اسکوچیچ و نه کی روش تیم ملی را در جام جهانی هدایت نکنند و یک سرمربی ایرانی روی نیمکت بنشیند.

آیا دولت دخالت نمی کند؟

با وجود شرایطی که برای تیم ملی رقم خورده است، سخنگوی دولت تاکید کرده این نهاد هیچ دخالتی در تصمیم گیری برای سرمربی تیم ملی نخواهد داشت و صرفا به دنبال حمایت از تیم ملی برای حضور پرقدرت در جام جهانی است. با این حال اخباری که از فدراسیون به بیرون می آید نشان می دهد فشارها برای تغییر سرمربی تیم ملی به قدری زیاد است که هر لحظه امکان معرفی گزینه نهایی حضور در قطر وجود دارد. حالا از سوی دولت یا هر نهاد خاص دیگر.

میخ آخر چه زمانی کوبیده می شود؟

آنچه برای تیم ملی مهم است این که با هر تصمیم و هر تغییری باید زودتر تکلیف نیمکت تیم ملی مشخص شود تا در چند ماه باقی مانده و یک اردوی کوتاه مدت حداقل تیم بتواند خودش را برای حضور در جام جهانی آماده کند. فضایی که اطراف تیم ملی به وجود آمده نگرانی ها برای چند دستگی و آشفتگی را افزایش داده است. این شرایط در جام جهانی ۲۰۰۶ هم برای تیم ملی رقم خورده بود و اوضاع آشفته بیرونی تیم و چند دستگی در داخل تیم، باعث ناکامی تیم ملی و نرسیدن به مرحله بعد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.