معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره سرود فجر/ «سلام فرمانده» منتخب سال شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر شامگاه چهارشنبه (۲۲تیرماه) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، فاطمه سلیمانی فرزند شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، مصطفی زیبایی‌نژاد رئیس مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری بسیج و دبیر جشنواره و جمعی از مسئولان و هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.

مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج با مشارکت نهادهایی از جمله معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکت همراه اول، بنیاد رودکی، شهرداری تهران و برج میلاد نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر را در قالب تولید سرود، آکاپلا (همخوانی بدون موسیقی)، بازخوانی سرود و ایده (نماهنگ و اجرای پاتوقی) را برگزار کرد.

امید به آینده، ائمه اطهار(ع)، شخصیت‌های ملی و مذهبی(امام و شهدا، مفاخر استانی، خانواده‌های شهدا و جانبازان و…)، نوجوان ایرانی، آینده‌ساز ایران، سبک زندگی (ایرانی-اسلامی)، کالای ایرانی، اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، مقاومت و تمدن نوین اسلامی، مقابله با استکبار جهانی و صهیونیسم، ایران در مسیر پیشرفت و اقتدار، مقابله با کرونا، شهدا و مدافعان سلامت، خانواده و جمعیت و بیانیه گام دوم، ظرفیت‌ها، عدالت‌پروری از اهداف و محورهای موضوعی برگزاری این رویداد موسیقایی بود. پرداختن به شخصیت و مکتب سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس بخش ویژه این جشنواره بود.

هادی آرزم، محمد میرزمانی و بهزاد عبدی داوران بخش‌های آکاپلا، بازخوانی، آهنگسازی و تنظیم، میلاد عرفان‌پور داور بخش شعر، مجید انتظامی، هادی آرزم، بهزاد عبدی، محمد میرزمانی و حسن خانچی داوران بخش بین‌الملل بودند.

دبیر نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر در این آیین با ارائه گزارشی درباره جشنواره اظهارداشت: سرود دربرگیرنده ارزش‌ها و پیشینه‌ای است که در دهه اول انقلاب تبدیل به جریان مهمی در عرصه‌های مختلف شد اما در اوایل دهه ۹۰ جهش بسیار زیادی در حوزه سرود به وجود آمد از جمله نماهنگ ارغوان توسط بسیج تولید شد و مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.

مصطفی زیبایی‌نژاد گفت: تاکنون مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج در کنار نهادهای دیگر در استان‌ها و شهرستان‌ها جشنواره‌های مختلفی را در حوزه سرود برگزار کرده است، اما جای خالی یک جشنواره ملی و بین‌المللی حس می‌شد، تصمیم داشتیم ویژه برنامه‌ای را در حوزه استعدادیابی برگزار کنیم و این دو هدف بود که ما را به جشنواره ملی سرود فجر رساند.

وی افزود: بهمن ماه سال گذشته جشنواره سرود فجر برنامه‌ریزی و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیاری از نهادهای دیگر در بخش‌های تولید، همخوانی بدون موزیک، بازخوانی، طرح و ایده شکل گرفت و شاهد حضور حداکثری گروه‌های سرود بودیم.

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره سرود فجر/ «سلام فرمانده» منتخب سال شد

زیبایی‌نژاد بیان کرد: ۳۱ دبیرخانه استانی در قالب جشنواره سرود شکل گرفت،۲ هزار و ۶۷۰ گروه سرود در سایت جشنواره شرکت کردند که شامل ۲۵ هزار نفر بودند و ۳ هزار و ۸۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد. ۵۵۵ گروه در جشنواره‌های استانی پذیرفته شدند و از این تعداد ۲۷۳ گروه در استان‌ها تقدیر شدند، همچنین در بخش بین‌المللی هنرمندانی از کشورهای لبنان، افغانستان، یمن، سوریه و فلسطین با ۵۰ اثر در این رویداد شرکت کردند.

دبیر نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر اظهارداشت: در بخش ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی نیز ۴۱۸ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود. در حوزه آموزش نیز کارگاه‌های مختلف آموزشی برای ۷۰ گروه منتخب برگزار کرده‌ایم. تصمیم داریم مسابقه‌ای را در صدا و سیما تدارک ببینیم و به زودی درباره آن اطلاع رسانی‌های لازم صورت خواهد پذیرفت.

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر

برگزیدگان بخش شعر (استاد حمید سبزواری)

جایزه اول: مهدی استخر برای ترانه گروه سرود نسیم رحمت از تهران با اثر به وقت شهادت

جایزه دوم: محمدسعید میرزایی برای ترانه گروه سرود نسیم بهشت از اصفهان با اثر آخرین رویای دنیا

برگزیدگان بخش تنظیم (استاد مجتبی میرزاده)

جایزه اول: فرهاد کیانی برای تنظیم قطعه گروه سرود صدای انقلاب از بوشهر با اثر سرزمین ما

جایزه دوم: مرتضی کیانی برای تنظیم قطعه گروه سرود آوای باران از چهارمحال و بختیاری با اثر مهد سرداران جنگ

برگزیدگان بخش آهنگسازی (جایزه استاد احمدعلی راغب)

جایزه اول: هادی قاسمی برای آهنگسازی قطعه گمشدگان سحر اجرا شده توسط گروه سرود موعود از استان مرکزی

جایزه دوم: میلاد هارونی برای آهنگسازی قطعه سرزمین ما اجرا شده توسط گروه سرود صدای انقلاب از استان بوشهر

برگزیده بخش ایده

احسان تابنده برای اثر فصل‌ها و نسل‌ها با همراهی گروه سرود طاها از لارستان فارس

برگزیدگان بخش بازخوانی

مهران طهماسبی – گروه سرود نینوا از استان چهارمحال و بختیاری با اثر ای شهید

ابوالفضل شهنادی – گروه سرود نغمه عشق از استان سیستان و بلوچستان با اثر سرافراز بادا

جواد البرزی – گروه سرود ساقی کوثر از استان قم با اثر خاک مهرآیین

سجاد نجار حسینی – گروه سرود میثاق با امام زمان از اصفهان با اثر آرامش قبل از طوفان

بخش ویژه شهید قاسم سلیمانی 

گروه سرود نسیم رحمت با اثر به وقت شهادت

اثر برگزیده بخش بین‌الملل

اثر وحدک یا جنوب اجرا شده توسط گروه شمس‌الحریه از کشور لبنان

قدردانی از پیشکسوت سرود انقلاب اسلامی

در این آیین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مدیران فرهنگی از حمید شاهنگیان از آهنگسازان پیشکسوت موسیقی انقلاب اسلامی تجلیل شد.

شاهنگیان ضمن قدردانی از درگذشتگان حوزه سرود و موسیقی با موضوع انقلاب اسلامی از جمله مرحوم حسین صبحدل و مرحوم حمید سبزواری گفت: همه ما مدیون بسیاری از افراد هستیم اما این دو عزیز از موثرترین هنرمندانی بودند که در کنارشان بسیار آموختم.

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره سرود فجر/ «سلام فرمانده» منتخب سال شد

«سلام فرمانده» سرود منتخب سال شد

سرود سلام فرمانده به عنوان سرود برگزیده سال انتخاب شده است و از ابوذر روحی خواننده این سرود تقدیر شد که وی در مراسم حضور نداشت و سرپرست گروه در این مراسم حضور پیدا کرد.

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره سرود فجر/ «سلام فرمانده» منتخب سال شد

رونمایی از نخستین ارکستر سمفونیک بزرگ سرود با همراهی گروهی از هم نوایان از بخش‌های مختلف کشور، پخش کلیپی از سرودهای برگزیده موسیقی انقلاب طی دهه‌های اخیر و پخش کلیپ معرفی اعضای هیات داوران بخش‌های مختلف از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.