۞ نکته آموزشی:
اغلب مردم با چنان عجله و شتابي به سوي داشتن يك زندگي خوب حركت مي كنند، كه از كنار آن رد مي‌شوند.
Wednesday, 10 August , 2022
امروز : چهارشنبه, ۱۹ مرداد , ۱۴۰۱ - 13 محرم 1444
شناسه خبر : 408994
  پرینت تاریخ انتشار : 23 تیر 1401 - 22:34 |

در ستایش فرهمند و سازهایش

نکوداشت محمود فرهمند سازنده و نوازنده پیشکسوت تار با عنوان «از مضراب و تیشه»  امروز ۲۳ تیر در شهرستان زرندیه با حضور هنرمندان صاحب نامی همچون حسین علیزاده، مهدی آذرسینا،  بهروز مبصری، رامین جزایری و مرجان راغب در حال برگزاری است.

در ستایش فرهمند و سازهایش
زاگرس آنلاین-زاگرونا؛

محسن کنعانی: این مراسم با شعرخوانی آغاز و با اجرای گروه موسیقی «زرند» با خوانندگی سروش طیبی، تمبک حامد موصولی و سه‌تار محمدحسین قاسمی ادامه یافت.

مرجان راغب اولین سخنران این مراسم به آسیب‌شناسی ساخت سازهای موسیقی در ایران پرداخت و با اشاره به کار بزرگی که استادانی همچون فرهمند انجام می‌دهد، گفت: متأسفانه ساخت سازهای سنتی موسیقی در کارگاه‌ها غیراصولی است و از قواعد علمی پیروی نمی‌کند.

وی افزود: در دانشگاه‌های کشور نیز این مهم انجام‌نشده و روش ساخت ساز که یکی از ارکان اصلی موسیقی ایرانی است به شکلی علمی تدریس نمی‌شود.

در این مراسم رامین جزایری به اجرای ساز پرداخت و بهروز موثقی از سخنرانان برنامه درباره اهمیت محمود فرهمند در ساخت ساز و نوازندگی تار گفت.

در قسمتی از این مراسم بخشی از مستند در حال ساخت از زندگی محمود فرهمند پخش شد.

بزرگذاشت خوب است اما بانک اطلاعاتی هنرمندان الزامی است

در بخش دیگری از این مراسم بهروز مبصری از پژوهشگران حوزه موسیقی گفت: مقام بلند هنری و انسانی فرهمند نیاز به تقدیر و تبلیغ ندارد، او جایگاه رفیعی در هنر موسیقی ایرانی دارد.

وی با اشاره به نکات سخنران قبل از خود، افزود: خانم راغب به مباحث بسیار درستی اشاره کردند. متاسفانه نبود تحقیق و پژوهش در همه حوزه‌های موسیقی به چشم می خورد. موسیقی امروز ما از فقر شدید در تحقیق، کندکاو و پژوهش رنج می برد. 

وی با اشاره به اینکه ما در یک آشفته بازار گرفتاریم گفت: آن چه در تاریخ موسیقی ایرانی نگارش شده درباره خوانندگان است. به علت های مختلف، تاریخ موسیقی به روش‌های پژوهش علمی آن مربوط نیست و وابسته به ترجمه و شرح احوال نویسی است. شرح  حال نگاری یکی از شاخه های پایه ای تاریخ نویسی هست اما تمام آن نیست. حتی در کتاب تاریخ موسیقی ایرانی بیشتر به خوانندگان پرداخته و کمترین اثری از موسیقیدانان و آهنگسازان است.

مبصری تاکید کرد: اگرچه مراسم بزرگداشت برای اهالی موسیقی بسیار خوب و ضروری است اما ساختن یک بانک اطلاعاتی درباره سازندگان ساز، موسیقیدانان و آهنگسازان و صدابرداران بسیاری ضروری است.

حرمت ساز فرهمند برای علیزاده و شجریان

حسین  علیزاده سخنران بعدی مراسم بود که درباره فرهمند، آثار و تاثیر او در ساخت ساز و نوازندگی تار سخن گفت. 

علیزاده در بخشی از سخنانش گفت: در حالی که ساز از صدا و سیما و سایر نهادها حذف شده و قابل دیدن نیست؛ اما هر وقت صحبتی از بزرگداشت هنرمندان موسیقی می‌شود اهالی سیاست حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه من از ۱۲ سالگی با فرهمند آشنا هستم و عمری است که سازهای او را به دست دارم، افزود: سال‌های سال ساز فرهمند را به یک دست داشتم و چند سالی است که ساز جزایری هم به آن اضافه شده است. 

علیزاده در خصوص حرمت گذاشتن به ساز فرهمند گفت: ما بسیار به سازهایی که او ساخته احترام می گذاریم و قدردان آن هستیم. 

وی با یادآوری خاطره ای از محمدرضا شجریان ادامه داد: سفری با شجریان داشتیم که کادر پرواز آن هواپیما اصرار داشتند، باید سازها در قسمت بار قرار بگیرد، من و شجریان نپذیرفتیم چرا که ساز فرهمند برای ما حرمت زیادی داشت. ما با آن پرواز نرفتیم و ماندیم تا پروازی که اجازه همراهی ساز فرهمند را به ما داد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تحریریه زاگرس آنلاین منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.