تیرآهن H۲۴ به سبد محصولات با ارزش افزوده بالا در ذوب آهن اصفهان اضافه شد

به گزارش دنیای معدن، دومین پروفیل تولیدی ذوب آهن اصفهان پس از اولین طراحی در ریل تولید نرمال قرار گرفت

محمدامین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان با اعلام این خبر گفت :  باید اذعان کنم که در تاریخ مهندسی نورد بعد از ریل زبانه سوزن، این دومین پروفیلی است که در همان مرحله اول طراحی و بدون نیاز به اصلاحیه دوم که جزء ذات طراحی است،نرمال شده و به ثمر می‌نشیند.

وی افزود: اخیراً تیم آباکوس مهندسی نورد با جذب جوان های مستعد،در این زمینه  و با هدایت عالی مسئول تیم طراحی عملکرد بسیار خوبی را رقم زده است به طوری که دقت ۶۰ درصدی قبلی به بالای ۹۵ درصد در طراحی و شبیه سازی رسیده است.

مدیر مهندسی نورد شرکت خاطر نشان کرد : در این مرحله  کار  بسیار حرفه ای و جالب در  استفاده از غلتک های ۴۰ تنی  قفسه ۹۰۰  مشترک برای تولید H۲۴-H۲۲   و H۲۶صورت گرفت که انطباق این موارد اختلاف شدید، نیاز به دانش و تخصص بالایی را داشت و لذا این کار برای اولین بار است انجام گرفت و نتیجه درخشان در پی داشت.

این مقام مسئول گفت : قطعاً با الگو برداری از فرایندی که برای تیرآهن ۳۰ انجام شد،در این روش تبدیلی کاهش مصرف غلتک و صرفه جویی آن به میزان سه میلیارد تومان نیز حاصل می شود.

* علیرضا مهرابی قائم مقام مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه تولید محصولات با ارزش افزوده بالا به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است،گفت: پروفیل H۲۴ به عنوان جدیدترین محصول با ارزش افزوده بالای ذوب آهن اصفهان که در بلند مرتبه سازی ها رقیبی برای خودش باقی نگذاشته به همت تلاشگران نورد ۶۵۰ ذوب آهن اصفهان تولید شد.  

وی افزود : به طور کلی تولید H های سایز ۲۰ به بالا نسبت به IPE ها ارزش افزوده بسیار بالایی در حدود دو و نیم برابر و در کل سه و نیم برابر را برای ذوب آهن اصفهان رقم می زند که این دستاوردهای تولیدی بزرگ صرفاً با بومی سازی و تفکر داخلی و بدون هیچ وابستگی به خارج از کشور به ثمر نشسته است.

ذوب آهن اصفهان طی دو ماه اخیر حدود سه برابر سال گذشته تولید انواع پروفیلH  داشته است 

قائم مقام مدیر مهندسی نورد شرکت تصریح کرد : ذوب آهن اصفهان طی دو ماه اخیر ۲۵ هزار تن تولید انواع پروفیلH  داشته که برابر دو تا سه سال گذشته است و این روند تولید نشان می دهد که بخش طراحی کالیبر و تکنولوژی تولید نورد ۶۵۰ و تراش غلتک کارگاه میانی نورد به میزانی از پایداری رسیده است که با کمترین خطای طراحی و تکنولوژی تراش، محصول جهانی مطابق با استاندارد جهانی تولید می کند .

نورد ۶۵۰ به طور میانگین هر دو ماه یک محصول جدید تولید می کند

این مقام مسئول خاطر نشان کرد : بازسازی کارگاه منحصربه فرد نورد ۶۵۰  ذوب آهن اصفهان و اضافه شدن دو قفسه جدید به آن شرایط را برای گسترده تر شدن سبد محصولات شرکت به نحوی فراهم کرده که به طور میانگین هر دو ماه یک محصول جدید در این کارگاه تولید می شود.   

مزیت های استفاده از تیرآهن های H    

مهرابی اظهار کرد : ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده تیرآهن های H و تنها تولید کننده این محصول با سایز بالای ۲۰ و ۳۰ در منطقه می باشد . بهره گیری از این محصولات مزیت های مختلفی نسبت به تیرآهن های I دارد از جمله ایمنی ساختمان را در شرایط بحرانی مانند زلزله برای هموطنان مان تامین می کند تا دانش و اندیشه ایرانی در خدمت رفاه و سلامتی جامعه ایرانی قرار بگیرد و مسیر صادرات را طی نماید.   

H۲۴  ششمین پروفیل تیرآهن بال پهن تولیدی ذوب آهن اصفهان است

مهران مقراضچی سرپرست نورد ۶۵۰ شرکت نیز در ادامه گفت : نورد و تولید پروفیل های H از حدود ۱۲ سال پیش شروع شده و با وجود وقفه هایی که رقم خورد،H۲۴  ششمین پروفیل تیرآهن بال پهن تولیدی ذوب آهن اصفهان به شمار می رود.  

عرض بال و ارتفاع یکسان پروفیل H۲۴یک مزیت بزرگ است  

وی افزود : این محصول جدید طی سه ماه طراحی شد و تفاوت آن با سایر محصولات در این است که این پروفیل به لحاظ اینکه عرض بال و ارتفاع پروفیل آن یکسان است از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار می باشد و در مقابل نیروهای برشی و خمشی پایداری کامل دارد.  

تیرآهن بال پهن نورد گرم شده، ایمن ترین گزینه برای ساختمان سازی است  

سرپرست نورد ۶۵۰ ذوب آهن اصفهان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تولید چنین تیرآهن های کیفی،همچنان استفاده از تیر ورق را به روش نا ایمن جوشکاری شاهد هستیم که حوادثی را موجب شده است، نیز چنین اظهار نظر کرد : در اسکلت فلزی برخی ساختمان ها که ریزش کرده اند متاسفانه ورق های فولادی به صورت دستی جوشکاری شدند و سپس به شکل تیرآهن بال پهن در آمدند،آن هم در کشوری که تولید تیرآهن بال پهن آن با روش نورد گرم و بدون هیچ دخالت انسانی و کاملاً مکانیزه زبانزد است و متاسفانه حوادث غم انگیزی رخ داد. سازمان نظام مهندسی ساختمان نیاز است به عنوان متولی ساختمان سازی در کشور با نظارت بیشتر، به روش های منسوخ و نا ایمن استفاده از جوشکاری ورق در ساختمان سازی برای همیشه پایان دهد و تیرآهن های بال پهن را جایگزین تیر ورق نماید.  

* فرزاد اکبریان مهندس ارشد طراحی کالیبر در مدیریت نورد ذوب آهن اصفهان گفت : تیم طراحی کالیبر ذوب آهن از طریق بهره گیری از نرم افزار شبیه ساز آباکوس در طی طراحی بیش از ۱۵ محصول متنوع در ذوب آهن اصفهان، تیرآهن H۲۴ را در ۱۱۰ شیت نقشه طراحی و روانه ریل تولید کرد.

وی افزود : هم اکنون محدودیت خرید غلتک با تناژ و قطر بالا به عنوان یک چالش برای شرکت مطرح است که رفع آن مزایایی نظیر کاهش زمان طراحی و تولید را در پی دارد.

 مهندس ارشد طراحی کالیبر در مدیریت نورد شرکت تصریح کرد : برنامه مشترک کردن کالیبرها بین دو یا سه سایز تیرآهن نیز انجام شد که از جمله مزیت های آن کم شدن مصرف غلتک و هزینه انبارش آنها است.

اکبریان اظهار داشت : در صنعت ساختمان سازی پروفیل های بال نیم پهن در سقف و پروفیل های H در ستون مورد استفاده قرار می گیرند اما متاسفانه بعضاً برش های لانه زنبوری و دوبل کردن ( تیرآهن بال نیم پهن ) را برای بدست آوردن سایزهای مورد نیاز،جایگزین تیرآهن های بال پهن نورد گرم شده کرده اند زیرا اگر آنها بخواهند تست های لازم را برای استفاده طی کنند باید چهار برابر تولید تیرآهن H ذوب آهن هزینه کنند و همچنین زمان زیادی را اختصاص بدهند.

مهندس ارشد طراحی کالیبر در مدیریت نورد ذوب آهن اصفهان اذعان داشت : هزینه اجرای سیستم های اسکلت فلزی با شرایط استاندارد، ۱۵ درصد بیشتر از هزینه اجرای ساختمان های بتنی است اما به لحاظ زمان اجرا و حفظ سرمایه،ساختمان های بتنی به عنوان مثال برای یک ساختمان ۷ طبقه با دو هزار متر زیربنا حداقل بین ۱۸ ماه تا دو سال زمان برای ساخت نیاز دارند در صورتی که این روند در ساختمان های اسکلت فلزی به زیر یک سال کاهش می یابد و این مقیاس نشان می دهد که ساختمان اسکلت فلزی ارزان تر و مهم تر اینکه ایمن تر ساخته می شود البته تورم نیز به عنوان یک پارامتر دیگر سبب می شود سازنده ساختمان بگوید من یک سال معطل شوم و سود بیشتری کسب می کنم و لذا محاسبات اقتصادی خودش را به نحو دیگری تنظیم می کند.

وی گفت : در طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی دولت،ذوب آهن اصفهان برای تامین انواع تیرآهن و میلگرد استاندارد می تواند نقش بسیار پر رنگی داشته باشد لذا تعامل نزدیک تیم طراح ساخت این واحد ها و ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده تیرآهن بال پهن در کشور سبب می شود طراحی های اولیه بر اساس این پروفیل استاندارد و با حداقل هزینه انجام گیرد.

* محسن شهسواری سرپرست کنترل کیفیت نورد ذوب آهن نیز گفت : امروزه با گسترش شهرها و احداث ساختمان های بلند مرتبه،موضوع استحکام ساختمان اهمیت بسیار پیدا کرده است. یکی از عوامل موثر در این زمینه ،محصولات فولادی به کار رفته در ساختمان است که کیفیت آن ها تاثیر بسیار زیادی بر استحکام ساختمان دارد. از طرف دیگر با درخواست های مشتری برای تنوع در سبد کالایی ذوب آهن اصفهان به ویژه محصولات تیرآهن بال پهن به دلیل دارا بودن کیفیت بالا و یکنواختی در آنالیز شیمیایی و خواص مکانیکی،با تصمیم مدیریت عالی کارخانه تولید محصول بال پهن سایز ۲۴ مطابق استاندارد ملی ایران در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود : پس از تولید این محصول توسط مدیریت مهندسی نورد، کلیه پارامترهای ابعادی و کیفیت شکل ظاهری و همچنین خواص مکانیکی به وسیله اخذ نمونه مطابق استانداردهای تعریف شده کنترل و پس از مطابقت با دستور العمل های مربوطه کیفیت این محصول مورد تایید قرار گرفت.

سرپرست کنترل کیفیت نورد در ادامه اظهار داشت: محصولات تیرآهن بال پهن  تولید شده به روش نورد در ذوب آهن اصفهان در مقایسه با تیر ورق این مزیت را دارد که محصول به صورت پیوسته و بدون دخالت دست به ویژه بحث جوشکاری تولید شده و از مقاومت فوق العاده زیادی برخوردار است و در نهایت کاهش چشمگیر هزینه تمام شده ساخت سازه و افزایش ایمنی در مقابل زلزله و حوادث غیر مترقبه را همراه دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.