نگاه مدیران به حوزه معدن جهادی نیست

نادر زاهدی نیا در بیستمین اجلاس هیات عمومی نظام مهندسی معدن ایران در اهواز بیان کرد: مدیران باید لباس رزم بپوشند و در این جنگ اقتصادی وارد میدان شوند، جوانان با وجود تحصیلات دانشگاهی بیکار هستند.

وی با بیان اینکه آمار درستی از وضعیت فعلی معادن در دست نیست و افق و برنامه‌ای برای آینده بخش معدن وجود ندارد گفت: نبود بانک اطلاعاتی معادن در سطح کشور از جمله مشکلات و کاستی‌ها در این بخش است.

وی ادامه داد: باید زمینه را برای فعالیت جوانان در حوزه معدن به عنوان یکی از بخش های درآمد زای کشور فراهم کرد. رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که شعار امسال تنها نباید بر روی برگه باشد و باید در عمل از جوانان عالم و شرکت های دانش بنیان در تولید و ایجاد اشتغال استفاده کرد.
زاهدی نیا بیان کرد: وجود نفت و گاز عامل عقب ماندگی خوزستان شده است و با وجود تولید بیش از ۸۰ درصد نفت و گاز در خوزستان اما این استان همچنان محروم است. همچنین با وجود شرکت های بزرگ و کارخانجات و منابع زیادی که در استان وجود دارد بر اساس آمار رسمی اعلام شده خوزستان رتبه سوم بیکاری در کشور را دارد.

رییس سازمان بسیج نظام مهندسی صنعت و معدن خوزستان افزود: اگر نفت و گاز در خوزستان نبود بسیاری از جوانان به دنبال شغل دیگری در صنایع پایین دستی بودند.
زاهدی نیا با اشاره به اینکه در خوزستان ظرفیت های بسیار زیادی است و باید از آنها استفاده شودگفت: دخالت محیط زیست و میراث فرهنگی برای جلوگیری از فعالیت معدن کاران و صنعتگران باید در سطح‌ ملی پیگیری و حل شود؛ نباید صنعتگران درگیر نامه نگاری اداری شده و از سرمایه گذاری پشیمان شوند.

مدیرعامل شرکت استارت آپی شتاب دهنده کانی بوم نیز در این نشست بیان کرد: امروز اتفاقات خوبی در حوزه معدن در حال انجام است اما در ایران شاهد این نوآوری نیستیم. ترس از شکست، علاقه مندی به سود آوری و ضعف اطلاعات از عوامل نگهدارنده در پیشرفت است. معدنکاری فعالیت پر خطری است و متاسفانه در استفاده از فناوری در این بخش مقاومت می‌کنیم.

اردلان علیشاهی افزود: فعالیت معدنی نیاز به اطلاعات دارد؛ فعالان این حوزه باید بدانند ذخایر معدنی کجاست و از کجا می‌توان استخراج کرد؛ با دانستن این اطلاعات می‌توان معدنکاری موفق را از غیر موفق جدا کرد.

وی ادامه داد: تا پیش از سال ۹۵ زیرساختی برای شرکت‌های استارت آپی معدنی در کشور وجود نداشت؛ از پارسال استفاده از شرکت‌های استارت آپی در بخش معدن بیشتر استقبال شده است.

علیشاهی گفت: این شرکت با استفاده از فناوری موفق شده در کشف و استخراج مواد معدنی عملکرد خوبی را داشته باشد و به عنوان نخستین شرکت دانش بنیان کشور در حوزه فعال باشد.

وی افزود: بیش از ۱۰ طرح در زمینه معدن توسط این شرکت تجاری سازی شده و تاکنون ۲۰ شرکت استارت آپی در حوزه معدن بدون کمک گرفتن از دولت فعالیت دارند.
مدیرعامل شرکت استارت آپی شتاب دهنده کانی بوم بیان کرد: تفاهمنامه‌ای با سازمان نطام مهندسی برای ایجاد صندوق مشترک منعقد کردیم تا در حوزه معدن به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم.

بیستمین اجلاس هیات عمومی نظام مهندسی معدن ایران با میزبانی خوزستان روز سه‌شنبه در هتل پارس اهواز آغاز به کار کرد. این اجلاس فردا چهارشنبه به کار خود پایان می‌دهد.

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.