رییس مرکز بهداشت خوزستان:یک فرد مبتلا به اُمیکرون تا ۱۹ نفر را درگیر می‌کند

دکتر سیدمحمد علوی روز چهارشنبه در نشست خبری اعضای هیات رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز که در محل این دانشگاه برگزار شد بیان کرد: در سوش ووهان هر فرد بیمار سه نفر، در سوش آلفا هر بیمار پنج نفر، در سوش دلتا هر بیمار هشت نفر، در اُمیکرون هر بیمار ۱۳ نفر دیگر را مبتلا می کرد اما فرد مبتلا به سوش های BA۴ و BA۵ که تعداد محدودی از آن در ایران شناسایی شده، ۱۸ تا ۱۹ نفر را درگیر می‌کند که این رقم یک و نیم برابر سوش قبلی است بنابراین سوش جدید بیماری سوپر خانوادگی است و باید مراقبت کنیم.

وی گفت: فرد مبتلا به یک سوش بیماری تا ۶ ماه نباید به عفونت مجدد مبتلا شود اما اگر ویروس دیگری در جامعه غالب شود، ممکن است حتی ۲ تا سه هفته پس از بهبودی نیز ابتلای مجدد رخ دهد. هم اکنون موارد بیماری زیاد نیست اما تغییرات بیماری نسبت به روزهای گذشته بیشتر شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه پنج موج گذشته کرونا، هیچ قت آرامش حاکم بر خوزستان ما را فریب نداد و همیشه اعلام کردیم که وضعیت شکننده است از طرفی فراوانی بیماری نیز نباید ما را بترساند.

وی افزود: تا زمانی که سازمان جهانی بهداشت وجود این بیماری را اعلام می‌کند باید در کنار بیماری به زندگی خود ادامه دهیم. اکنون با وجود اینکه اطلاعات گسترده‌ای از کرونا داریم اما بسیاری از جنبه‌های آن هنوز ناشناخته است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه همه مراکز بهداشت خوزستان آمادگی مقابله با موج احتمالی کرونا را دارند گفت: همه مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه‌های بهداشتی برای واکسیناسیون کرونا فعال هستند و هر زمان احساس نیاز شود مراکز تجمیعی واکسیناسیون نیز راه‌اندازی می‌شوند.

۶۶ درصد افراد جامعه در خطر ابتلا به ویروس نوع جدید هستند

علوی ادامه داد: میزان پوشش نوبت اول واکسیناسیون در افراد بالای ۱۲ سال خوزستان ۸۵ درصد و نوبت دوم ۷۵ درصد است و از آنجا که ۳۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال خوزستان واکسن نوبت سوم را دریافت کردند، ۶۶ درصد جامعه به بیماری حساس هستند و اگر ویروس وارد شود، مبتلا می‌شوند.

وی گفت: بر اساس آمار سامانه سیدا آموزش و پرورش، تاکنون ۹۸ هزار کودک پنج تا ۱۱ سال خوزستانی معادل ۱۲ درصد، واکسن کرونا دریافت کرده‌اند اگرچه برخی از کودکان نیز از تحصیل جامانده‌اند.

عادی انگاری مردم و مسوولان در سطح جامعه نمایان است

علوی با اشاره به عادی انگاری مردم و مسوولان در سطح جامعه افزود: فروکش کردن بیماری را نباید پایان آن تلقی کرد البته باید توجه شود که پوشش واکسیناسیون کامل هم ایمنی مطلق ایجاد نمی‌کند اما در کاهش مرگ و میر و شدت بیماری تاثیرگذار است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: افرادی که ۶ ماه از آخرین نوبت واکسیناسیون‌ آنها گذشته باید یک دُز واکسن دریافت کنند یعنی مانند آنفلوآنزا هر فرد، سالانه به یک دُز واکسن کرونا نیاز دارد.

وی افزود: ممکن است برخی مبتلایان به کرونا که علامت بالینی ندارند، پانکراس آنها درگیر شود و در این صورت احتمال ابتلا به دیابت آنها وجود دارد. همچنین ممکن است این بیماری منجر به اختلالات عروقی، مرگ ناگهانی، اختلالات گوارشی و اختلالات عضلانی شود بنابراین حتی اگر فردی به بیماری خفیف مبتلا شود باید واکسن تزریق کند.

علوی گفت: علایم ابتلا به سوش جدید، تفاوت زیادی با سوش های قبلی ندارد چرا که همه عفونت های ویروسی و تنفسی علایمی مانند تب‏، سر درد و … را دارد اما در هر موج یک علامت شاخص تر می شود که در این موج علایم گوارشی قدری بیشتر شده است.

تردد از مرزها منوط به تزریق ۲ دُز واکسن و داشتن پی سی آر منفی

وی در خصوص وضعیت مرزهای خوزستان افزود: از سه هفته پیش تردد در مرزها آزاد شده و مراقبت سندرومیک از نظر بیماری‌های مختلف انجام می شود اما سوال اینجاست که آیا این موج به افراد ناظر اجازه می دهد تا مراقبت سندرومیک را در مرز انجام دهند؟
علوی گفت: برای تردد از مرز تزریق ۲ دُز واکسن و داشتن تست منفی پی.سی.آر مربوط به ۷۲ ساعت قبل الزامی است و در صورت مشکوک بودن فرد نباید اجازه ورود به اتباع خارجی داده شود. همچنین افراد ایرانی در مرز قرنطینه شوند که این کارها در حد توان انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه موجودی واکسن در خوزستان خوب است، ادامه داد: معملا برای تزریق واکسن یادآور از واکسن های نوترکیبی استفاده می‌شود و معتقدیم بهترین واکسن، همان واکسنی است که در مراحل قبل تزریق شده بود.

راه اندازی دادگاه ویژه مسایل بهداشتی در خوزستان

علوی در خصوص وضعیت بهداشتی شهر اهواز با وجود سگ های بی صاحب، زباله، فاضلاب و … گفت: بارها این موارد را به ارگان مورد نظر تذکر دادیم و حتی در این خصوص شکایت کردیم اما به دلیل بی توجهی به دادستانی متوسل می‌شویم. خوشبختانه با پیگیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز قرار است دادگاه ویژه مسایل بهداشتی تشکیل و به این موارد رسیدگی شود.

هم اکنون چهار شهرستان خوزستان در وضعیت زرد و بقیه نقاط استان آبی کرونایی هستند.

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.